پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
قرآنی

حوزه/ یک فعال قرآنی در رابطه با نظام آموزشی دینی (دانشگاه و حوزه) گفت: در دانشگاه‌ها، مطالب مرتبط با این دو مجموعه را فقط در دروس معارف اسلامی می‌بینیم که البته جای کار بیشتری حتما دارد؛ البته برگزاری مسابقات قرآن و عترت دانشجویی هم در راستای تقویت توجه به این متون خوب است که آن هم بیشتر مورد استقبال قشر خاص و محدودی از دانشجویان قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، بخش معارفی چهل‌وپنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اوقاف از هشتم تا یازدهم بهمن در قم برگزار می‌شود و به بهانه میزبانی قم در این دوره‌ از مسابقات به سراغ شرکت کنندگان و برگزیدگان ادوار گذشته این مسابقات رفتیم و گفت‌وگویی با آن ها داشتیم.

حامدی نسب از شرکت کنندگان مسابقات قرآن کریم، در گفت‌وگو با حوزه در رابطه با چگونگی آشنایی فرزندان با معارف دینی و قرآن، عنوان کرد: به فرموده پیامبر اکرم (ص) یکی از حقوق فرزندان بر عهده والدین، تعلیم قرآن به آن ها است، پیرو این فرمایش گهربار، پدرها و مادرها یا بایستی خودشان مهارت کافی را در این زمینه داشته باشند و یا برای ادای این حق، مشوق حضور و شرکت فرزندانشان در مجموعه های قرآنی و اهل بیتی اعم از مسجد، هیئات حسینی، مؤسسات قرآنی و دینی باشند.

وی ادامه داد: در این زمینه هم از سختگیری های زیادی که بیشتر در مورد درس و مدرسه دارند بپرهیزند تا آنها با اشتیاق تمام در این محافل حضور یابند و به لطف خداوند متعال، زندگی سعادتمندانه ای را دنبال کنند.

وی در رابطه با جایگاه نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در بین مردم اظهار کرد: با گذر زمان از سال های اول انقلاب اسلامی، برکات انقلاب بیشتر جلوه‌گر شده و نمودهایی از فعالیت‌ها و توجه به این دو کتب شریف مشهود است، که علت آن هم تأکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب و فعالیت مؤسسات و تألیف کتب مرتبط با این دو مجموعه ارزشمند است که هرچند روز به روز بیشتر می شود ولی باز هم در حد مورد انتظار برای ادای حق این دو کتاب ارزشمند نیست.

این فعال قرآنی افزود: امکان فعالیت بیشتر، برنامه های تهاجمی فرهنگی دشمن هم برای نابودی و تباهی نسل نوجوان و جوان کشور عزیزمان بسیار بیشتر است که این فعالیت ها، کفاف تربیت بهتر دینی را نمی دهد و در این میان هم هستند بسیاری از خانواده ها که رویکرد مناسبی برای بهره مندی از این کلام ها را ندارند و آن هم بیشتر از تحت تأثیر قرار گرفتن آن ها از سبک زندگی غربی نشأت می‌گیرد که نشان از کم کاری نهادهای متولی فرهنگی کشور دارد.

وی در رابطه با نظام آموزشی دینی (دانشگاه و حوزه) گفت: در دانشگاه‌ها، مطالب مرتبط با این دو مجموعه را فقط در دروس معارف اسلامی می‌بینیم که البته جای کار بیشتری حتما دارد؛ البته برگزاری مسابقات قرآن و عترت دانشجویی هم در راستای تقویت توجه به این متون خوب است که آن هم بیشتر مورد استقبال قشر خاص و محدودی از دانشجویان قرار می گیرد. برگزاری بیشتر جلسات مباحثه و پژوهش با محوریت موضوعات مطرح شده در این دو کتاب عزیز برای عموم دانشجویان، به طوری که بیشتر دانشجویان شرکت داشته باشند عامل خوبی برای تقویت نگاه و بهره مندی از دو کتاب عزیز است.

حامدی نسب اضافه کرد: خداوند متعال برای هدایت بشر، پیامبران عظیم الشان را فرستاده و اهلبیت (ع) هم ادامه دهنده مسیر نبوت هستند. لاجرم گفتار و کردار آن مصابیح هدایت در کنار کلام خداوند متعال، راهنمای کامل و دقیق رشد و تعالی برای انسان است. هر چقدر انسان از این کلام بهره مند شود بینش، نگرش و کنش والایی را دارا خواهدبود و در صورت نشر این کلام در بین آحاد جامعه حتما شاهد مدینه فاضله خواهیم بود.

این برگزیده مسابقات قرآنی با تاکید بر ضرورت کار جهادی به معنای واقعی کلمه در این زمینه بیان کرد: نگاه اداری به کار فرهنگ و تغییر رویکرد دولت ها و متولیان امور فرهنگی نسبت به نحوه ی مواجهه با آموزه های قرآن و عترت و آموزش و تبلیغ و ترویج آن بیشتر مواقع آسیب های زیادی به این تاثیرگزاری می‌رساند.

وی در رابطه با مسابقات قرآن کریم و به خصوص بخش معارفی گفت: هدف اولیه مسابقات قرآنی ایجاد بستر مناسب برای تبلیغ و ترویج قرآن و عترت است که بایستی رویکرد تبلیغاتی و ترویجی آن بسیار فراتر از وضع موجود باشد تا اولا عموم آحاد مردم از برگزاری این مسابقات اطلاع یابند و هم فضای دینی و قرآنی بهتری در سطح جامعه ایجاد گردد.

حامدی نسب ادامه داد: برای اطلاع رسانی، علاوه بر استفاده از شبکه های تخصصی قرآن در صدا و سیما بایستی بقیه شبکه ها هم در اطلاع رسانی برگزاری این مسابقات دخیل باشند و حتی از اجراهای سال های گذشته این مسابقات در برنامه‌های مختلف که بیشتر اذانگاهی و معارفی است استفاده کنند؛ نه اینکه فقط به اجراهای استودیویی بسنده کنند.

این فعال قرآنی بیان کرد: در مورد مسابقات معارفی چون اولین سال اجرای ان هست شاید نتوان به طور دقیق تحلیل و بررسی کرد؛ اما گام بسیار خوبی برای آشنایی با مفاهیم قرآن و کلام اهلبیت علیهم السلام است که ان شاءالله در سال های آینده با رویکرد کامل‌تری برگزار شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رسول ملکیان اصفهانی IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
    0 0
    سلام باید از حوزه الفاظ قرآن( روخوانی وروان خوانی و صوت ولحن وتجوید وحفظ و مسابقات آن) عبور کرد و رفت طرف حوزه معنائی تا قرآن جذابیت عام پیدا کند و در حوزه اندیشه وعمل تاثیرگذارباشد. اگر دانشجو را عاشق قرآن کردیم وبا قرآن آشنا شد وبا محتوای قرآن ارتباط برقرارکرد خودش دنبال مسائل الفاظ قرآن می رود واگر روخوانیش وغیره مشکل داشته باشد اصلاح می کند.