جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
1

حوزه/ امروز جای درس‌های نهج‌البلاغه در بین کتاب‌های درسیِ دانش آموزان، خالی است و در مقابل درسی داریم که با نام "تفکر و سبک زندگی" متاسفانه محتوای آن از فرهنگ ژاپن و... صحبت می‌کند و حتی فیلم‌های آموزشی آن‌ها به زبان بیگانه است.

خانم حاتمی از شرکت کنندگان در مسابقات قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در قم است که وی در گفت و گو با خبرگزاری حوزه با معرفی خود گفت: سیده ربابه حاتمی متولد سال ۱۳۶۵ در استان خراسان شمالی، شهرستان مرزی راز و جرگلان، شهر راز، فرهنگی هستم و در آموزش و پرورش مشغول خدمت هستم.

چند بار در این مسابقات شرکت کرده‌اید و چه مقام‌ها و رتبه‌هایی کسب نموده‌اید؟

پنج دوره در مسابقات قرآن عترت و نماز فرهنگیان، نفر اول استان در رشته ی احکام بوده ام که یک دوره هم عنوان سوم کشوری کسب کرده ام . یک دوره هم نفر اول استان در رشته نهج البلاغه فرهنگیان شدم که کشوری هفتم شدم.

دومین بار است.

آیا نهج‌البلاغه، تاثیری هم در زندگی شما داشته است؟

حقیقت مطلب این است که زبان من، از سخن گفتن درباره‌ی نهج‌البلاغه و تاثیر آن قاصر است؛ چرا که هر بار که کلامی از حضرت علی علیه‌السلام را در نهج‌البلاغه می‌خوانم، معنای جدید و جذّابی به ذهنم می‌رسد. من خودم وقتی نهج‌البلاغه می‌خوانم، بیشتر از زمانی که قرآن می‌خوانم، شگفت زده می شوم؛ چرا که قرآن معجزه‌ای است از جانب خدا و باید هم فوق بشری باشد، اما نهج‌البلاغه کلام مردی است که از جنس همین بشر است و این اندازه عمیق و پر محتوا و در عین حال قابل درک است و این به خاطر عجین بودن روح عظیم مولای متقیان حضرت علی علیه‌السلام با قرآن است. باید با نهج‌البلاغه زندگی کرد؛ وگرنه نمی‌توان با هیچ خط و کلامی شرح داد. به اعتقاد بنده، به راحتی با نهج‌البلاغه می‌توان زندگی کرد؛ زیرا این کتاب ارزشمند، در حقیقت چراغ راه آدمی است و در همه‌ی امور، دست گیر انسان است، برای همه چیز راه کار دارد و خلاصه برنامه‌ای کامل برای دنیا و آخرت، به شمار می‌رود که روح انسان را رشد می‌دهد.

چگونه می‌شود معارف قرآن و کتب ارزشمندی چون نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را بین مردم ترویج داد تا سبب توجه بیشتر مردم به آنها شود؟

به نظرم اکثر مردم، شناخت زیادی از این گنجینه‌ی اسلامی ندارند و فقط در حد نام می‌شناسند. باید سعی شود نهج‌البلاغه به متن زندگی مردم آورده شود. یکی از جاهایی که می‌توان نهج‌البلاغه را به جامعه تزریق کرد، مدرسه است. امروز جای درس‌های نهج‌البلاغه در بین کتاب‌های درسیِ دانش آموزان، خالی است و در مقابل درسی داریم که با نام "تفکر و سبک زندگی" متاسفانه محتوای آن از فرهنگ ژاپن و ...صحبت می‌کند و حتی فیلم‌های آموزشی آن‌ها به زبان بیگانه است. چرا باید وقتی ما بهترین سبک زندگی را در کلام ائمه اطهار علیهم‌السلام داریم، نباید در کتاب های درسی وارد کنیم. دومین راهکار هم همین مسابقات است که البته بهتر است بیشتر شوند.

به عنوان آخرین سوال، از نظر شما نحوه‌ی اطلاع رسانی تاکنون چگونه بوده است؟

بنده به دلیل اطلاع رسانی ضعیف، تنها دو سال است که با این مسابقات آشنا شده‌ام؛ لذا به نظرم اطلاع رسانی کم بوده و باید بیشتر شود.بابت وقتی که برای انجام این مصاحبه به ما دادید، تشکر می‌کنم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha