یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آلودگی هوا

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

هوای پایتخت به مرز قرمز رسید

براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، هم‌اکنون (۲۷ دی‌ماه) میانگین کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای همه قرار دارد.بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، در صبح امروز با توجه به حاکمیت جو پایدار و آرام طی ساعات گذشته و انباشت آلاینده‌ها همراه با آغاز تردد خودروها برقراری وضعیت ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق دور از انتظار نخواهد بود. عدم وزش باد مؤثر در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها را محدود خواهد کرد. تداوم شرایط جوی پایدار تا ساعات پایانی سه شنبه همراه با افزایش ترافیک شامگاهی سبب افزایش غلظت ذرات معلق خواهد شد و کیفیت هوا در بیشتر مناطق در وضعیت ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت. افزایش نسبی تندی باد تا صبح فردا (۲۸ دی‌ماه) تا حدودی سبب کاهش غلظت آلاینده‌ها خواهد شد، هرچند آغاز تردد خودروها افزایش غلظت ذرات معلق و برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در مناطق پرتردد را به‌دنبال خواهد داشت. کاهش تندی باد در طول روز از پراکندگی آلاینده‌ها جلوگیری خواهد کرد. با استمرار پایداری جوی و افزایش ترافیک شامگاهی تا اواخر وقت دوشنبه، افزایش غلظت ذرات معلق و برقراری وضعیت ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق پرتردد پیش‌بینی می‌شود. بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم اکنون شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» روی عدد ۱۶۶ یعنی شرایط ناسالم برای همه قرار دارد همچنین آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات‌ معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با میانگین ۱۷۰ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای همه قرار داشت.امروز و بر اساس مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران، طرح زوج و فرد از درب منازل شهروندان اجرا و فروش روزانه مجوز طرح ترافیک از سوی شهرداری تهران ممنوع است. همچنین فعالیت های عمرانی شهرداری‌های استان تهران و معادن شن و ماسه برای روز سه شنبه ۲۷ دی ماه ممنوع خواهد بودبراساس دستورالعمل احتیاطی صادره از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، مبتلایان به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان جزو گروه‌های حساس محسوب می‌شوند و باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را خودداری ورزند. افراد دیگر نیز باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خارج را کاهش دهند. توصیه می‌شود شهروندان از تردد غیرضروری در شهر خودداری کنند و در صورت لزوم حتما از ماسک های مناسب N۹۵ استفاده کنند. فعالیت طولانی عبارت است از هرگونه فعالیت خارج از منزل که افراد به‌طور متناوب طی مدت چندین ساعت انجام می‌دهند و سبب می‌شود نفس کشیدن تاحدی سخت‌تر از حالت طبیعی صورت بگیرد. کار کردن در باغچه، فعالیت شدید خارج از منزل مانند دویدن و ... از جمله این کارهاست. فعالیت سنگین نیز عبارت است از هرگونه فعالیت شدید خارج از منزل که نفس کشیدن را برای افراد سخت می‌کند. گفتنی است که کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود که بر اساس آن از عدد صفر تا ۵۰ در محدوده هوای پاک تعریف می‌شود، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا در محدوده قابل قبول، سالم یا متوسط بوده و از محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس است. در بازه ۱۵۱ تا ۲۰۰ نیز هوا در محدوده ناسالم برای همه گروه‌ها و از محدوده ۲۰۱ تا ۳۰۰ نیز هوا در محدوده بسیار ناسالم قرار می‌گیرد. بر اساس این دسته‌بندی در محدوده ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

منبع: ایسنا

ثروت جهان در دست یک درصدی ها باقی ماند

نهاد خیریه آکسفام از قبضه ثروت جهان به دست تنها یک درصد جمعیت جهان خبر داد. نهاد خیریه آکسفام در آستانه نشست جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گزارش داد یک درصد جمعیت جهان بیشترین ثروت جهان را در اختیار دارند.این گزارش از طرف آکسفام هر سال و پیش از نشست داووس منتشر می‌شود. در این نشست کارشناسان اقتصادی جهان در داووس گرد هم می‌آیند. هر سال شاهد آن هستیم که ثروتمندان ثروتمندتر شده اند و نابرابری بیشتر شده است. ما شاهد برگزاری تظاهرات در داووس بودیم. بر اساس این گزارش ثروت یک درصد جمعیت جهان به تنهایی ۲۶ تریلیون دلار افزایش یافته است. این در حالیست که دارایی بقیه جمعیت جهان تنها ۱۶ تریلیون دلار افزایش داشته است. نهاد آکسفام معتقد است افزایش شمار ثروتمندان در جهان نشان دهنده نابرابری و سیاست‌های اقتصادی ناموثر برای ایجاد برابری در جهان است. این نهاد راه حل‌هایی ارائه کرده است. از جمله می‌تواند به افزایش مالیات ثروتمندان اشاره کرد. این نهاد همچنین خواهان وضع مالیات بر شرکت‌های بزرگ شده است.

منبع: خبرنگاران جوان

دومینوی اعتراضات انگلیس به معلم ها رسید

اتحادیه آموزش ملی انگلیس از اعتصاب معلمان انگلیس و ولز در اعتراض به دستمزدها خبر داد. اعتصاب معلمان در انگلیس بخشی از یک جنبش اجتماعی گسترده‌تر است که به دلیل بحران هزینه‌های زندگی، اوضاع این کشور را متزلزل کرده است.نارضایتی از سیاست‌های دولت انگلیس و افزایش بحران هزینه‌های زندگی، معلمان را بر آن داشت که در اعتراض به وضع دستمزدهای خود، اعتصاب کنند. «اتحادیه آموزش ملی» انگلیس اعلام کرد معلمان انگلیس و «ولز» به مدت چند روز و به منظور افزایش دستمزدها در بحبوحه افزایش هزینه‌های زندگی اعتصاب می‌کنند. این اتحادیه در توئیتی با اعلام نتیجه رأی گیری اعضای خود نوشت: «اتحادیه هفت روز اعتصاب را در ماه فوریه و مارس اعلام می‌کند».این اعتصاب به اعتصاب‌های متعددی که در بخش‌های دولتی انگلیس انجام گرفت، افزوده می‌شود. بیش از ۹۰ درصد از معلمان که در رأی گیری شرکت کردند با این اعتصاب موافقند. بنابر این گزارش از اول فوریه (۱۲ بهمن)، ۲۳ هزار و ۴۰۰ مدرسه در انگلیس و ولز در اعتصاب خواهند بود. اعتصاب‌ها در روزهای مختلف، مناطق مختلف انگلیس را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در حالی که تورم در انگلیس از ۱۰ درصد فراتر رفته و از بیش از ۴۰ سال گذشته در این کشور بی سابقه بوده است، بخش‌های مختلف از جمله بخش سلامت، حمل و نقل عمومی و دیگر بخش‌های خدمات دولتی خواهان افزایش دستمزدها هستند.

منبع: خبرنگاران جوان

دانشجویان اسرائیلی علیه کودتای قضایی نتانیاهو فریاد کشیدند

منابع رسانه‌ای از تظاهرات دانشجویان در تل‌آویو، حیفا، قدس و بئر السبع علیه کابینه تندرو جدید رژیم صهیونیستی خبر دادند.خبرگزاری فلسطینی معا اعلام کرد که شامگاه دوشنبه هزاران دانشجو در دانشگاه‌های مختلف تل‌آویو، حیفا، قدس و بئر السبع علیه سیاست‌های کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند. سایت عبری زبان یدیعوت آحارونوت در این باره گزارش داد که دانشجویان علیه طرح اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو شعار دادند. دانشجویان اسرائیلی این اقدام کابینه نتانیاهو را کودتایی دانستند که دستگاه قضایی این رژیم را تهدید می‌کند. وضعیت تنش داخلی میان صهیونیست‌ها پس از تظاهرات گسترده شنبه علیه کابینه تندرو و رئیس متهم به فساد آن تشدید شده است و مخالفان سیاست‌های این کابینه اخیرا فراخوانی را برای اعتصاب صادر کردند. هزاران اسرائیلی شنبه در مخالفت با سیاست‌های دولت ائتلافی به رهبری بنیامین نتانیاهو در مرکز تل‌آویو در میدان «هابیما» تظاهرات کردند. برخی منابع از جمله رادیوی ارتش رژیم صهیونیستی از ۱۰۰ هزار تظاهرکننده یاد کرده‌اند که مخالفت خود را با کابینه افراطی نتانیاهو و طرح اصلاحات قضایی یاریو لوین، وزیر دادگستری این رژیم اعلام کردند. طرح اصلاحات قضایی در اسرائیل پس از آنکه توسط یاریو لوین مطرح شد انتقادهای گسترده‌ای‌ را به ویژه از سمت مخالفان به همراه داشت و تا جایی که منجر به برگزاری تظاهرات طی هفته گذشته و نیز روز شنبه در تل‌آویو شد. جمعه نیز ایستر حایوت، رئیس دادگاه عالی رژیم صهیونیستی به شکل علنی اصلاح دستگاه قضایی را مورد حمله قرار داد و در کنفرانس سالانه مجمع قانون عمومی گفت: این یک حمله لجام گسیخته به سیستم قضایی است، گویی دشمنی است که باید مورد حمله قرار گیرد و تحت سلطه باشد. هدف از این طرحی که لوین مطرح کرده کنترل کامل دولت بر انتصاب قضات از جمله دادگاه عالی است و قدرت این دادگاه را برای لغو قوانین به شدت محدود می‌کند و کنست را قادر می‌سازد دوباره تنها با اکثریت ۶۱ رای قوانینی که دادگاه لغو کرده، مجددا تصویب کند.

منبع: ایسنا

«امیرعبداللهیان» عازم ترکیه شد

وزیر امور خارجه کشورمان برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات ترکیه، صبح امروز در رأس هیئتی سیاسی عازم آنکارا شد.حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات جمهوری ترکیه، صبح روز سه شنبه در رأس هیئتی سیاسی عازم آنکارا شد. وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با مقامات ترکیه در خصوص مناسبات دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی به گفتگو و تبادل نظر خواهد پرداخت.

منبع: مهر

محیط زیست با آبگیری سد چم‌شیر مخالفت کرد

رئیس سازمان محیط‌زیست گفت: اجازه نمی‌دهیم سد چم‌شیر آبگیری شود برخی کارشناسان محیط‌زیستی هشدار دادند پس از آبگیری سد، اتفاقی مشابه سد گتوند رخ می‌دهد.علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در یک برنامه تلویزیونی درباره سرانجام آبگیری سد چم‌شیر اظهارداشت: به وزارت نیرو نامه زدیم که چاهک‌هایی احداث شود تا راستی‌آزمایی صورت گیرد؛ رئیس‌جمهور هم نامه را به وزیر نیرو ارسال کردند. وی بیان داشت: برخی کارشناسان محیط‌زیستی هشدار دادند پس از آبگیری سد چم‌شیر اتفاقی مشابه سد گتوند رخ می‌دهد و به‌دلیل نمک فراوان موجود در منطقه، آب شور خواهد شد. سلاجقه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر کارشناسان حوزه آب و کشاورزی اعتقاد دارند، با آبگیری سد چم‌شیر زمینه ارتقای کیفیت آب رودخانه زهره مهیا شده و زمینه مدیریت سیلاب‌های منطقه فراهم می‌شود. رئیس سازمان محیط‌زیست تأکید کرد: اجازه نمی‌دهیم سد چم‌شیر آبگیری شود و تلاش می‌کنیم منطقی حرکت کنیم.

منبع: مهر

دولت برای هوای پاک بودجه نوشت

سرپرست حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن توضیح درباره وظیفه محیط زیست در قانون هوای پاک گفت: بارگذاری جمعیت و وسایل نقلیه بیش از ظرفیت تهران است. علیرضا مزینانی امروز در یک برنامه تلویزیونی، ضمن تبریک هفته ملی هوای پاک به شعار این هفته (هوای پاک، حقوق عامه و اراده ملی) اشاره و اظهار کرد: در این شعار هوای پاک که دست‌یافتنی است. حقوق عامه که ما در دولت پیگیر آن هستیم و اراده ملی که هوای پاک نیاز به آن و کمک تمامی حوزه‌ها، دستگاه‌ها و مردم نیازمند است. وی افزود: استان تهران شرایط ویژه‌ای به لحاظ جغرافیایی و توپوگرافی دارد. ما در شمال تهران رشته کوه البرز و در جنوب مناطق کویری را داریم. به عبارتی تلاقی بین دو آب و هوا هستیم و تهران حالت بشقاب مانندی دارد که اتمسفر هوایی باید در آن جریان باشد. در چنین شرایطی وارونگی دما نیز وضعیت خاصی را ایجاد می‌کند، ضمن اینکه وسایل نقلیه و مشکلاتی مربوط به آن نیز وجود دارد. به گفته مزینانی قانون هوای پاک به علت تخصصی بودن این موضوع نوشته شد تا تکالیف و وظایف دستگاه‌ها به‌روشنی مشخص باشد. این قانون در سال ۱۳۹۶ مصوب و ابلاغ شد و در آن وظایف ۲۲ دستگاه مشخص شده است. در سطح استان تهران نیز ۱۶ دستگاه به‌طور مستقیم وظایفی برای داشتن هوای پاک دارند. از سال ۹۶ تاکنون بودجه اختصاصی برای آن مشخص نشده بود همچنین وظایف دستگاه مشخص بود اما انجام یا عدم انجام تکالیف مشخص نبود. مزینانی افزود: اکنون در لایحه بودجه ۱۴۰۲، بودجه‌ای اختصاصی برای قانون هوای پاک به مقدار ۱۰۷ هزار میلیارد تومان به اضافه ۳ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. سرپرست حفاظت محیط زیست استان تهران بااشاره به وظیفه محیط زیست در قانون هوای پاک گفت: وظیفه محیط زیست نوشتن آیین‌نامه‌ها به اضافه طراحی سامانه‌ای برای بارگذاری تکالیف مشخص شده سایر دستگاه‌ها است اما متاسفانه اقدام خاص و قابل توجهی به نسبت وظایف دستگاه‌ها انجام نشده بود. حدود ۲۲۰ تکلیف برای قانون هوای پاک صادر شده است که تنها ۲۰ تکلیف اجرا شد به گفته وی سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل محیط زیست تهران وظیفه دارند درباره قانون هوای پاک به بازرسی کل کشور یعنی قوه قضائیه و دیوان محاسبات گزارش ارایه دهند. در گزارش‌های ارسال شده ترک فعل‌ها مشخص و در دست بررسی است. مزینانی تصریح کرد: ما دستگاه نظارتی و حاکمیتی برای اجرای قوانین هستیم. این مستلزم اتخاذ تمهیداتی در مسیر کار است. در استان تهران نزدیک ۱۷ هزار واحد صنعتی داریم. به عبارتی بارگذاری ما بسیار بیش از ظرفیت استان تهران است. حدود ۱۲ میلیون جمعیت در استان تهران داریم و در این استان نزدیک ۲ میلیون خودروی فرسوده و بین دو تا دو میلیون و ۵۰۰ موتورسیکلت فرسوده تردد می‌کنند. تمامی این موارد باید با در نظر گرفتن ظرفیت تهران باشند اما نیست، همچنین ۱۵ میلیون خودرو و ۱۲ میلیون موتورسیکلت در کشور داریم. وی باتوجه به اقدامات لازم برای اجرای قانون هوای پاک افزود: برنامه داریم اما اجرای آن حائز اهمیت است. دستگاه‌ها مانند وزارت نفت باید تکالیف خود عمل کنند. به عنوان نمونه وزارت نفت باید طرح «کهاب» را اجرا می‌کرد. این طرح مربوط به بخارات بنزین است که از مخازن، تانکرهای مستقر در خروجی مخازن و سوخت‌گیری خودروها تولید می‌شود. این بخارات باید کنترل شود ولی تاکنون این اقدام انجام نشده است. از سال ۹۶ دو نوبت طرح کهاب برای وزارت نفت تمدید شده در صورتی که اکنون باید اجرا و نهایی شده باشد. وی ادامه داد: ما خود به‌شدت پیگیر این موضوع هستیم و از دستگاه‌ها انتظار داریم که براساس قانون به تکالیفشان عمل کنند. سرپرست حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به دیگر دستگاه‌های مکلف توضیح داد: وزارت کشور اقدامات بسیار خوبی انجام داده است. شهرداری‌ها باید وسایل نقلیه عمومی را نوسازی و نه بازسازی کنند. این موارد نیازمند بودجه است و تاکنون بودجه اختصاصی برای این مسائل تخصیص داده نشده بود. تهران به حدود ۱۲ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد اما اکنون ۲۰۰۰ دستگاه در حال تردد در پایتخت است.

منبع: ایسنا

«جایزه جهانی سلیمانی برای ادبیات مقاومت» برندگان خود را شناخت

مراسم دومین دوره «جایزه جهانی سلیمانی برای ادبیات مقاومت» شامگاه امروز سه شنبه با معرفی برندگان و اعطای جوایز در لبنان برگزار می شود. انجمن فرهنگی، هنری و رسانه‌ای «اسفار» لبنان به همت حزب الله لبنان مراسم دومین دوره جایزه جهانی شهید سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای ادبیات مقاومت را شامگاه امروز سه شنبه ۲۷ دی ماه ۱۴۰۱ در تماشاخانه رسالت لبنان برگزار می‌کند. این مسابقه در چهار بخش شعر عمودی - ۱۰ اثر، رمان - ۱۰ اثر، داستان کوتاه - ۱۰ اثر، فیلمنامه فیلم کوتاه - ۱۰ اثر برندگان خود را معرفی می کند. «جایزه جهانی سلیمانی برای ادبیات مقاومت» در سال ۲۰۲۱ به منظور گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان محور مقاومت و فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردار حاج قاسم سلیمانی راه اندازی شد. هدف از برگزاری این مسابقه، اعتلا بخشی به خلاقیت در محور مقاومت و تبدیل موضوعات مربوط به جهان اسلام به مسائل بین المللی و تبدیل آنها به بزرگ ترین دغدغه جهان بشریت است. از دیگر اهداف برگزاری این مسابقه ترویج و حمایت از خلاقیت برای ارتقای ارزش های حقیقت، خوبی و زیبایی انسان، تقویت سطح آگاهی فرهنگی متعهدانه، کمک به اشاعه فرهنگ مقاومت با کار خلاقانه و اشاعه الگوی خلاقانه است. تقویت حضور خلاقانه و متعهدانه به اهداف ترسیم شده، برجسته سازی توانمندیهای خلاقانه در سطح امت اسلامی و پخش و ترویج تولیدات خلاقانه آنها و همچنین برانگیختن روحیه خلاقیت با اهدای جوایز مادی ارزشمند از دیگر اهداف مطرح شده برای برگزاری این مسابقه فرهنگی است . بامداد ۱۳ دی ۱۳۹۸ در حمله موشکی پهپادهای آمریکایی، سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، حاج ابوالمهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی و همراهانشان در فرودگاه بین المللی بغداد به شهادت رسیدند. این حمله و جنایت با دستور مستقیم «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری وقت آمریکا انجام شد. به دنبال این حمله تروریستی ارتش آمریکا، جمهوری اسلامی ایران بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ با حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار عراق، انتقام سخت وعده داده شده را از آمریکایی‌ها آغاز کرد.

منبع: ایسنا

سرما شیر گاز ازبک ها را بست

ترکمنستان به دلایل فنی ناشی از سرمازدگی، صادرات گاز به ازبکستان را از ۱۲ ژانویه(۲۲ دی) به حالت تعلیق درآورده است.شرکت دولتی ترکمنستان (ترکمنگاز) علت قطع گاز را، تشکیل هیدرات گازی در ارتباطات داخل میدان میعانات گازی تاسیسات «گالکانیش» اعلام کرد. کارشناسان می گویند این اتفاق در دمای شدید سرد و شرایط اضطراری رخ می دهد. ازبکستان در ماه دسامبر قرارداد واردات ۱.۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی اضافی برای فصل زمستان با ترکمنستان امضا کرد. وزارت انرژی ازبکستان گفت که این کشور پس از بهبود کوتاه مدت از کمبودهای مشابه گاز خانگی در ماه دسامبر، کاهش شدید دیگری را در فشار در خطوط لوله گاز تجربه کرده است. در بیانیه این وزارتخانه آمده است که تدابیری برای توقف فروش گاز طبیعی برای سوخت کارخانه ها اتخاذ شده و محدودیت هایی برای تحویل گاز طبیعی به مصرف کنندگان صنعتی اعمال شده است. دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری ازبکستان در ۱۶ ژانویه گفت که شوکت میرضیایف، رئیس جمهور، سفر رسمی خود به سنگاپور را به منظور رسیدگی به کمبود شدید انرژی در داخل کوتاه کرده است. رئیس جمهوری ازبکستان سه مقام این کشور را به دلیل عدم آمادگی برای برف و یخبندان برکنار کرد. در همین حال، ازبکستان عرضه برق به افغانستان را به منظور تامین منابع انرژی برای بازار داخلی، در درجه اول مشتریان مسکونی و تسهیلات اجتماعی، متوقف کرده است.«دا افغانستان برشنا» (DABS) در ۱۵ ژانویه گزارش داد که برق وارداتی از ازبکستان به دلیل مشکلات فنی قطع شده است. طبق گزارش ها، صفی الله احمدزی، یکی از مقامات «DABS» گفت که مقامات طالبان در حال انجام مذاکرات با مقامات ازبکستان در مورد وصل مجدد برق به این کشور هستند. وی گفت که برای رفع کمبود برق در کابل، این شرکت نیروگاه حرارتی تراخیل را فعال کرده است.ازبکستان دو هفته پیش توافقنامه تامین برق به افغانستان را تمدید کرد. طبق توافقنامه اخلاقی، ازبکستان باید ۴۵۰ مگاوات برق به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار به افغانستان در فصل زمستان بدهد. احمدزی گفت که معلوم نیست چه زمانی برق دوباره به افغانستان وصل می شود.

منبع: ایرنا

ریشه تروریسم در جهان شناخته شد

یک مجله آمریکایی ادعاهای واشنگتن در مورد مبارزه با تروریسم را دروغ دانسته و تأکید کرده اگر آمریکا در این موضوع جدی است باید در همه جای دنیا با وهابیت مبارزه کند. مجله آمریکایی «سمول وارز ژورنال» ماهیت روابط عربستان و آمریکا را مورد انتقاد قرار داده و تأکید کرده که سیاست‌های آمریکا در منطقه، نظریه پردازان و طرفداران خشونت مرتبط با وهابیت را تشویق می‌کند. این مجله آمریکایی گزارش داد: اگر آمریکا واقعاً در ریشه‌کنی تروریسم جدی است، باید در تمام مناطق کره زمین با وهابیت مقابله کند و منبع درآمد عربستان باید متوقف شود. آمریکا باید به جای تجهیز عربستان به سلاح و گلوله، برای مردم این کشور دموکراسی بیاورد گزارش این مجله آمریکایی به ظهور وهابیت در جهان به دست «محمد عبدالوهاب» و ائتلاف وهابیت و آل سعود پرداخته و تأکید کرده که این اتحاد افراط‌گرایی به وجود آورده و تأثیر زیادی در کل منطقه برجای گذاشته است. در این گزارش آمده است که جنگ (ادعایی) آمریکا علیه تروریسم به دلیل بی‌توجهی آن به منبع افراط‌گرایی و ریشه‌های اصلی تروریسم ناشی از صدور ایدئولوژی وهابی سعودی با شکست مواجه شده است. گروه‌هایی در عربستان سعودی وجود دارند که از گروه‌های تروریستی وهابی حمایت می‌کنند و همین موضوع دلیل اصلی کشتار آمریکایی‌ها در خارج از کشور است. این مجله آمریکایی به حمایت ثروتمندان سعودی از گروه‌های تروریستی وهابی اشاره کرده و نوشته است: مهم‌ترین کاری که آمریکا می‌تواند انجام دهد مقابله با وهابیت در تمام نقاط جهان است که این امر با قطع منابع مالی عربستان حاصل می‌شود، زیرا وهابیت بدون بودجه عربستان نمی‌تواند عقاید خود را در جهان گسترش دهد و هرچه سعودی‌ها منابع بیشتری از فروش نفت داشته باشند، سعودی‌ها بیشتر روی وهابیت سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

منبع: خبرنگاران جوان

ناسا برای کشف بیگانگان فراخوان داد

ناسا از همه علاقمندان خواسته است تا به این نهاد برای یافتن سیارات خارج از منظومه شمسی و جهان‌های بیگانه کمک کنند. راب زلم، اخترفیزیکدان ناسا و طراح برنامۀ نظارت بر سیارات فراخورشیدی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به کمک این برنامه، می‌توانید نحوه مشاهده سیارات فراخورشیدی و تجزیه و تحلیل داده‌ها را با استفاده از نرم‌افزارهایی که دانشمندان واقعی در ناسا استفاده می‌کنند، بیاموزید. ما علاقمندیم به مردمِ بیشتری نشان دهیم که علم سیارات فراخورشیدی واقعاً چگونه کار می‌کند.» برنامه تماشای سیارات فراخورشیدی (Exoplanet Watch) در سال ۲۰۱۸ میلادی آغاز به کار کرد. این برنامه به همه این امکان را می‌دهد تا نحوه انجام یک فعالیت علمی را تجربه و جهان اطراف خود را کشف کنند. در زمان آغاز به کار این برنامه، محدودیت‌هایی در شمار افرادی وجود داشت که می‌توانستند به داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط دیگر تلسکوپ‌ها دسترسی داشته باشند؛ اما اکنون این برنامه به طور گسترده در دسترس همگان است و همه می‌توانند داده‌ها را دانلود و تجزیه و تحلیل کند. تا کنون وجود بیش از ۵ هزار سیاره فراخورشیدی در رصدها و بررسی‌های علمی تایید شده است. احتمالا میلیون‌ها سیاره دیگر نیز در جهان وجود دارد که هنوز کشف نشده‌اند. این سیارات ویژگی‌هایی کاملا متفاوت با کره زمین دارند مانند داشتن خورشیدهای دوقلو، سطحی بسیار داغ یا ابرهایی از یخ. اکثر سیارات فراخورشیدی به کمک روشی که «رصد ترانزیت» نامیده می‌شود، کشف شده‌اند که عبارت از کم نور شدن موقت ستارۀ میزبان در هنگام عبور سیاره فراخورشیدی از مقابل آن است. این زمانِ عبور، هم می‌تواند به شما نشان دهد که چقدر طول می‌کشد تا یک سیاره فراخورشیدی به دور ستاره‌اش بچرخد و هم طول مدار را مشخص می‌کند. اگر خودتان تلسکوب دارید، برنامه تماشای سیارات فراخورشیدی ناسا می‌تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید چگونه یک سیاره فراخورشیدی در حال عبور را، بدون توجه به اندازه تلسکوپی که استفاده می‌کنید، شناسایی کنید. این برنامه امیدوار است با دریافت مشاهدات ناظران مختلف از سراسر جهان و ترکیب آنها، سیارات فراخورشیدیِ در حال گذرِ بیشتری را شناسایی کند. راب زلم نیز امیدوار است که «این برنامه باعث شود موانع مشارکت در فعالیت‌های علمی برای مردم کاهش یابد و الهام بخش نسل بعدی ستاره شناسانی باشد که به حوزه ما می‌پیوندند.» او تاکید دارد که «حتی اگر تلسکوپ ندارید نیز می‌توانید در این برنامه مشارکت داشته باشید»، زیرا این برنامه، به اخترشناسان آماتور اجازه می‌دهد به داده‌های مربوط به مشاهدات ۱۰ سالۀ سیارات فراخورشیدی که توسط یک تلسکوپ کوچک زمینی در جنوب توسان آریزونا جمع آوری شده، دسترسی داشته باشند و آن‌ها را بررسی کنند. بیانیه تاکید دارد که استفاده از داوطلبان در کار «مرتب‌سازی داده‌ها، باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در زمان محاسبات و پردازش داده‌ها می‌شود» و به دانشمندان کمک می‌کند تا قبل از مطالعه سیارات فراخورشیدی با تلسکوپ‌های بزرگ و حساسی مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب، احتمال وجود یک ستاره خاص را پیش‌بینی کنند.

منبع: خبرنگاران جوان

تیراندازی کالیفرنیا ۶ کشته برجای گذاشت

در تیراندازی داخل خانه‌ای در کالیفرنیا شش نفر از جمله یک نوزاد شش ماهه و مادرش کشته شدند. مقامات پلیس آمریکا اعلام کردند شش نفر از جمله یک مادر ۱۷ ساله و یک نوزاد شش ماهه در تیراندازی روز دوشنبه در خانه‌ای در گوشن کالیفرنیا کشته شدند. به گزارش رویترز، مایک بودرو، کلانتر منطقه تولار روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که شش قربانی در این تیراندازی کشته شده‌اند. بودرو افزود که حداقل دو مظنون وجود داشتند که دستگیر نشده‌اند. بودرو گفت: ما همچنین معتقدیم که این یک اقدام خشونت آمیز تصادفی نیست بلکه این یک اقدام هدفمند بوده است. نیروهای پلیس اوایل صبح روز دوشنبه گزارش این تیراندازی را دریافت کردند. برخی از قربانیان در خیابان و برخی دیگر در خانه پیدا شدند.

منبع: خبرنگاران جوان

واگذاری صنعت خودرو مشروط شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: موافقت این وزارتخانه با واگذاری صنایع خودرو سازی، مشروط به برنامه ریزی بلند مدت وزارت صمت برای اصلاح این صنعت است. دکتر سید احسان خاندوزی در سخنانی در میزگرد تخصصی "بررسی جوانب و حاشیه‌های عرضه خودرو در بورس کالا" با یادآوری اینکه سیاست گذاری بازار خودرو با وزارت صمت است، اظهار داشت: ما در توافق با وزارت صمت، تأکید کردیم که موافقت وزارت اقتصاد با واگذاری سهام دولت در صنایع خودرو سازی مشروط بر ارائه یک برنامه بلند مدت اصلاحی برای صنعت مذکور از سوی آن وزارتخانه است. وی با بیان اینکه ممکن است برخی اقدامات موردی و موضعی در مورد صنعت خودرو، بطور موقت، "خوب" ارزیابی شود افزود: مهم این است که مسئله بلند مدت زنجیره تولید، قطعه سازی و واردات خودرو باید یکپارچه و با در نظر گرفتن همزمان منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان در یک سند جامع دیده شود. خاندوزی گفت: در این سند باید از هم اکنون، برای پنج سال آینده، یک برنامه مدونی ثبت شود که سیاستگذاری صنعت خودرو به چه نحو خواهد بود. وی تصریح کرد: اگر غیر از این باشد، یا اصولا، سرمایه گذار برای خرید بلوک مثلا ۱۴ درصدی دولت در خودرو سازها پا جلو نمی‌گذارد، یا در صورت خرید، همواره این دغدغه با او همراه است که نمی‌داند دولت سال بعد، چگونه می‌خواهد با او رفتار کند و آیا یک قاعده غافلگیر کننده‌ای وضع خواهد کرد؟خاندوزی عنوان کرد: البته این احتمال هم هست که یکباره مدیریت به دست یک جریانی بیافتد که بتواند هر قیمتی را به مردم تحمیل کند؛ چون در سمت دیگر، عده‌ای از تداوم شدیدتر قیمت گذاری دستوری و ابلاغی و نوعی رها شدگی در بازار نگرانند. وزیر اقتصاد افزود: برای اینکه به این دو سوی افراط و تفریط نیافتیم، باید با ارائه برنامه مدونی بگوییم، در پنج سال آینده می‌خواهیم سیاستگذاری در صنعت خودرو را به چه نحوی پیش ببریم. وی تصریح کرد: این قولی بوده که دوستان وزارت صمت داده اند که همزمان با اولین واگذاری، برنامه مدونی برای اصلاح صنعت خودرو ارائه دهند تا به سرنوشت بقیه خصوصی سازی هایمان دچار نشویم و با گذشت ۵ سال دیگر، ناچار از پس گرفتن آن نشویم یا خود خریدار نگوید عطایش را به لقایش بخشیدم. خاندوزی تأکید کرد: ما نمی‌توانیم برای همیشه از روشی که در حال حاضر برای عرضه خودروها در بورس کالا بکار گرفته ایم، استفاده کنیم، چرا که این مدل، به هر حال، به عده ای، مجالی برای جولان و کسب سود بی قاعده و حساب و کتاب، از محل خرید خودرو در بازار سرمایه و فروش آن در بازار آزاد میدهد. وزیر اقتصاد گفت: من تأکید کردم و از وزیر صمت هم خواستم که این طرح اصلاحی را بطور رسمی اعلام کنید که تبدیل به تعهد روشن دولت برای پنج سال آینده شود تا اگر زمانی، سیاستگذار خواست از آن تخطی کند، ناچار از ارائه توجیه کارشناسی شود و به این راحتی نتواند در هر شش ماه، تغییر فرمان بدهد. خاندوزی با بیان اینکه به هر حال در شرایط فعلی، عرضه خودرو در بورس کالا، بهترین کار است، تصریح کرد: در حال حاضر خود ما واقعا نمی‌دانیم که یک سال دیگر هم باید همین مسیر را ادامه دهیم یا خیر و چه بسا، با کاهش وابستگی صنعت خودرو به واردات قطعات و ارزبری و اصلاح ساختار مالکیتی و ... پنج سال دیگر در یک نقطه تعادلی بهینه تری باشیم که نیازی نباشد از ساز و کار فعلی برای فروش استفاده کنیم؛ اتفاقی که امیدوارم با همکاری وزارت صمت به زودی محقق شود.

منبع: شبکه خبر

مرخصی یزدی ها لغو شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری از آمادگی دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان تا لغومرخصی اعضای ستاد مدیریت بحران استان یزد تا پایان هفته خبرداد. ملک زاده با اشاره به مصوبات نشست پیشگیری، هماهنگی وعملیات پاسخ به بحران استان یزد گفت: باتوجه به صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی مبنی بر بارش برف و باران دراستان یزد چهاردهمین نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی وعملیات پاسخ به بحران استان به ریاست ابوالحسینی معاون عمرانی استاندار تشکیل جلسه داد.آمادگی همه دستگاه‌ها ولغو مرخصی‌هاوی اضافه کرد:دراین نشست مصوباتی بدین شرح به تصویب رسید: آماده باش دستگاه هاو هماهنگی با دستگاه‌ها جهت مدیریت عملیات پاسخ به بحران، مرخصی اعضای ستاد از فردا تا پایان هفته لغو شد، فرمانداران در شهرستان‌ها و شهرداران در شهرها حتما موظف شدند جلسه مدیریت بحران را تشکیل دهند، جمعیت هلال احمر از حضور کوهنوردان در مناطق مستعد بارندگی جلوگیری کند، نیروهای امدادی و خدمات رسان در آماده باش کامل باشند، مرکز عملیات eoc۲۴ ساعته فعال وهرسه ساعت گزارش دهد، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در مراکزی که مستعد است آمادگی توزیع سوخت را داشته باشد، راهداری درآماده باش کامل و نسبت به بازدید و بازگشایی دهانه پل‌ها اقدام کند، شهرداران ودهیاران اقدامات لازم در زمان بارندگی را انجام دهند، صداوسیما نسبت به پخش مستندهای آموزشی و پیام‌های اخطار بصورت مستمر اقدام کند، پلیس راه استان یزد نسبت به مدیریت راه‌ها و درصورت نیاز بستن جاده‌ها اقدام کند، شهروندان از حضور در مناطق مستعد بارش بالا پرهیز کنند و درصورت حضور اقدامات ایمنی لازم را در دستور کار داشته باشند، شهرداری‌ها مدیریت رواناب‌ها را در برنامه داشته باشند. برمبنای اطلاعیه سطح نارنجی هواشناسی سامانه بارشی از اواخر امشب وارد استان یزد می‌شود تا پایان وقت چهارشنبه به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

منبع: شبکه خبر

«بت‌یام» تل‌آویو در آتش سوخت

۷ تیم آتش نشانی در پی وقوع یک حریق در کارخانه تولدرنگ و مصالح ساختمانی در شهر «بت یام» در نزدیکی تل آویو به محل سانحه اعزام شدند. در پی آتش‌سوزی وسیع در یک کارخانه تولید، واردات و بازاریابی رنگ و مصالح ساختمانی در شهر «بت‌یام»، ۷ تیم آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند. با توجه به نگهداری مواد مشتعل و سمی در محل کارخانه و خطر ریزش بنای ساختمان و انتشار گازهای سمی، نیروهای امدادی اقدام به تخلیه ساختمان‌های مجاور کردند. حریق پس از ساعت‌ها و با فراخواندن تیم‌های کمکی اطفای حریق مهار شد. تیم‌های کارشناسی تحقیقات خود را در رابطه با این آتش سوزی مشکوک آغاز کرده‌اند.سرزمین‌های اشغالی در ماه‌های اخیر با آتش سوزی‌های مکرر در مراکز صنعتی و نیروگاهی همراه شده است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha