پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
خانم فاطمه آرمان‌نیا

حوزه/ یکی از مشکلات این است که نهج‌البلاغه، بین عموم مردم، جا نیفتاده و مردم فکر می‌کنند که کتاب سخت و سنگین و دشواری است و خلاصه انگیزه‌شان در حرکت به سمت این کتاب، کمتر است و حال آنکه این چنین نیست.

خانم فاطمه آرمان‌نیا یکی از بانوان راه‌یافته به مرحله نهایی مسابقات کشوری بخش معارفی صحیفه سجادیه در بخش بانوان، در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه از برکات و آثار معنوی صحیفه سجادیه و انگیزه خود برای شرکت در مسابقات کشوری صحیفه سجادیه گفته است.

لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمائید که اهل کدامیک از استان‌های این سرزمین پهناور اسلامی هستید؟

بنده فاطمه آرمان‌نیا هستم، متولد قزوین در سال ۱۳۶۷ و اکنون هم ساکن همین استان هستم.

شما شاغل هستید؟ در کجا مشغول خدمت هستید؟

- بله؛ بنده فرهنگی هستم و در حال حاضر، در آموزش و پرورش شاغل هستم. حدود ۱۱ سال است که به شکل رسمی، در خدمت دانش‌آموزان این مرز و بوم هستم؛ البته قبل از این یازده سال هم، در مهد قرآن استان قزوین، به عنوان مسئول حفظ تخصصی دانش‌آموزی در مهدقرآن کریمِ استان، فعالیت داشتم.

سابقه‌ی شرکت در مسابقات را هم دارید؟ اگر آری، برای چندمین بار است؟

- این نکته را عرض کنم که امسال، سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، اولین بار است که این مسابقات را برگزار می‌کند، ما خودمان سال‌ها، در انتظار این روزها بودیم و می‌گفتیم که ای کاش، سازمان اوقاف، مسابقات نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را هم برگزار کند که بحمدالله امسال این مسابقات در حال برگزاری است. پس در پاسخ سوال شما باید عرض کنم که امسال، اولین سالی است که سازمان اوقاف، این مسابقات را برگزار می‌کند و بنده هم در آن شرکت کرده‌ام.

با توجه به توضیحات قبلی شما، مشخص شد که در رشته و مسابقات دیگری هم شرکت داشته‌اید. بفرمائید که تاکنون، چه مقاماتی در درس یا مسابقات قرآن، کسب کرده‌اید؟

- بله. بنده در مسابقات فرهنگیان که توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شد و همینطور موسسه قرآن و نهج‌البلاغه - قم، در رشته‌ی نهج‌البلاغه شرکت کرده‌ام و حائز رتبه‌های سوم، چهارم و پنجم کشوری و رتبه‌های اول استانی شده‌ام. همچنین در دوره‌های داوریِ دانش‌آموزی نهج‌البلاغه شرکت کردم و توانستم داوری کشوری مسابقات دانش‌آموزان را در رشته‌ی نهج‌البلاغه، در مقاطعی به عهده داشته باشم. بنده به غیر از نهج‌البلاغه، در سایر رشته‌های قرآنی مثل تواشیح، فعالیت داشتم.

با توجه به مأنوس بودن شما با نهج‌البلاغه، بفرمائید که این کتاب ارزشمند، چه تاثیری در شغل یا زندگی شما گذاشته است؟

- باید عرض کنم که آشناییِ اولیه‌ی بنده با نهج‌البلاغه، از دوران دبیرستان بود و بعد به طور جدّی‌تر، در ایام دانشگاه با کلام امیرالمومنین علی علیه‌السلام، اُنس گرفتم. از همان ابتدایِ آشنایی با کلام امیر، برکات مادی و معنوی زیادی به زندگی بنده سرازیر شد. یادم هست اولین نوبتی که در مسابقات نهج‌البلاغه شرکت کردم، یک دانشجویِ حدودا ۲۰ ساله بودم. وقتی کلام حضرت را مطالعه می‌کردم، واقعا شگفت زده می‌شدم، بعد زیر هر کدام از کلمات و جملاتِ نهج‌البلاغه، خط می‌کشیدم و با خودم می‌گفتم: "این دیگه خیلی محشره، خیلی زیباست." و در نهایت در همان مسابقات، رتبه‌ی کشوری آوردم. آن سال، جایزه‌ی مسابقات، حج و تشرّف به خانه‌ی خدا بود. از زمان برنده شدن در مسابقات و زیارت بیت‌الله الحرام، کمتر از سه هفته طول کشید و این خاطره، جزء مهم‌ترین، زیباترین و اولین برکات آشنایی من با نهج‌البلاغه بود.

بعد از اینکه به حج و خانه‌ی خدا مشرّف شدم، مقابل کعبه به خودم قول دادم که هرگز دامن نهج‌البلاغه را رها نکنم و یکی از درخواست‌هایِ همیشگیِ من از آقا امیرالمومنین علی علیه‌السلام، این بوده و هست که توفیقاتشان را از من سلب نکنند و بین من و نهج‌البلاغه فاصله نیندازند.

بحمدالله تا الان، همیشه به عنوان یک مربی قرآن سعی کردم هرجا که میروم، هر مدرسه‌ای که حضور پیدا می‌کنم، سعی کنم که حتی به اندازه‌ی مختصر هم شده، عَلَم نهج‌البلاغه را برافراشته نگه‌ دارم. یکی از کارهایی که انجام می‌دهم این است که برای همکاران فرهنگی، جلسه‌ی آشنایی با نهج‌البلاغه برگزار می‌کنم و در مورد نهج‌البلاغه، با آنان صحبت می‌کنم و همینطور سعی می‌کنم به توانمندسازی دانش آموزان در امر نهج البلاغه کمک کنم. دعای واقعی و همیشگی من این است که "خدایا، بین من و نهج البلاغه فاصله نینداز."

چگونه می‌شود معارف قرآن کریم، نهج‌البلاغه یا صحیفه سجادیه را بین مردم ترویج کرد تا مردم توجه بیشتری به آنها داشته باشند؟

- استاد بزرگوار شهید مطهری در مقدمه‌ی کتاب "سیری در نهج"البلاغه" اشاره‌ی خیلی زیبایی دارند که الآن در هر خانه‌ای، بر سر هر طاقچه‌ای، کتاب قرآن پیدا می‌شود (حتی برای تبرّک جستن به قرآن)؛ اما این موضوع نسبت به نهج‌البلاغه، چگونه است!؟ یکی از مشکلات این است که نهج‌البلاغه، بین عموم مردم، جا نیفتاده و مردم فکر می‌کنند که کتاب سخت و سنگین و دشواری است و خلاصه انگیزه‌شان در حرکت به سمت این کتاب، کمتر است و حال آنکه این چنین نیست.

یکی از کارهایی که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که زیبایی‌های نهج‌البلاغه را در کلام امیرالمومنین، به صورتی کوتاه و با بیانی روان، بین مردم فرهنگ‌سازی کنیم؛ حتی می‌توانیم با کودکان هم اینکار را تمرین کنیم. البته کارهایی هم انجام شده و کتاب‌هایی با زبان کودکان، در قالب داستان و ... نوشته شده و امیدوارم که انشاءالله بتوانیم توسعه دهیم. موضوع دیگری که من فکر می‌کنم مناسب و اثرگذار خواهد بود "نذر فرهنگی" هست و بنده چندین بار، این کار را انجام دادم. توصیه می‌کنم در کنار کارهایی که می‌کنیم، "نذر فرهنگی" داشته باشیم و به اندازه‌ی وُسع، کتاب‌های "نهج‌البلاغه" و "صحیفه سجادیه" را تهیه و توزیع کنیم.

شما چه نظر و ایده‌ای دارید تا این مسابقات، رونق بیشتری پیدا کند؟

- برای رونق گرفتن مسابقات، باید مسابقات نهج‌البلاغه را هم مثل قرآن که از خردسالی، کودکی و دبستان شروع می‌کنیم، برای مقطع ابتدایی برنامه ریزی کنیم و همانطور که در مراحل بالاتر، افراد میانسال و مُسنّ هم می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند، باید با نهج‌البلاغه هم همین امر، صورت بگیرد. باید کتاب‌های آسان‌تر و روان‌تر برای کودکان چاپ شود و از کودکی به فراخور سن بچه‌ها، این مسابقات را برگزار کنیم. امروز جای مسابقات نهج‌البلاغه در مقطع ابتدایی خالی‌ست و اگر کسی بگوید که نهج‌البلاغه برای کودکان سخت است، بنده عرض می‌کنم که اگر سطح مسابقه آسان و مناسب سازی شود، این کار شدنی است.

به نظر شما نحوه‌ی اطلاع‌رسانیِ مسابقات تا کنون، مناسب بوده است؟

- قبل از پاسخ به این سوال، لازم است در اینجا به نوبه‌ی خود، از سازمان اوقاف و امور خیریه که این مسابقات را امسال آغاز کرده، تشکر کنم و امیدوارم که ان‌شاءالله سال به سال، این اتفاق مبارک، پر رونق‌تر و بهتر از سال گذشته اجرا شود.

اما در خصوص نحوه‌ی اطلاع رسانی باید عرض کنم که با توجه به برگزاری این مسابقات در سال اول، خُب خیلی از افرادی که تمایل داشتند شرکت کنند، مطلع نشدند و به نظر من باید از ظرفیت رسانه‌ی ملی هم در این زمینه کمک گرفت تا مثل مسابقات قرآن که همه مطلع می‌شوند، در مسابقات "نهج‌البلاغه"، "صحیفه سجادیه" و "تفسیر قرآن کریم" هم، اطلاع رسانیِ خوبی انجام شود.

در پایان اگر نکته‌ی خاصی دارید، بفرمائید.

- بله. بنده هم از اهتمام شما به موضوع قرآن و کلام اهلبیت علیهم‌السلام تشکر می‌کنم و می‌خواهم از مقدمه‌ی کتاب نهج‌البلاغه صبحی سالم استفاده کنم که فرمودند: یا علی! نام بلند تو را نه تنها پیروان عاشقت؛ بلکه هر آزاده و زنده دلی در چهار سوی خاک فریاد می‌زنند و چه خوش سروده شیخ آقا بزرگ تهرانی که: "کَلامُ عَلِیٍّ کَلامٌ عَلِیٌّ وَ ما قالَهُ الْمُرْتَضی مُرْتَضی".

گفتنی است: چهل و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم در بخش معارف قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه به میزبانی شهر مقدس قم از هشتم تا یازدهم بهمن ماه ۱۴۰۱ در سالن همایش امامزاده شاه سید علی علیه السلام برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha