شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
شهرداد دارابی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی قم

حوزه/ معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی قم با اشاره به منطق برنامه ریزی درسی در نیمسال جاری، شاخص تعیین اساتید و جایگاه علمی دانشگاه این واحد دانشگاهی را تشریح کرد.

شهرداد دارابی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک میلاد باسعادت مولی الموحدین حضرت علی (ع)، روز پدرو ایام ا ... دهه ی مبارک فجر در سخنانی با اشاره به کیفیت اساتید دانشگاه آزاد اسلامی قم اظهار کرد: تعداد دویست عضو هیات علمی تمام وقت و بیش ازپانصد استاد حق التدریس ومدعو دانشگاه آزاد اسلامی استان قم با دانشکده های موضوعی این واحد دانشگاهی اعم ازدانشکده ی علوم انسانی، دانشکده علوم پایه، دانشکده فنی؛ مهندسی، دانشکده مهارتی و واحد علوم پزشکی همکاری داشته و مشغول به تدریس هستند.

دارابی به شیوه جذب و بکارگیری اساتید مدعو بردو محور بررسی شرایط اساتید در کارگروه صلاحیت علمی با حضور اعضای تخصصی گروه، مدیرگروه و ریاست دانشکده براساس شاخصه های دقیق آموزشی و بررسی شرایط عمومی اساتید درکارگروه صلاحیت عمومی اشاره کردوافزود:مدیران محترم گروه با نظارت روسای محترم دانشکده ها همواره تلاش نموده اند تا از اساتید متعهد و فاضل برای تدریس در دانشگاه آزاداسلامی استان قم استفاده شود.

داشتن مدرک دکتری تخصصی برای متقاضیان تدریس الزامی است

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی استان قم واحد جامع محسوب می شود لذا داشتن مدرک دکتری تخصصی برای افرادی که متقاضی تدریس هستند الزامی است گفت: دانشجویان دکتری تخصصی که آزمون جامع را با موفقیت گذرانده و از توانمندی آموزشی و پژوهشی لازم برخوردار باشند؛ بعد از تایید گروه تخصصی مربوطه می توانند صرفا در مقطع کارشناسی تدریس نمایند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاداسلامی قم توضیح داد: بدیهی است دانشجویان می توانند در موارد نادری که استاد شاخصه هایی مانند عدم رعایت سرفصل مصوب درسی، عدم ارائه ی طرح درس، به روز نبودن مطالب درسی، عدم معرفی منبع درسی و ... را لحاظ نمی نماید، موضوع را با مدیران محترم گروه و روسای محترم دانشکده درمیان گذاشته تا پس از بررسی و واکاوی درصورت توثیق این مهم اقدام لازم اتخاذ شود.

جایگاه علمی دانشگاه آزاداسلامی استان قم

دارابی در خصوص جایگاه علمی دانشگاه آزاداسلامی استان قم گفت: این واحد دانشگاهی با برخورداری از قریب به ۱۴ هزاردانشجو یکی ازبزرگترین مراکز دانشگاهی استان قم بوده و از نظر کیفیت علمی از تراز نسبیِ مطلوبی در بین دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور به ویژه در برخی رشته ها برخوردار است.

وی افزود: با تلاش ریاست محترم دانشگاه جناب حجت الاسلام والمسلمین حسن خیری و سایر اساتیدو همکاران خدوم دانشگاه همواره اعتلا و ارتقا کیفیت آموزشی، پژوهشی، فرهنگی دانشگاه مدنظر بوده و در این راستا بسیاری از رشته های دانشگاه آزاداسلامی استان قم از قبیل روانشناسی، میکروبیولوژی، حقوق، حسابداری، تربیت بدنی، مهندسی پزشکی، مدیریت، علوم تربیتی، مترجمی زبان، مهندسی کامپیوتر، مهندسی معماری و ... از اقبال بالا و کیفیت شایسته ای برخوردارهستند، آن چنان که معمولاً فارغ التحصیلان این رشته ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی پذیرفته شده ویادرحوزه کار جذب می شوند.

شیوه برنامه ریزی درسی آموزشی وبرگزاری کلاس ها

دارابی در خصوص شیوه برنامه ریزی درسی آموزشی وبرگزاری کلاس ها و همچنین موضوع انتخاب واحد بیان کرد: براساس تقویم اعلام شده درسامانه ی آموزشیار روز۱۲ بهمن ماه زمان نخستین مرحله از انتخاب واحد دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی استان قم بودکه این مهم به صورت نسبی محقق شدو قریب به ۸ هزار نفربراساس آمارواصله موفق به انتخاب واحد شده‌اند.

وی با بیان اینکه بدیهی است مواعدوایام تکمیلی نیزجهت انتخاب واحد مجدداً اعلام و به دانشجویان محترم ابلاغ می گردد افزود: زمان حذف اضافه در انتهای بهمن ماه شرایط انتخاب واحد توسط همکاران حوزه ی آموزش برای دانشجویانی که تا پایان حذف واضافه نتوانند موفق به اخذ واحد شوند، وجود داشته و از این بابت جای هیچ نگرانی برای دانشجویان وجود ندارد.

تشکیل کلاس های تک جنسیتی دربرخی کلاس های مقطع کارشناسی

معاون آموزشی دانشگاه آزاداسلامی قم گفت:درخصوص برنامه ریزی آموزشی درراستای حتی المقدورعدم اختلاط وتشکیل کلاس های تک جنسیتی دربرخی کلاس های مقطع کارشناسی از قبیل دروس عمومی و تعدادی از دروس تخصصی بیان کرد: ماهیت وتغلیب جنسیتی برخی ازرشته ها مانندروانشناسی به گونه ای است که اساساً قاطبه ی کلاس ها بدین شکل برگزار شود.

وی توضیح داد:برای نمونه؛ تعداد دانشجویان کارشناسی روانشناسی دانشگاه آزاداسلامی استان قم ۱۸۱۲ نفر است که از این تعداد ۱۴۲۳ نفرخواهروصرفا ۳۸۸ نفربرادرهستند لذا بدیهی است اکثرکلاس ها دراین رشته با جنسیت خواهر مواجه هستند.

دارابی افزود: از سوی دیگر درمواردی که به تشخیص مدیر محترم گروه ضرورت ارائه ی کلاس مشترک به جهت عدم وجود تعداد مناسب دانشجوی خواهر و برادر برای کلاس مجزا وجود داشته است، کلاس به صورت مشترک در زمان های مختلف ارائه شده است.

توزیع متوازن کلاس ها وارائه کلاس های مجزا در دروس عمومی

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاداسلامی استان قم ازمعدوددانشگاه هایی است که ضمن برخورداری از تعداد متنابهی دانشجو از فضای آموزشی مناسبی برخوردار نیست گفت: این موضوع نیز مزید برعلت شده است و موجب شده تا شاهد برگزاری کلاس درساعت ۱۸ لغایت ۳۰/۱۹ نیز باشیم که برای سهولت تردد خواهران با توجه به تاریکی هوا، تلاش شده است که کلاس های ساعت آخر نیز صرفا به برادران اختصاص یابد.

دارابی به توزیع متوازن کلاس ها وارائه کلاس های مجزا در دروس عمومی درسنوات گذشته اشاره وبیان کرد: همکاران محترم برنامه ریزی دانشگاه تلاش نموده اند که از ظرفیت فضاهای آموزشی و کلاس های موجود در دانشکده ها به نحو مطلوب و حداکثری استفاده شود.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha