دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پورفر گفت: کارآمدی شرط اساسی صحت گزاره های مدیریت اسلامی است و اثربخشی،کارایی، هماهنگی و مصلحت از شاخص‌های آن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، چهلمین هم اندیشی به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، چهلمین هم اندیشی کلی نقشه جامع مدیریت اسلامی (نجما۴۰) با موضوع مبانی هستی شناختی خالق؛ مدیریت رحمانی و الگوهای ارکان تدبیر و فرماندهی نظام خلقت با حضور مدیران سطوح مختلف دولتی و عمومی، اساتید، پژوهشگران و دانشجویان رشته مدیریت حوزه‌های علمیه و دانشگاه های سراسر کشور با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین ولی الله نقی پور فر و دکتر علی رضاییان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر کارآمدی را شرط اساسی مدیریت اسلامی دانست و گفت: از موضوعات مهم در مدیریت اسلامی بحث کارآمدی است و ارزش‌های الهی دستاورد وجودی و کاربردی در عرصه زندگی فرد و روابط او دارند.
رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه ضمن اشاره به آیات قرآن مطرح کرد: اولین ویژگی محتوای دین حل مسائل است، مسائلی که انسان ها با آن درگیرند.
وی خاطرنشان کرد: کیفیت های دینی، آثار و دستاوردهای کمی دارند که قابل ارزیابی هستند، نماز یک کیفیت عظیم دینی است و شاخص کمی دارد که در مباحث تعریف شده است.
حجت الاسلام و المسلمین نقی پور فر اضافه کرد: در آیات قرآن کریم به تلازم نماز با زکات و تلازم آن در سهل انگاری در نماز با ریاکاری و بخل اشاره شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه قم ادامه داد: خدای متعال تجسم اعمال و دین را ابتدا عرضه کرده و ما باید الگوی دین را ارائه دهیم تا این الگو تاثیر خود را در عالم بگذارد و رهنمودهای تمام عیار معصومانه همواره از نیازهای بشر بوده است.
رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه یادآور شد: انبیا مربیان و معلمان راه خدایند، در سلسله مراتب مدیریت اسلامی و مدیریت غیر معصومین باید به این توجه کرد که مدیران خود باید الگوهای ارزش‌های اسلامی باشند خصوصا در مدیریت فرهنگی که مهم ترین بخش در مدیریت اسلامی است.
وی با اشاره به شاخص‌های کارآمدی بیان کرد: اثربخشی، کارایی ، هماهنگی، مصلحت از شاخص‌های کارآمدی است و باید شاخصه های کمی ارائه شود تا کیفیت های معنوی تحقق یابند.
حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر تدین ناقص را مسیر غلط سلسله مراتب مدیریت برشمرد و تصریح کرد: در سلسله مراتب مدیریتی امروزه تدین ناقص مسیر غلط مدیریتی شده است که باید در رفع آن کوشید.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به خطبه شقشقیه نهج‌البلاغه اظهار کرد: در خطبه سوم نهج البلاغه به سیره امیر مومنان در سقیفه اشاره شده است که حفظ نظام ولایت در مقابل حفظ دین حداقلی را بیان می‌دارد، اصحاب سقیفه به خصوص نفر اول طبق فرموده امام و قسم او، یقین داشتند که امیر مومنان خلیفه است و به آن اظهار داشتند اما هوای نفس اجازه نداد.
وی در بخش دیگر دو مولفه نماز و خانواده را عمود دین عنوان کرد و گفت: طبق احادیث ازدواج افراد مساوی با حفظ نصف دین که نشان دهنده ارزش ازدواج و تشکیل خانواده است.
وی در ادامه افزود: در سلسله مراتب مدیریت اسلامی باید به خانواده و نقش آن در جامعه توجه ویژه داشت، مثلث اوجب واجبات، حفظ نظام، حفظ دین و حفظ خانواده و ناموس سه ضلع این مثلث هستند که اگر این را ترسیم کنیم خانواده قاعده این مثلث است.
حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر ادامه داد: تمام ارزش‌ها متکی بر خانواده شکل می‌گیرد و خانواده پایه حفظ دین است و از طرفی هم نظام اسلامی از ارزش های دینی حفاظت می‌کند که رابطه دوطرفه به خوبی مشخص است.
رئیس انجمن مدیریت اسلامی اضافه کرد: پایگاه ارزش‌ها و نماز خانواده است و حفاظت از خانواده باید تمام دغدغه باشد، خانواده سالم محور توسعه پایدار است و دشمن جایگاه خانواده را به خوبی می‌شناسد اما ما نسبت به این موضوع غافل هستیم.
استاد حوزه و دانشگاه خانواده را سازمانه شبانه روزی خواند و بیان کرد: خانواده سازمان پایدار اجتماعی شبانه روزی است که قدمت تاریخی دارد، پس احکام عمومی مدیریت سازمان در سازمان خانواده نیز جاری است که با این وضعیت خانواده محور تدبیر نظامات اسلامی می‌شود.
وی در بخش دیگر به نقش زن و مرد در خانواده اشاره و عنوان کرد: محور سلامت اجتماعی خانواده مردها و محور سلامت داخلی و خانوادگی خانواده نیز زن ها هستند، آسیب پذیری زنان و کودکان در جامعه از واقعیات جدی است و در بحث روابط اجتماعی زنان نیازمند حمایت مردانی که با آن‌ها محرمیت دارند است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha