چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سعید روستا آزاد

حوزه/ معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: پرورش ­یافتگان مکتب صدرایی و ملاصدرا که هم شاگرد شیخ بهایی و هم شاگرد میرداماد بودند به­ نوعی متأثر از اندیشه­ های فلسفی علامه بهابادی یزدی بودند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین سعید روستاآزاد معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در دیدار دکتر حسن عبدی پور دبیر علمی کنگره علامه بهابادی، ضمن اشاره به ناشناخته بودن علامه بهابادی برای اکثر طلاب و فضلای حوزه، بر ضرورت معرفی مفاخر شیعه و نیز عالمان اثرگذار در تاریخ تشیع تأکید کرد و بیان داشت: مسئولیت تولیت آستان مقدس امام علی (ع) توسط علامه بهابادی و اولاد ایشان بسیار مهم و نشاندهنده جایگاه علمی و اجتماعی این عالم بزرگ و منسوبین ایشان در حوزه ترویج مکتب تشیع در منطقه عراق و ایران است.

وی تثبیت و تقویت تشیع در عصر علامه بهابادی را یکی از سختترین فعالیتها و رسالتهای عالمان زمانشناس، و دوران صفویه را فرصت تاریخی برای ترویج عقاید تشیع امامیه در ایران دانست.

معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم جریان عالمان فعال در عرصه سیاست و اجتماع را به رهبری محقق کرکی و شاگردان ایشان مانند علامه و پس از ایشان شیخ بهایی و صاحب معالم و عالمان جبل عامل را در تقویت مذهب تشیع مهم دانست و گفت: پرورشیافتگان مکتب صدرایی و ملاصدرا که هم شاگرد شیخ بهایی و هم شاگرد میرداماد بودند به نوعی متأثر از اندیشه های فلسفی علامه بهابادی یزدی بودند.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد علامه بهابادی و عالمان بزرگ مکتب تشیع را کانونهای تمدنی شیعه دانست و بروز و ظهور این اندیشمندان را در ظرف حمایتی صفویه را از نقاط قوت دولتهای صفوی به شمار آورد و یادآور شد: حمایت حکومت صفویه از حوزه‌ها و اماکن مقدسه شیعه موجب رشد و شکوفایی حوزه‌ها و تربیت طلاب و فضلای حوزوی شد.

وی در پایان ضمن اعلام حمایت معاونت فرهنگی و تبلیغی از کنگره بین المللی علامه یزدی، تدوین و انتشار مقالات در حوزه اندیشه و سیره تبلیغی علامه بهابادی در مجله پژوهشنامه تبلیغ اسلامی و نیز برگزاری نشست نخبگان تبلیغی به منظور تبیین ابعاد علمی و عملی علامه در موضوعات فقهی، کلامی، فلسفه را زمینههای همکاری معاونت فرهنگی و تبلیغی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی برشمرد.

دکتر حسن عبدی پور دبیر علمی کنگره علامه بهابادی نیز در این دیدار ضمن اشاره به شخصیت و جایگاه علمی و اجتماعی علامه بهابادی، به معرفی آثار علمی این عالم بزرگ شیعی پرداخت و گزارشی از اقدامات کنگره را ارائه نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha