چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
آیت الله مهدوی

امام جمعه موقت اصفهان گفت: امروز ما با بی حجابی اجباری مواجهیم نه حجاب اجباری، وگرنه حجاب از الزامات درونی است. همه آیات قران کریم درباره حجاب و حفظ عفاف، با بیان استدلال عقلی بیان شده و همگی مبتنی بر دلیل عقلی بوده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی شامگاه شنبه در دومین کنگره شعر ملی «مادر » اظهار کرد: در شعر شاعرآیینی فقط مطالب علمی به تنهایی موجود نیست، علم عروض برای رعایت ردیف و قافیه است ولی در این گونه شعرها فقط رعایت ردیف زیبا بخش نیست، بلکه مفاهیم بلند معنوی در آن جلوه گر است.

امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد: شعرهایی که مربوط به اهل بیت(ع) است، زیبایی و شیرینی خاصی دارد که به تعبیری فارسی چشیدنی است و باید هر کس خود این لذت را بچشد.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: یکی از اسباب بقای کمالات را اشعار زیبا است که در طول تاریخ وجود داشته، چه بسیار مطالب مهم معارفی که در تاریخ اسلام در قالب شعر بیان شده و تا به امروز باقی مانده، اشعار دعبل خزایی از ان جمله است.

وی عنوان کرد: اهل بیت(ع) از شعر و شعرا تجلیل می کردند و قطعا مزد و اجر شعرهای امروز شعرای کنگره شعر ملی «مادر» در وصف حضرت زهرا(س) را صاحب اصلی آن، یعنی بانوی دو عالم به شایستگی می دهند.

آیت الله مهدوی تصریح کرد: عقلانیت گفتار اهل بیت(ع) از نکات مهم است؛ کلمات اهل بیت دون کلام خالق و فوق کلام مخلوق بوده، ولی در عین حال منطبق بر درک و فهم عقل انسانیت است.

وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا (س) می فرماید بهترین چیز برای زن آن است که «نه نامحرمی زن را ببیند و نه زن به نامحرمان نگاه کند»، ابراز کرد: در این جمله از حضرت زهرا (س) می توان فهمید که حقیقتا این امر و فرمایش حضرت نیاز مبرم جامعه امروز است؛ هیچ کس نمی تواند مطلب و امری بهتر از این جمله حضرت زهرا(س) در چارچوب عقل برای زنان ما بیان کنند.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: اعتقا داریم هیچ فرمایش عقلی به این زیبایی و جامعی مورد نیاز زن امروز را بیان نکرده و تا به امروز هیچ عاقلی نتوانسته مطلبی جایگزین آن بیان کند.

وی افزود: پوشش مناسب زنان در جامعه، فکرها را آزاد می کند، اما پوشش نامناسب صرفا آزادی جسمی را به دنبال دارد و آزادی فکر از آزادی جسم بالاتر است. از مهمترین دلایل رعایت پوشش کامل در جامعه این است که ما قصد نداریم زنان ما با خودنمایی خود باعث تزلزل بنیان های خانواده بشوند.

استاد حوزه اذعان کرد: همانگونه که نسبت به رعایت مسائل زیست محیطی برای هوای پاک به کاهش آلایندگی وسایل نقلیه تاکید داریم، باید بر رعایت پوشش ها برای فکر پاک در جامعه نیز تأکید ورزیم.

وی عنوان کرد: البته به پسرها تذکر می دهیم که نباید به نحوی پوشش داشته باشید که دختران را به خود جذب کنند، ولی ظرافت جسم زن به نحوی است که جاذبه بیشتری دارد و باید رعایت بیشتری کند .

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: امروز دنیا مسخر علم و دانش است ولی نمی توانند پاسخ عقلی ما را در رابطه با دلایل رعایت حجاب و عفاف بدهند و از این استیصال اقدام به توهین و فحاشی می کنند/ ما معتقدیم حجاب قبل از انکه از بیرون، اجبار قانونی باشد ، یک الزام درونی است .

وی تاکید کرد: به شعرا توصیه می کنم دلایل عقلی حجاب و عفاف را با ذوق و هنر خود در قالب شعر برای دختران و بانوان جامعه بیان کنند.

امام جمعه موقت اصفهان عنوان کرد: امروز ما با بی حجابی اجباری مواجهیم نه حجاب اجباری، وگرنه حجاب از الزامات درونی است. همه آیات قران کریم درباره حجاب و حفظ عفاف، با بیان استدلال عقلی بیان شده و همگی مبتنی بر دلیل عقلی بوده است.

وی با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب بر جهاد تبیین گفت: معتقدم یکی از نیازهای بزرگ جامعه، تبیین حجاب بر مبنای دلایل عقلی است؛ داشتن روحیه فاطمی از دیگر نیازهای جامعه بوده، مهمترین شاخصه روحیه فاطمی، دفاع از ولی زمانه است.

آیت الله مهدوی با اشاره به آیه ۳۵ سوره نور «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ...» گفت: ما به تعبیر این آیه شریفه باید زجاجه امام زمان(عج) و مدافع ولی زمانه باشیم، این روحیه نیز باید با شکل و شمایل عقلی و استدلالی بیان و تبیین شود؛ ما مستدل سخن می گویم نه معتصبانه.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha