پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مسابقات قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه

حوزه/ اگر هر شخصی خودش به معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام عمل کند، به راحتی می‌تواند آن را در روح جامعه و مردم جای دهد.

مریم شکرانی اهل استان اصفهان و هم اکنون یک بانوی خانه‌دار و مشغول به تعلیم قرآن است که در مسابقات قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه که از سوی سازمان اوقاف در قم برگزار می شود در گفت و گو با خبرگزاری حوزه به نقش قرآن در زندگی پرداخته که در ادامه می خوانید:

چندمین سال هست که در این مسابقات، شرکت می‌کنید و تا کنون، چه رتبه‌هایی کسب نموده‌اید؟

بنده هر سال در رشته‌ی حفظ قرآن کریم مسابقات اوقاف، شرکت می‌کنم و امسال که اولین سالی است که مسابقات نهج‌البلاغه برگزار می‌شود، با هدف آشنایی با کلام گوهر بار مولا علی علیه‌السلام، تصمیم گرفتم در رشته‌ی نهج‌البلاغه شرکت کنم. در خصوص کسب رتبه هم باید عرض کنم که به غیر از امسال و سال گذشته ۱۴۰۱_۱۴۰۰، در سال‌های قبل، هر سال در رشته‌ی حفظ کل شرکت می‌کردم و در سطح شهرستان، نفر اول می شدم.

نهج‌البلاغه، چه تاثیری در شغل یا چه تاثیری در زندگی شما گذاشته است؟

خب می‌دانند که سخنان گوهر بار مولا علی علیه‌السلام، بسیار زیبا و آرامش بخش است. بنده هم احساس می‌کنم از زمانی که در این مسابقه شرکت کرده‌ام، بخاطر خواندن حکمت‌های نهج‌البلاغه، قلب و وجودم، آرام‌تر شده است.

به نظر شما چطور می‌توانیم معرف قرآن، نهج‌البلاغه یا صحیفه سجادیه را بین مردم ترویج بدهیم و خلاصه مردم توجه بیشتری به این داشته باشند؟

به نظر من، اگر هر شخصی خودش به معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام عمل کند، به راحتی می‌تواند آن را در روح جامعه و مردم جای دهد. بنا بر فرمایش امیرالمومنین علی علیه‌السلام در حکمت ۷۳ نهج البلاغه، اگر کسی می‌خواهد دیگران را تأدیب کند، باید ابتدا خودش را تأدیب کند و قبل از تأدیب به گفتار، به کردارش ادب کند؛ پس می‌توان نتیجه گرفت که اگر هر شخصی خودسازی کند، بهتر می‌تواند سخنان گوهر بار اهل‌بیت علیهم‌السلام را به دیگران انتقال دهد چون خودش عمل کننده به آن بوده است.

از نظر شما باید چه کار کرد تا این مسابقات، رونق بیشتری پیدا کند؟

بله. به نظر من، اگر تشویق و جوایز برای مسابقات بیشتر باشد، خواه ناخواه، افراد بیشتری تمایل به شرکت دارند، همچنین می‌توان از همین حالا برای مسابقات سال آینده، کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی تشکیل شود تا مفهوم را به مردم انتقال دهند. پیشنهاد دیگر بنده، استفاده از تجربیات حفّاظ و رتبه‌آورندگانِ سال‌های گذشته است که لازم است آنان برای این موضوع، دعوت شوند.

کیفیت اطلاع رسانیِ این دوره از مسابقات تا کنون چگونه بوده است؟

اطلاع‌رسانی برای مسابقات، فوق العاده عالی بود، در اینجا لازم است از مسئول اداره اوقاف استان اصفهان، سرکار خانم باقری که مرتب پیگیر مسابقات بودند، تشکر ویژه ای داشته باشم.

گفتنی است چهل و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم در بخش معارف قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه به میزبانی شهر مقدس قم از هشتم تا یازدهم بهمن ماه ۱۴۰۱ در سالن همایش امامزاده شاه سید علی علیه السلام برگزار خواهد

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha