سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
سفر علمای پاکستان به ایران

حوزه/ جمعی از علمای پاکستان که به قم سفر کرده‌اند بر اهمیت ارتباط میان شیعیان و اهل‌سنت تأکید کرده و آن را موجب برطرف شدن شبهات دانستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جلسه معرفی خبرگزاری حوزه به چند تن از علمای پاکستان که از طرف حزب امت واحده این کشور به ایران سفر کرده اند در محل اقامت آنان در قم برگزار شد.

در این نشست آقایان محمود رضوی، اظهر باقر و عقیل عباس از طرف بخش زبان اردو خبرگزاری حوزه به معرفی فعالیتها و ظرفیتهای همکاری پرداختند. همچنین با برخی از علمای پاکستانی مصاحبه خبری انجام شد.

سید عبدالله شاه الحسینی بانی مؤسسه جامعة انوار الاسلام ضمن تشکر از خبرگزاری حوزه، وجود فکرِ واحد برای حفظِ حرمت اماکن مقدسه علامت اتحاد دو کشور برادر دانست و گفت: ما اینجا مشاهده کردیم که مانند اهل سنت که تاکید بر اتحاد و حدت با درنظر گرفتن مشترکات وجود دارد، علما و بزرگان تشیع تأکید بر وحدت بین مسلمین می کنند و از تفرقه و اختلافات دوری می کنند.

وی افزود: کاش علمای افراطی پاکستان این صحبتها را می شنیدند و برای آنان روشن می شد که اصل تشیع چیست و چقدر فریب حرف دشمنان اسلام را خورده اند.

همچنین مفتی محمد مظفر اقبال از فیصل آباد پاکستان و رئیس جامعه عثمانیه ثمن آباد هم گفت: دور بودن از همدیگر نفرت ها را بوجود میاورد ولی نزدیک بودن و با هم نشست و برخاست کردن موجب ایجاد محبت و از بین بردن اشکالات می شود. چون اشکال و شبهه تا وقتیکه مطرح نشود باقی می ماند. لذا رفت و آمدها باید ادامه یابد. من از دوستان خود تقاضا دارم که محبتها و آموزه هایی را که از ایران به دست آوردند به بقیه برسانند و رسالت خود را انجام دهند تا مردم ما از خوبی مردم ایران مطلع شوند.

وی ادامه داد: ما از صحبتهای علمای اینجا خیلی استفاده کردیم، حرفهای ایشان خیلی تاثیر گزار بود و بنده می خواهم مانند سفر ما، گروهی متشکل از علمای ایران به پاکستان بیایند. چون وقتی علمای ایران به پاکستان می آیند آنجا میلیونها نفر به حرفهایشان گوش می‌دهند و تاثیر زیادی به همراه دارد.

سید امجد علی کاظمی، فارغ التحصیل از جامعه الازهر مصر نیز اظهارداشت: ما اینجا مشاهده کردیم که عدم علم و جهالت باعث اختلاف می شود. در پاکستان تشیع را فقط در حد عزاداری و خروج از ایمان معرفی کردند و حقیقت تشیع اصلا معرفی نشده، لذا علما و فضلا را باید پیش قدم کرد تا بتوانند جهل را از جامعه عمومی بزدایند. محب و دوستدار اهل بیت بودن نکته مهم و باعث اتحاد است که باید از آن استفاده شود.

حجت الاسلام والمسلمین عباس رضوی از روحانیون پاکستان هم اظهار داشت: مناسب است خبرگزاری حوزه زمینه ای ایجاد کند که تمامی مکاتب فکری پاکستان، موسسات و مسئولین آن شناسایی و یک اجتماع علمی در ایران برگزار شود که در آن این افراد سخن بگویند و شما هم صحبتهای خودتان را مطرح کنید، در نهایت می بینید که چقدر اشکال و شبهات از بین می‌رود.

سید شاکر القادری، شاعر، ادیب و صاحب مجله «فروغ نعت» هم گفت: می طلبد که ما در سطح عموم مردم در پاکستان کار معرفتی را شروع کنیم تا جامعه یکدیگر را بشناسند. باید موسسه‌ای ایجاد شود که مسئولیت آن تولید محتوا مشتمل بر مشترکات دو طرف باشد و در آن به شبهات رایج جامعه پرداخته شود و با استفاده از علمای فریقین به شبهات جواب داده شود.

در این جلسه همچنین محمد تنویر راتهور از جمعیت علمای پاکستان، ابرار شاه و ارتضی زیدی به ارایه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha