جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پنجمین مدرسه پارلمانی

حوزه/ پنجمین دوره مدرسه پارلمانی این مرکز تحت عنوان «جایگاه، ساختار و کارکرد کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در افق کارکرد نظارتی مجلس» با سخنرانی برخی نمایندگان مجلس، سخنگوی شورای نگهبان و برخی دیگر از اساتید حوزه و دانشگاه در تاریخ ۴ و ۵ اسفندماه ۱۴۰۱ برگزار می گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، در این مدرسه که به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی برگزار شود، یکی از مقامات کشوری نیز قرار است سخنرانی کند.

در این مدرسه حجت‌الاسلام و المسلمین نصرالله پژمان‌فر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با موضوع «ظرفیت‌های کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در افق کارکرد نظارتی مجلس شورای اسلامی»، حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی رئیس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با موضوع «امکان‌سنجی و ضرورت تبدیل کمیسیون اصل نودم قانون اساسی به دیوان» سخن می گویند.

همچنین، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان پیرامون «رویکرد نظریه‌ای و رویه‌ای شورای نگهبان به کمیسیون اصل نودم قانون اساسی» به ایراد سخن می پردازد.

محمود حکمت‌نیا عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی سخنران دیگر این مدرسه با موضوع «راهکارها و موانع کارکرد مطلوب کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مقابله با فساد»، مسلم آقایی طوق عضو هیات علمی دانشگاه تهران با موضوع «بررسی تطبیقی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با نهاد آمبودزمان در سایر کشورها»، محمدرضا پورتقی با موضوع «مروری بر ساختار و فرایند کاری کمیسیون اصل نودم قانون اساسی»، دکتر حسینعلی بای با موضوع «چالش‌های فقهی و حقوقی حمایت از گزارشگران فساد» از دیگر سخنرانان این مدرسه پارلمانی می باشند.

در این مدرسه سید ناصر سلطانی عضو هیات علمی دانشگاه تهران با موضوع «بررسی جایگاه و کارکرد کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در پرتو بن‌مایه‌های نظارتی مجلس در ایران»، حامد نیکونهاد عضو هیات علمی دانشگاه قم با موضوع «تحلیل ضوابط کارکردی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در پرتو اصل نودم قانون اساسی» و محمد منصوری بروجنی عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با موضوع «تحولات ساختاری و کارکردی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در نظام حقوقی ایران» به ارائه سخنرانی خواهند پرداخت.

به گزارش حوزه نیوز، ثبت نام این دوره از ۱۲ بهمن‌ماه آغاز و تا ۲۲ بهمن‌ماه ادامه دارد. متقاضیان می توانند با مراجعه به صفحه مدرسه پارلمان در پایگاه اطلاع رسانی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به آدرس https://www.cmir.parliran.ir در این دوره ثبت نام کنند.

در این دوره که با مشارکت مخاطبانی از طلاب حوزه های علمیه و دانشجویان دانشگاه های کشور به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی برگزار می‌گردد، مهم‌ترین چالش‌ها و مسائل در حوزه جایگاه، ساختار و کارکرد کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

گفتنی است: مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تاکنون اقدام به برگزاری دوره‌های مرتبط با عرصه‌های مطالعات پارلمانی با هدف استفاده از ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه و دانشگاه در راستای ترویج و توسعه ادبیات حوزه قانون‌گذاری و جلب مشارکت طلاب و دانشجویان علاقه‌مند این حوزه نموده است.

ازجمله تجربیات موفق مرکز در این راستا، برگزاری چهار دوره مدرسه پارلمانی است که با عناوین «فرایند قانون‌گذاری»، «ظرفیت‌ها و چالش‌های استفاده از فقه در تقنین»، «تعامل شرع و قانون و تأثیر آن بر نظام قانون‌گذاری» و «قانون‌گذاری؛ مبانی، شاخص‌ها و چالش‌ها در افق کارآمدی» تاکنون برگزار شده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درخصوص برگزاری مدرسه پنجم به کانال ایتای مرکز به نشانی زیر مراجعه کنید:

https://eitaa.com/joinchat/۱۰۲۱۷۷۱۸۹۸C۴۸c۷۱۱af۹۶

لینک ثبت‌نام شرکت‌کنندگان به زبان فارسی:
https://formafzar.com/form/eevuh

لینک ثبت نام شرکت‌کنندگان به زبان عربی:
https://formafzar.com/form/۳tvb۳

لینک ثبت نام شرکت‌کنندگان به زبان انگلیسی:
https://formafzar.com/form/۷rogc

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمود شفائی IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    0 0
    باسلام: بسیار بسیار ممنون ومتشکرم که چنینی دوره های در سطح عالی برگزار میکنید . اجرکم عندالله
  • مرتضی IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
    0 0
    سلام و عرض ادب بنده مرتضی نعمتی این دوره شرکت کردم ولی ایمیل یادم‌رفته بدم لطفا میشه گواهینامه مدرک رو برام به این ایمیل ارسال کنید مننون میشم