جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام عمومی

حوزه/ مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی گفت: عباداتی که از جانب خداوند حکیم طراحی شده براساس حکمت و علم خداوند، ابعاد مختلف را در انسان پرورش و رشد می‌دهد، اعتکاف نیز یکی از زیباترین عبادت‌هایی است که تشریع شده و نکات مهم تربیتی در آن لحاظ شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، با اشاره به برخی از آثار تربیتی و معنوی مراسم اعتکاف، اظهار داشت: نکته اول اینکه مجموعه عباداتی که در تعالیم دینی وجود دارد، همه دارای نکات مهم تربیتی است، تربیتی که انسان را تا قله‌های رشد و تعالی و تا رسیدن به کمالات خلقت و درجات کمال می‌رساند.

وی افزود: همین مطلب انگیزه‌های انسان را برای به جا آوردن عبادات تقویت می‌کند، در واقع انسان با عبادت کردن پله پله به قله نزدیک می‌شود و خود به خود انگیزه‌های قوی تری برای عبادت کردن پیدا می‌کند.

مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی با بیان این که مجموعه عبادات عوامل وجودی انسان را تقویت می‌کند، گفت: عباداتی که از جانب خداوند حکیم طراحی شده، براساس محبت و لطفی که خدای متعال به بندگان خود دارد، ابعاد مختلف را در انسان پرورش و رشد می‌دهد، لذا برخی عبادات مانند پرداخت خمس و زکات جنبه مالی دارد و برخی مانند روزه جنبه‌های بدنی در آن پررنگ است و یا برخی از عبادات مانند نماز جماعت نیز جنبه‌های اجتماعی در آن پررنگ است.

وی اضافه کرد: اعتکاف نیز یکی از زیباترین عبادت‌هایی است که تشریع شده و نکات مهم تربیتی در آن لحاظ شده است که هر فرد به تناسب وضعیت خود و توجه و معرفت و خلوص و نیتی که دارد، می‌تواند از این ابعاد بهره‌مند شود.

اعتکاف فرصتی برای تذکر و نجات انسان از چنگال کثرت‌ها و روزمرگی‌ها

حجت الاسلام عمومی با اشاره به ابعاد مختلف تربیتی اعتکاف، به تبیین این ابعاد پرداخت و عنوان کرد: یکی از مطالب بسیار مهم در مسیر رشد و تعالی انسان، مسئله تمرکز است، اما ممکن است انسان از جهات مختلفی از هدف غافل شود و به تعبیری فراموش کند برای چه چیزی به این دنیا آمده و فلسفه و هدف خلقت انسان چیست.

وی خاطرنشان کرد: انسان زمانی که در متن زندگی معمول و عادی قرار می‌گیرد، روزمرگی‌ها فرد را به خود مشغول و دچار فراموشی می‌کند، اما اعتکاف زمینه بسیار خوبی برای تذکر و نجات انسان از چنگال کثرت‌ها و روزمرگی‌ها و در واقع یک نوع فرار از تکثر به سمت وحدت در روح و روان و شخصیت است.

اعتکاف و جنبه پناه جویی به مسجد و خانه خدا

استاد حوزه علمیه با تأکید بر جنبه پناه جویی انسان به مسجد و خانه خدا در اعتکاف، تصریح کرد: یک جهت تربیتی بسیار مهمی که در اعتکاف وجود دارد در واقع پناه بردن به خانه خدا و بودن در مسجد است که خود حاوی یک نکته توحیدی بسیار مهم می‌باشد، برخلاف برخی از آیین‌ها و مکاتب که به غار و کوه پناه می‌برند.

اعتکاف، فرصتی برای تفکر درباره خود

وی افزود: یکی از جهات مهم در تعالیم دینی و در عرصه مسائل تربیتی که مورد تأکید بوده، تفکر است که در مورد آن آیات و روایات فراوانی داریم و گاهی تفکر در یک لحظه و یا یک ساعت از یک سال و در برخی از روایات از ۷۰سال عبادت ارزش بیشتری دارد.

مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی، با اشاره به تأثیر تفکر در زندگی انسان، گفت: انسان با تفکر در گذشته فرصت بررسی نقاط قوت و ضعف خود را پیدا می‌کند و در برخی روایات آمده است اگر خداوند بنده‌ای را دوست داشته باشد، یکی از عنایات به بنده این است که او را به عیوب خود آشنا می‌کند و لذا اعتکاف فرصت بسیار خوبی است که انسان این لطف الهی را دریافت نماید.

اعتکاف، مانعی بر سر راه تغییر ذائقه فکری و معنوی انسان

وی اضافه کرد: یکی از جهات فوق العاده مهمی که همواره در زندگی مطرح بوده، این است که به دلایل مختلف درونی و بیرونی گاهی ذائقه معنوی و فرهنگی و فکری انسان دچار تغییر می‌شود، به مخصوص دوران ما که زمانه هجوم اطلاعات و رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و انواع و اقسام بمباران‌هایی است که فکر و ذهن‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد.

حجت الاسلام عمومی، اعتکاف را مانعی بر سر راه تغییر ذائقه فکری و معنوی انسان عنوان کرد و ادامه داد: اگر انسان هر از چند گاهی ملزم به این عبادت شود، می‌تواند خود را در برابر تغییر ذائقه و خطری که همه ما را تهدید می‌کند واکسینه نماید.

اعتکاف، تمرینی موثر در رشد معنوی انسان

وی تأکید کرد: یک جنبه دیگری که در این عبادت زیبا طراحی شده، تمرین مدیریت بر خویشتن و تسلط بر نفس است و در ایام اعتکاف برخی از اموری که در حالت عادی بر انسان حلال است، برای فرد حرام می‌شود و این حرام شدن تمرینی موثر در رشد معنوی انسان خواهد بود.

مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی خاطرنشان کرد: از این جهت اعتکاف، شبیه رعایت محرمات در حج است و این تمرین در ایامی که انسان‌ها محرم هستند، گنجانده شده که باید امور فراوانی را مراقبت کنند تا مرتکب نشوند و این عامل بسیار مهمی است برای آنکه در طول زندگی انسان بتواند تقوای الهی را رعایت کند.

اعتکاف یک الگوی عزلت صحیح

استاد حوزه علمیه یکی دیگر از نکات بسیار مهم تربیتی اعتکاف را الگوی عزلت صحیح بیان کرد و گفت: مکاتب معنوی که دم از معنویت می‌زنند، گاهی انسان را به جدا شدن و فاصله گرفتن از جامعه به صورت غلط به گونه‌ای که انسان دیگر درد اجتماع و دغدغه‌های اجتماعی را نداشته باشد دعوت می‌کنند، در حالی که اعتکاف الگوی صحیح را نشان می‌دهد که عزلت از جامعه نداریم، اما در عین حال این نیاز وجود دارد که گاهی گوشه خلوتی داشته باشیم و بتوانیم خود را از هیاهوی زندگی مادی جدا کنیم.

وی اضافه کرد: در اعتکاف می‌شود یک نگاه به آینده داشت که به چه نحو از مسیر پرپیچ و خم و پرفراز و نشیب توشه برداشت، اگر از اعتکاف خوب بهره برداری شود می‌توان در واقع یک توشه معنوی برای آینده ذخیره کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha