جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ کارشناس تربیتی گفت: تربیت جنسی فرایند کسب اطلاعات، نگرش ها، اعتقادات و باورها درباره هویت جنسی و تقویت مهارت ها به منظور انتخاب آگاهانه، احساس شایستگی و اعتماد در اجرای آن تصمیم ها است و باید به سه بُعد ذهنی، عاطفی و رفتاری شخصیت انسان در این تربیت توجه نمود.

خانم غزاله گلشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از برگزاری کلاس تربیت جنسی کودکان طی سه جلسه برای طلاب مدرسه علمیه الزهرا(س) ساری خبر داد و اظهار کرد: تربیت جنسی فرایند کسب اطلاعات، نگرش ها، اعتقادات و باورها درباره هویت جنسی و تقویت مهارت ها به منظور انتخاب آگاهانه، احساس شایستگی و اعتماد در اجرای آن تصمیم ها است و باید به سه بعد ذهنی، عاطفی و رفتاری شخصیت انسان در این تربیت توجه نمود.

وی خاطرنشان کرد: در آموزه‌های اسلامی، تربیت جنسی یعنی پیشگیری، مدیریت شرایط بیرونی، و زمینه‌ سازی و ارائه اطلاعات دقیق و روشن به فرزندان، تا به یاری آن، مسائل مربوط به جنسیت خود را تشخیص داده و بدانند درباره آن چه وظایف و مسئولیت‌هایی دارند؛ دیدگاه اسلام در اینباره بسیار گسترده‌ و کاملاً متفاوت از غرب است.

گلشاهی ضمن بیان دیدگاه های تربیت جنسی اعم از افراط، اعتدال و تفریط، افزود: پدر و مادر بیشترین تاثیر در تربیت جنسی کودک را دارند.

وی در ادامه از انتخاب همسر، نوع تمایلات والدین، نوع تغذیه و لقمه حلال، به عنوان عوامل تأثیرگذار در تربیت جنسی یاد کرد و افزود: اگر والدین از تربیت جنسی کودکان غافل شوند، اثرات سوئی چون چشم چرانی، خود ارضائی، هرزه نگری، آزار خواهی جنسی، آزار گری جنسی و ... در آینده فرزندان می گذارد.

کارشناس تربیتی در ادامه به سبک فرزند پروری از جمله سبک سهل گیرانه، سختگیرانه، بی اعتنایی و طرد کننده و مقتدرانه اشاره کرده و افزود: سبک مقتدرانه بهترین نوع تربیتی است که این کودکان در آینده از ویژگی های اعتماد به نفس و تحصیل بالاتر، مهارت های اجتماعی قویتر، کم بودن مشکلات روحی و عاطفی و آمار بزهکاری برخوردار می شوند.

وی بیان کرد: در مورد سؤالات جنسی کودکان، اصلا به آنها دروغ نگویید، بلکه پاسخ درست و متناسب با سن کودک به گونه ای که ذهن او را آرام کنید به او بدهید؛ همیشه پاسخ ها برای بچه ها را با سؤال شروع کنید که بدانید اطلاعات او در چه حدی است و از چه منبعی دریافت کرده است؛ از افراط و تفریط در پاسخ گویی بپرهیزید؛ در تربیت جنسی اصل الگوپذیری خصوصا در ارتباط با جنس مخالف و حفظ عفاف و پاکدامنی را رعایت نمایید.

گلشاهی افزود: مدیریت و مهار غریزه جنسی لازم، ساده و امکان پذیر است و باید تربیت جنسی به شکل غیر جنسی انجام شود.

وی در ادامه به تربیت جنسی کودکان در مقاطع مختلف پرداخت و افزود: با تقویت اعتماد به نفس، ارزشمندی و جرات ورزی به مدیریت عوامل تاثیر گذار در تربیت جنسی می توان پرداخت که در این راستا از سه سرمایه عاطفی، حیا و اقتدار استفاده نمایید.

کارشناس تربیتی از تقویت اعتماد به نفس، دادن آگاهی متناسب با سن، آگاهی دادن از آسیب شناسی اجتماعی، تقویت کنترل درونی و بیرونی کودک، ایجاد احساس مسئولیت پذیری در کودکان برای افزایش حس شخصیت، تمرین صبر و خویشتن داری، توجه به سبک خواب و بیداری، سیراب کردن فرزندان از محبت و توجه به خوراک رسانه ای به عنوان عوامل تأثیرگذار در مدیریت تربیت جنسی یاد کرد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha