شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد نقیب

حوزه/ رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با تاکید بر اینکه ما به دنبال استخراج نظام‌های قرآنی هستیم، عنوان کرد: قرآن دارای نظام‌های اقتصادی و سیاسی است و امروز که نظام اسلامی ایران برای رسیدن به حکومت مهدوی تشکیل شده است ما نیازمند اصول اقتصادی مبتنی بر قرآن کریم هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد نقیب رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم طی سخنانی در مراسم افتتاحیه بخش معارفی، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه که امروز شنبه در سالن همایش‌های آستان مقدس امامزاده شاه سید علی(ع) برگزار شد، با بیان اینکه آموزه‌های قرآن باید به صورت کاربردی در جامعه پیاده‌سازی شود، عنوان کرد: علوم انسانی که امروز در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود برگرفته از مفاهیم غربی است درحالی‌که افرادی باید به دنبال استخراج علوم انسانی اسلامی باشند و علوم انسانی برگرفته از قرآن را به جامعه ارائه دهند چراکه قرآن کریم تبیین کننده همه چیز و بیانی برای مردم است.

وی با تأکید بر اینکه ما به دنبال استخراج نظام‌های قرآنی هستیم، عنوان کرد: قرآن دارای نظام‌های اقتصادی و سیاسی است و امروز که نظام اسلامی ایران برای رسیدن به حکومت مهدوی تشکیل شده است ما نیازمند اصول اقتصادی مبتنی بر قرآن کریم هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین نقیب بر لزوم استخراج نظام خانواده از قرآن کریم تأکید کرد و گفت: آموزه‌های بسیاری در قرآن کریم وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانیم آمار طلاق و مشکلات خانوادگی را در جامعه کاهش دهیم اما باید علوم انسانی اسلامی را استخراج و آن‌ها را در اختیار جامعه قرار دهیم و آموزه‌ها را کاربردی کنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم آماده است از ظرفیت‌های موجود برای استخراج نظام‌های قرآنی استفاده کند، عنوان کرد: در این راستا همایشی بین‌المللی پیش‌بینی شده است که به زودی برگزار خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم از تمدن‌سازی به‌عنوان یکی از اولویت‌های مهم انقلاب اسلامی نام برد و عنوان کرد: تحقق تمدن‌سازی نیازمند پیاده‌سازی آموزه‌های قرآن، نهج‌البلاغه و سیره زندگی اهل‌بیت(ع) است.

وی ادامه داد: مفاهیمی که امروز از قرآن استخراج می‌کنیم اگر در یک خط مستقیم قرار گیرد که ما به تمدن‌سازی و حکومت مهدوی رساند آن وقت کار را درست انجام دادیم اما اگر پژوهش‌ها به صورت پراکنده انجام شد و نتوانستیم به هم‌افزایی و تمدن‌سازی برسیم کار ما اشکال دارد.

حجت الاسلام والمسلمین نقیب با تأکید بر اینکه خروجی خط‌دهی به پژوهش‌ها و تحقیقات باید تاثیر مثبت در جامعه و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی باشد، مطرح کرد: انسجام و وحدت در هر عرصه‌ای که محقق شود موجب پیشرفت و تعالی خواهد بود.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha