پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سید محمد مجتبی صفائی

حوزه/ متسابقین بخش معارفی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کشور از اهمیت بازگشت جامعه به معارف الهی برای خلاصی از بار مشکلات امروز گفتند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سید محمد مجتبی صفائی از برگزیدگان بخش معارفی مسابقات قرآن کریم است که بخش نهایی معارف به میزبانی قم برگزار می شود.

وی در گفت وگو با حوزه، گفت: متولد سال ۱۳۶۶ در قم هستم. بنده در خانواده ای مذهبی چشم به دنیا باز کردم. پدر بزرگم آیت الله حاج سید مصطفی صفائی خوانساری از علمای هم دوره آیت الله بروجردی بوده اند.

این فعال قرآنی افزود: تا دوره پیش دانشگاهی در قم بودم تا پس از پذیرش در کنکور سراسری به دانشکده شهید تندگویان آبادان دانشگاه صنعت نفت رفتم و پس از فارغ التحصیلی در مناطق مختلفی شامل: جنوب کشور (کنگان، عسلویه و گناوه) شمال شرق (شیروان)، کرمان، تهران و قم در زمینه HSE (سلامت، ایمنی و محیط زیست) مشغول به کار شدم.

صفایی بیان کرد: بنده دارای مدرک کارشناسی ایمنی و حفاظت فنی هستم و هم اکنون به عنوان مهندس ایمنی در پتروشیمی هنگام (زیر مجموعه صنایع پتروشیمی خلیج فارس) در منطقه عسلویه مشغول به کار هستم و در شهر جم از استان بوشهر به همراه همسر و دختر ۵ ساله ام زندگی می کنم.

وی گفت: من از دوران ابتدایی به دلیل حضور در محیط مساجد و جلسات قرآنی با معارف قرآن و عترت آشنایی پیدا کردم و شروع آشنایی بنده با نهج البلاغه از سال های دوره دانشگاه بوده است و به دلیل اهمیت بکارگیری فرمایشات ائمه اطهار در زندگی سعی در آشنایی با کلمات مولانا أمیر المؤمنین علی علیه السلام داشته ام.

این فعال قرآنی بیان کرد: من در ابتدا به دلیل فضای مذهبی خانواده با معارف اهل بیت علیهم السلام آشنا شدم و در ادامه محیط دوستان و آقایان روحانیون و فضلای قم به بنده کمک مضاعفی در این زمینه کرد.

وی گفت: والدین با معرفی کتاب های قرآنی و اهل بیتی و نیز بردن فرزندان به همراه خود در جلسات و مساجد می توانند این کار را انجام دهند.

صفایی یادآورشد: متأسفانه میزان توجه به کلیه کتب دینی در جامعه امروز به دلیل میزان بالای مادی شدن زندگی ها و حرکت بیشتر به سمت زندگی مصرف گرایی (به دلیل تبلیغات زیاد در صدا و سیما متأسفانه) عامه جامعه را از توجه به این کتب ذی قیمت دور کرده است وضعیت امروز توجه مردم ناشی از بی توجهی مسئولین امر هم به این موضوع در آموزش های مؤثر در آموزش و پرورش نیز می باشد.

این فعال قرآنی و معارفی بیان کرد: در دانشگاه متأسفانه در حد چند کتاب است که صرفاً باید نمره آن اخذ شود و عمقی و کاربردی مطرح نمی شود ولی در حوزه علمیه نسبتاً بهتر است و طلاب جوان در این موضوع مؤثر هستند.

وی گفت: مطالعه بیشتر این کتب دینی فاخر با توجه به کاربردی بودن فرمایشات ائمه اطهار می تواند در اصلاح مشکلات زندگی های خانواده ها اثرگذار باشد و وقتی مشکلات خانوادگی افراد حل شود قطعاً در کاهش معضلات اجتماعی نیز مؤثر خواهد بود.

این فعال قرآنی اظهارکرد: بنده به عنوان کسی که یک مرتبه موفق به اخذ رتبه چهارم کشوری در رشته حفظ متن، ترجمه و مفاهیم نهج البلاغه در سال ۱۳۹۶ شدم و چندین مرتبه هم در مرحله های استانی و نیمه نهایی شرکت کرده ام عرض می کنم: متأسفانه در سال‌های اخیر عمده توجه در مسابقات با رویکرد قرائت و حفظ بوده است در حالی که اصل قرآن جهت تدبر نازل شده است که آیات مختلف کتاب آسمانی مسلمانان ناظر به این موضوع است و دلیل این صحبت بنده هم کاهش متون با تفسیر و توضیحات و صرفاً تمرکز بر حفظ و ترجمه متون بدون شرح و توضیح در مسابقات معارف امسال در هر سه رشته معارفی است و همچنین حذف مسابقات معارفی در سال های گذشته نیز مؤید این موضوع است. وی افزود: لازم به ذکر است که در سال جاری نهج البلاغه با ترجمه استاد انصاریان ارائه شده که متاسفانه زیاد قوی و فصیح ترجمه نشده است و بخش هایی از متون تطابق با متن عربی ندارد و این نشان از عدم توجه کافی مسئولین امور قرآنی به مسابقات معارفی در سطح کشوری دارد. متأسفانه تبلیغات مسابقات بسیار ضعیف است و من حتی یکبار هم در شبکه های صدا و سیما یا محیط مجازی تبلیغاتی از این مسابقات ندیده ام.

علی چگنی از شرکت کنندگان بخش معارفی مسابقات قرآن و عترت اوقاف است وی در گفت‌وگو با حوزه گفت: بنده طلبه درس خارج حوزه علمیه حاج محمد ابراهیم خوانساری ، ۳۱ ساله ، متولد شهرستان سلسله ، استان لرستان هستم.

این فعال قرآنی افزود: تحصیلات ابتدای تا پیش دانشگاهی را در شهرستان سلسه گذراندم و پس از آن در آزمون ورودی حوزه علمیه شرکت کرده و در شهرستان اراک مشغول به تحصیل می باشم .

چگنی بیان کرد: در دوران خدمت مقدس سربازی با استاد مهدی خان آبادی از اساتید سرشناس قرآن اراک آشنا شدم و دروس قرآنی و صحیفه سجادیه را به صورت تئوری و عملی در محضر ایشان و در دارالقرآن امام هادی علیه السلام گذراندم

وی گفت: پس از خدمت سربازی با تشکیل گروه جهادی اقدام به برگزاری دوره های توانمندسازی ویژه طلاب در زمینه های قرآنی و کامپیوتری و ورزشی نمودم.

این فعال قرآنی اظهارکرد: در خلال برگزاری این دوره ها با استاد اصغر کارجو آشنا شده و افتخار شاگردی ایشان را داشتم . در کنار تحصیلات در رشته ورزشی کاراته ، تحت نظر کانچو غلامعباس خوانساری ، فعالیت دارم و تا به حال دارای سه مقام کشوری و چندین مقام استانی و شهرستانی می باشم.

وی گفت: متأسفانه متون فاخر دینی ، از جمله کتاب شریف صحیفه سجادیه در جامعه ما مهجور است و از طرف مسئولین برای گسترش آشنایی مردم با این کتاب شریف فعالیت مناسب و در خور توجهی صورت نگرفته است.

طلبه حوزه علمیه اظهارکرد: از نظر من متون این کتاب قابلیت تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی و حتی به صورت مستقل به عنوان رشته دانشگاهی را دارد .

وی یادآورشد: در حال حاضر افزایش مسابقات حفظ و مفاهیم و همچنین افزودن به متون درسی می تواند باعث آشنایی بیشتر جامعه و توجه بیشتر به مضامین این کتاب شریف باشد . قطعا توجه به متون فاخر دینی و تلاش برای گسترش آن تاثیرات مثبتی بر جامعه و به خصوص نوجوانان و جوانان خواهد داشت.

این فعال قرآنی تصریح کرد: از مسئولین به دلیل برگزاری این مسابقات تشکر می کنم اما انتقادی که به قوانین حاکم بر مسابقات وارد است این است که نفرات برتر از شرکت در مسابقات سال های بعد منع می شوند که با توجه به حذف افراد توانمند ، باعث کاهش سطح علمی مسابقات می شود . امیدوارم همه شرکت کنندگان در این مسابقات به نتیجه مطلوب خود دست یافته و این قبیل مسابقات از طرف سازمان های مختلف و مراکز آموزشی با جدیت بیشتری برگزار و پیگیری گردد.

دوری جامعه از صحیفه و نهج البلاغه، خسارتی جبران ناپذیر است

محمدهادی دهقانی، ۳۲ ساله خرداد ۶۹، لیسانی حقوق دانشگاه گیلان – کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث فردوسی مشهد است که در مسابقات ملی قرآن کریم اوقاف به مرحله نهایی راه پیداکرده است گفت: بنده متولد شهر شیراز هستم ولی در شهرستان پارس آباد اردبیل ساکن شدم و امروز در مشهد سکونت دارم.

وی در خصوص شرایط تحصیلی خود گفت: چند سالی بود که تب کنکور در شهرستان محل زندگی ما به جریان افتاده بود و از مدرسه محل تحصیل ما هر سال عده ای رتبه های خیلی خوب سه رقمی و دو رقمی کنکور می آوردند و در رشته های مختلف ریاضی و تجربی و انسانی در دانشگاه های مختلف قبول می شدند ما هم به تبع همین جو، و البته درس خوب مان بعد از اینکه سال اول رتبه ۱۰۵۹ انسانی آوردیم یکسال پشت کنکور ماندیم و سال بعد رتبه ۲۵۹ آوردیم و حقوق دانشگاه گیلان به همراه ۴ نفر از همشهری خود در آنجا مشغول به تحصیل شدیم.

این فعال قرآنی افزود: اما کم کم بعد از گذشت دو سال به دلیل جو دانشگاه و کلاس و رشته و همچنین آشنایی با یکی از اساتید عالم و اهل معرفت دانشگاه که تدریس تفسیر داشت؛ و نیز شروع حفظ قرآن از سال اول دانشگاه، از ادامه حقوق منصرف شدم اما مجبور بودم آن را ادامه بدهم که بالاخره روند ۴ ساله را در ۶ طی کردیم و لیسانس را در سال ۹۴ هر ضرب و زوری بود گرفتیم.

وی گفت: از سال ۹۳ هم برای کنکور ارشد قرآن و حدیث شرکت کردم که رتبه ۶۸ آوردم و چون به حضرت رضا علیه السلام عشق و علاقه زیادی داشتم دانشگاه فردوسی را انتخاب کردم. در سال ۹۷ با معدل ۱۷.۹۸ دفاع از پایان نامه انجام دادم و فارغ التحصیل شدم.

این حافظ قرآن کریم در خصوص نحوه آشنایی خود با متون دینی بیان کرد: طبعا ازآنجایی که حافظ کل قرآن هستم و رشته تحصیلی و دغدغه ای که همیشه داشتم چرا مثل قرآن با اخ القرآن یعنی نهج البلاغه انس ندارم دوست داشتم بیشتر با نهج البلاغه آشنا شوم؛ اگرچه در دوره تحصیلی لیسانس درس عمومی ما نهج البلاغه بود. اما خوب صرف گذراندن ۲ واحد درسی عطش ما را سیراب نمی کرد و حق آن را ادا نکرده بودم.

وی در پاسخ به این سوال که فضای خانوادگی و دوستی کدام یک بیشتر به شما کمک کرد که در این فضا قرار بگیرید؟ گفت: خیر. صرفا علاقه شخصی و انس با قرآنی که داشتم ایجاب می کرد و حس وظیفه داشتم که حتما با نهج البلاغه انس داشته باشم و نسبت بدان بسیار آگاهی کسب کنم.

این فعال قرآنی گفت: از مسیرهای تربیتی کودکان کتاب داستان، قصه های کودکانه و فیلم ها و پویانمایی های مذهبی می توانیم نسل کودک و نوجوان را به این سمت سوق دهیم.

وی اظهارکرد: به دلیل سبک زندگی عموم مردم و نیز فراگیر شدن رسانه هایی که ذائقه ها تغییر داده اند، بنده شخصا فضا را خوب احساس نمی کنم. مثلا خود همسر بنده با اینکه اهل هیأت و ... هست و مذهبی و اهل راهپیمایی و ... اما اصلا در خصوص نهج البلاغه آگاهی چندانی ندارد؛ به همین نحو صحیفه که بیشتر در میان ما غریب است.

وی در پاسخ به این سوال که در نظام آموزشی دینی ( دانشگاه و حوزه) چه توجهی به این کتب می شود؟ اظهارکرد: صرفا در حد گذراندن چند واحد عمومی با اساتیدی که عموم دانشجویان دل خوشی از آن ها ندارند و معمولا نسبت بدان ها جبهه دارند و این درس ها را بی اهمیت و حوصله سربر می پندارند.

این فعال قرآنی در پاسخ به این سوال که مطالعه بیشتر این کتب دینی فاخر چه تاثیرات فردی و اجتماعی در جامعه ما دارد؟ گفت: حضرت امیر علیه السلام می فرمایند: «لاشرف کالعلم» هیچ شرافتی چون علم نیست. یا اینکه فرمودند: «الناس ثلاثه، فعالمٌ ربانی و متعلمٌ علی سبیل نجاة و همج رعاع» مردم سه دسته اند دانای خداشناس، دانشجوی بر راه نجات و فرومایگان سرگردان. و احادیث فراوانی که نسبت به دانش و دانش اندوزی و اهمیت آن فرموده اند.

دهقانی افزود: امتی که اهل مطالعه و علم است همیشه به دنبال اعتلا و ارتقای خویش است و تن به ذلت و مسائل بی اهمیت نمی دهد. در روزگاری زندگی می کنیم که استکبار و اذناب آن تمام جایگاه ها ورسانه ها را با تمام قدرت خود را به کار گرفته تا جاهلیت مدرن را به ملت های دیگر تحمیل کند.

وی گفت: در این وانفسای انفجار سطحی و سراب اطلاعات تنها راه نجات از فتنه تمسک به حبل قرآن و اهل بیت علیهم السلام است. ابتدا قرآن که حضرت امیر فرمودند «الله الله فی القرآن لایسبقکم بالعمل به غیرکم». سپس آثار و سنت اهل بیت که یکی از تجلی های آن را در نهج البلاغه داریم و همچنین صحیفه مبارک سجادیه. به همین نحو سعادت اخروی ما نیز در گروه مطالعه و پیاده کردن سنت اهل بیت در زندگی ماست.

دهقانی در پاسخ به این سوال که چه نقد و یا نظری نسبت به مسابقات قرآن کریم و به خصوص بخش معارفی دارید و راهکارهای حضور هرچه بیشتر مردم و جوانان در این مسابقات چیست؟ گفت: در مقام نقد باید بگویم که به نظرم باید نوع مسابقه طوری باشد که حتما یکسری از سوالات طوری طراحی شود که حتما نیاز به حفظ آن حدیث یا... باشد. سطح سؤالات باید طوری باشد که کسی که اشراف و احاطه کامل دارد از کسی که صرفا چند ساعت قبل از آزمون منبع را مطالعه کرده به راحتی قابل جداسازی باشد. طراح سؤال و داور باید حتما آن منبع را حفظ باشد یا استاد آن رشته باشد.

وی افزود: تبلیغات ضعیف و کم بود. اگرچه به طور کل تبلیغات مسابقات قرآن ضعیف است. نهایتا شبکه قرآن تبلیغات را انجام می دهد. در صدا و سیما یک نوع سکولاریته محتوایی و موضوعی داریم. اصلا انعکاس قرآن و جامعه قرآنی را غیر از شبکه قرآن نمی بینیم. بماند که به خود شبکه قرآن هم بسیار نقد دارم. شبکه بسیار حوصله سربر با برنامه های خسته کننده و گویا فقط برای یک عده خاص و اقلیتی ساخته شده و هیچ برنامه ای برای عموم مردم ندارد. در مقابل شبکه افق یکسری برنامه مثل عصر شیرین و انارستان و عیار و جهان نما و ... دارد که انصافا جذاب است. درحالی که این جذابیت در هیچ یک از برنامه های شبکه قرآن دیده نمی شود.

وی یادآورشد: تأکید می کنم به عنوان یک قرآنی هیچ جذابیتی. نتیجه این کم کاری عموم مذهبی ها خصوصا شبکه قرآن همین استحاله ای است که در نسل جوان ما پدید آورده اند. جایی که هالیوود صهیونیستی با سینمای بسیار جذاب خود بچه های ما را مسخ می کند عموم فعالیت ما در شبکه قرآن محدود شده به عمامه به سرهای محترمی که خیلی از مردم با آن ها ارتباط نمی گیرند و زبان تبلیغ ما ابتر می ماند.

این حافظ قرآن کریم در بیان راهکارهای پیشنهادی خود نیز گفت: ضرورت به کارگیری ظرفیت جشنواره عمار برای ساخت تیزرها و فیلم کوتاه های با محتوای قرآنی و حکمت اسلامی. ضرورت جشنواره فجر قرآنی شامل فیلم کوتاه های قرآنی، تیزر، نماهنگ، موشن ها، گرافیک، ساخت برنامه هایی با محتوای کودکان و نوجوانان قرآنی به سبک غیر از برنامه های موجود شبکه قرآن از جمله این راهکارها است.

وی در پایان بیان کرد: تبلیغ و ضریب دادن به موارد مذکور از طریق رسانه های غیر رسمی و شبکه اجتماعی و افراد شاخص رسانه ای از دیگر نکاتی است که باید به آن دقت کرد. یکی از ایرادات عمده ما اینجاست که رسانه های رسمی از مرجعیت افتاده اند و رسانه های غیر رسمی و شبکه های اجتماعی مرجعیت را به دست گرفته اند.

گفتنی است، چهل و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم در بخش معارف قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه به میزبانی شهر مقدس قم از هشتم تا یازدهم ۱۴۰۱ در سالن همایش امامزاده شاه سید علی علیه السلام درحال برگزاری است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha