یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
رادیو معارف

حوزه/ تولید و پخش برنامه رادیویی بر "مدار قانون" با مشارکت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و رادیو معارف به صورت رسمی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این برنامه مشترک رادیو قرار است، اساتید، کارشناسان و محققان گروه های علمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به صورت تخصصی برخی موضوعات کلان نظام را مورد بررسی قرار دهند.

بر اساس این گزارش: قرار است تا پایان سال اساتید و کارشناسان مرکز با حضور حداکثری در این برنامه، اقدام به ارائه موضوعات مورد نظر خود کنند.

برنامه هفتم توسعه، اقتصاد مقاومتی، مسائل حکمرانی در نظام جمهوری اسلامی ایران، اقتصاد دانش بنیان، بانکداری اسلامی، تحلیل مقایسه‌ای مدل تأمین اجتماعی ایران با سایر کشورها، فقرزدایی، بورس و بازار سرمایه، مباحث تعاونی‌ها در ایران، ساختار بودجه‌ریزی در ایران، شاخص معماری اسلامی ایرانی، شفافیت و مسئولیت سیاسی از جمله موضوعاتی است که با نگاه فقهی و تقنینی قرار است توسط کارشناسان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در رادیو معارف مورد بحث قرار گیرد.

برنامه هفتم توسعه و مبانی فرهنگی آن، بررسی قانون حمایت از خانواده و جمعیت، جایگاه هنر در برنامه های توسعه با رویکرد برنامه هفتم، ورزش همگانی، ضرورت جامعه امروز در گستره جهاد تبیین، چالش فرا روی کشور در حوزه سالمندان، سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری، وضعیت شناسی سلامت کشور، غربالگری و سقط جنین، خانواده محوری در تدبیر نظامات، حکمرانی اداری از منظر آموزه های اسلامی از دیگر موضوعاتی است که توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در رادیو معارف ارائه خواهد شد.
موضوعات به صورت جزئی تر در رادیو مورد کنکاش قرار می گیرد.

دکتر رفیعی آتانی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در اولین برنامه رادیویی ضمن معرفی مرکز به عنوان یک مرکز ستادی علمی و پژوهشی در خدمت مجلس شورای اسلامی، بر پژوهش و به کار گیری ظرفیت های مغفول فقه در تقنین و نقش مرکز در زمینه سازی و بستر سازی و کمک به شورای محترم نگهبان تاکید کرد. وی در ادامه تفاوت این مرکز با سایر اندیشکده ها به خصوص مرکز پژوهش های مجلس را در تمرکز ویژه آن بر روی فقه و اشراب معارف فقه جعفری در قوانین مصوب و لوایح پیش روی مجلس دانست و آن را واسطه فعال و هوشمند میان حوزه علمیه و مجلس شورای اسلامی قلمداد کرد.
رادیو معارف از طریق این برنامه، فعالیت های اصلی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس مشتمل بر تنقیح شرعی قوانین مصوب، معاضدت فقهی و حقوقی در قوانین در حال تصویب، و نظام پردازی و الگو دهی برای پیشنهاد تدوین قوانین در آینده را از طریق گفتگو با پژوهشگران و صاحب نظران این مرکز در حوزه های مذکور تبیین و معرفی می نماید.

دکتر محمد ناصر واعظی از کارشناسان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس کار مجری گری این برنامه را برعهده دارد.

لازم به توضیح است: پخش این برنامه از ابتدای سال ۱۴۰۱ می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha