جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اعتکاف

حجت الاسلام والمسلمین کشکولی با بیان فلسفه اعتکاف در مسجد گفت: فلسفه اعتکاف آن است که انسان ها در خلوت خود بتوانند، به خود برسند و خودیابی کنند و در سایه خودیابی، خدایاب شوند .

حجت الاسلام و المسلمین کریم کشکولی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، با اشاره به تأثیر تربیتی و معنوی اعتکاف خاصه برای نسل جوان به تبیین ابعاد تربیتی این مراسم معنوی پرداخت و اظهار داشت: خدای متعال به یکی از انبیاء عظام خود می فرماید مسجد و محل عبادت را برای "لطائفین و العاکفین و رکع السجود آماده کن"، یعنی ابتدا طواف را در مسجد الحرام مطرح و سپس بحث اعتکاف و نماز را مطرح می کند.

وی افزود: در اینجا "رکّع" به معنای نماز و "سجّد" به معنای تشکر وافر از پروردگار عالم است و محتوای این ماموریت برای حضرت ابراهیم این است که فلسفه وجودی مسجدالحرام را دریابند و دور کعبه بچرخند تا بتوانند صاحب کعبه را پیدا کنند و بتوانند ولایت را تکمیل و امام خویش را بیایند و سپس دین خود را به امام ادا کنند.

استاد حوزه با بیان فلسفه اعتکاف در مسجد گفت: فلسفه اعتکاف نیز آن است که انسان ها در خلوت خود بتوانند، به خود برسند و خودیابی کنند و در سایه خودیابی، خدایاب شوند و مصداق بارز این روایت باشند که فرمود " أَعْرَفُکُمْ بِنَفْسِهِ أَعْرَفُکُمْ بِرَبِّهِ " و یا " من عرف نفسه فقد عرف ربّه "، لذا اعتکاف برای پیدا کردن خود است.

وی اضافه کرد: زمانی که انسان خود را پیدا کرد جای خود را نیز روی نقشه پیدا می کند و آن گاه مقصد را می شناسد و مسیر نیز برای انسان کاملا مشخص می شود و در این مسیر شناخت، راه تعالی را طی می کند.

این مدرس حوزه با تاکید بر این که راه تعالی با نماز طی می شود تصریح کرد: در روایت است که " الصَّلاةُ قُربانُ کُلِّ تَقِیٍّ " نماز موجب تقرب هر انسان متقی است، لذا انسان احتیاج به خلوت دارد و حتی برخی از غربی ها یک دهه به جایی می روند که دسترسی به ابزار ارتباط جمعی نداشته باشند و بتوانند ارتباط فردی خود را بازیابی کنند.

حجت الاسلام کشکولی با اشاره به روایت امیرمومنان(ع) در خصوص لزوم شناخت خود و شناخت مبدا و مقصد عنوان کرد: حضرت امیر(ع) می فرماید: " رحم الله امراء علم من این وفی این والی این " و اعتکاف نقش محوری در این میان دارد.

وی خاطر نشان کرد: با اعتکاف انسان ها می توانند در گوشه خلوت خود در احوالات نفس، کنکاش کنند و زمانی که این کنکاش به حد تکامل رسید انسان بیدار می شود، هم چنان که امیرمومنان می فرماید " نَبِّهْ بِالتَّفَکُّرِ قَلْبَکَ وَ جَافِ عَنِ اَللَّیْلِ جَنْبَکَ وَ اِتَّقِ اَللَّهَ رَبَّکَ . " یعنی قلب خود را با تفکر بیدار و پهلوی خود را از شب جدا کن و مسیر آینده خود را با تقوا تنظیم کن، لذا اعتکاف زمینه بیداری است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha