سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
تجسمی فجر

حوزه/ رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره تجسمی فجر گفت: جشنواره تجسمی فجر تنها به یک گروه و سلیقه خاص اختصاص ندارد بلکه همه هنرمندان با سلیقه‌های مختلف در آن حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست خبری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر امروز ۳ بهمن در اداره کل موسیقی وزارت ارشاد برگزار شد.

در این جلسه عبدالرضا سهرابی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره، سیدعباس میر هاشمی دبیر کل جشنواره و سید مصطفی زرآوندیان دبیر بخش «تجسم هنر» حضور داشتند.

در آغاز مراسم عبدالرضا سهرابی در سخنانی گفت: انقلابی که سال ۵۷ رخ داد به گفته همه نخبگان جهان رویدادی فرهنگی بود برای همین بعد از چهار دهه هنوز در حال رشد است، درحالی‌که اکثر انقلاب‌ها بعد از مدتی دستخوش آسیب می‌شوند. انقلاب اسلامی با یک سری سلوک وارد هنر این سرزمین شد تا زبانی گویا برای بیان حقایق انقلاب باشد. هنر هرگاه اهرمی برای بیان ارزش‌های انقلاب شد جریان سازی آن‌همه دنیا را فراگرفت.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد افزود: این رویداد تنها به یک گروه و سلیقه خاص اختصاص ندارد بلکه همه هنرمندان باسلیقه‌های مختلف در آن حضور دارند. چهار سال از گام دوم انقلاب می‌گذرد در این مدت تمام تلاش این بوده هنر ابزاری برای اشاعه امید در جامعه باشد. یکی از مسیرهای که ما را در رسیدن به این خواسته موفق خواهد کرد، جهاد تبیین است. امسال کیفیت آثار بسیار چشمگیر بود و این امر نشان می‌دهد هنرمندان بسیار نکته‌بین هستند چون در شرایطی که جامعه در ماه‌های پیش دستخوش التهاب بود حضور پرشور هنرمندان نشان داد جامعه فرهنگی به انقلاب و مردم متعهد هستند.

میر هاشمی دبیرکل جشنواره هم در ادامه جلسه گفت: جشنواره تجسمی فجر با شعار «هنر متعالی برای مردم» برگزار خواهد شد. هنرمندان حاضر در جشنواره بدون هیچ محدودیتی می‌توانند آثار خود را در حوزه‌های موردنظرشان در جشنواره شرکت دهند به شرطی که متناسب با عنوان جشنواره، کارهای تولیدی همسو با آرمان‌های انقلاب باشد.

دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر ادامه داد: بخش اصلی «طوبی زرین» نام دارد که در هشت رشته برگزار خواهد شد. «قله‌ها» بخش دیگر جشنواره فجر هستند که در سال‌های قبل به نام «ایثار و فداکاری» برگزار ‌شد. دو بخش «کاریکاتور بین‌الملل» و «پوستر» نیز از امسال به جشنواره هنرهای تجسمی فجر اضافه‌شده‌اند. این رویداد هم‌اکنون به‌صورت ملی برگزار می‌شود ولی هدفمان این است در دوره‌های بعد آن را بین‌المللی برگزار کنیم.

زرآوندیان دبیر بخش «تجسم هنر» جشنواره نیز بیان کرد: همه کشور پایتخت نیست. ما ظرفیت‌های بسیار خوبی در سراسر ایران داریم که به‌درستی شناسایی نشده‌اند. راه‌اندازی بخش «تجسم هنر» می‌تواند یکی از ابزارهای معرفی هنرمندان شهرستانی باشد البته اقدامات دیگری هم باید انجام داد ولی جشنواره تجسمی فجر با این بخش می‌خواهد انجام‌وظیفه کرده باشد.

وی اضافه کرد: در دوره‌های ابتدای جشنواره، آثار هنرمندان شهرستانی به‌صورت پراکنده در فستیوال فجر حضور پیدا می‌کرد اما در دوره دهم فضایی ایجاد شد تا هنرمندان شهرستانی به شکلی جدی‌تر در جشنواره تجسمی فجر حضورداشته باشند. در این دوره نیز اقدامات شکلی گسترده‌تر گرفت به‌نحوی‌که باافتخار می‌گویم در دوره پانزدهم هر ۳۲ استان در جشنواره فجر حضور خواهند داشت.

زرآوندیان در خاتمه با بیان اینکه هر جشنواره‌ای برای موفقیت نیاز به حمایت رسانه‌ها دارد، تصریح کرد: اگر این حمایت نباشد مطمئن باشید نتیجه آن‌چنان‌که باید مطلوب نخواهد بود، پس صمیمانه از همه رسانه‌ها درخواست می‌کنم در اجرای بهتر ما را یاری رسانند. این خواسته در شرایط فعلی بسیار حائز اهمیت است چون دنیا درخواهد یافت باوجود عنادورزی دشمنان انقلاب، هنرمندان متعهدانه به انقلاب خود وفادار هستند.

پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ۷ الی ۲۸ بهمن برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha