جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مهدوی

حوزه / امام جمعه موقت اصفهان گفت: زمانی که گفته می‌شود با قرآن و اهل بیت(ع) مجالست کنید و رابطه داشته باشید، از آن رو است که این ارتباط انسان را در دنیا و آخرت سعادتمند می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سیدابوالحسن مهدوی عصر امروز در مسجد حضرت صاحب الزمان (عج)، با اشاره به ثمرات دوستی و رفاقت با اهل بیت(ع) اظهار داشت: حضرت عیسی(ع) نشانه های رفیق خوب را در سه امر فرموده است، از جمله اینکه «زمانی که انسان رفیق خود را می‌بینید به یاد خدا می‌افتد»، «زمانی که به سخن رفیق خود گوش می‌دهد علم انسان را زیاد کند» و «وقتی به عمل آن نگاه می‌کند مشوق انسان به آخرت باشد».

وی افزود: این نشانه‌ها، نشانه‌هایی است که همه آنها در معصومین وجود دارد و آن خاندان هستند که آیه بیّنه، حجت بالغه و نعمت سابغه می‌باشند و از همین رو است که به امام زمان(عج) فرزند آیات و نشانه‌ها می‌گوییم.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان معنای بیّنه، وجود امام را آیه و نشانه پروردگار عنوان کرد و گفت: دلیل روشن را بیّنه می‌گویند، برخی دلیل‌ها روشن و واضح است، اما در عین حال درک افراد با یکدیگر یکسان نیست و برخی از نظر علمی بالاتر و برخی پایین‌تر هستند و بعضی استعداد قوی‌تر و برخی استعداد کمتری دارند.

وی اضافه کرد: وقتی انبیاء یا امامان معجزه می‌آورند، این معجزه دلیل روشن است و کسی نمی‌تواند نظیر آن را بیاورد، به عنوان مثال زمانی که پیامبر(ص) به دنیا می‌آید مخالفین می‌گفتند آن همان پیامبری است که در آینده مبعوث می‌شود و یهودیانی که در مکه بودند هم اظهار می‌کردند آن پیامبر(ص) موعودی است که نام آن در تورات آمده و این به دلیل آن بود که حضرت با نشانه‌های روشن و بینّ به دنیا آمدند و این معجزه است.

استاد حوزه علمیه، در ادامه به واقعه دعوت و انذار خویشان توسط رسول خدا(ص) و به معجزاتی که در اطعام خویشان رخ داد اشاره کرد و افزود: این قدرت الهی در دست پیامبر(ص) ظاهر می‌شود و علاوه بر آن بیش از هزار معجزه از رسول خدا(ص) داریم که در تاریخ ثبت شده و اینها بیّنه است و ائمه اطهار(ع) نیز همین‌گونه هستند و بیّنه دارند.

وی خاطرنشان کرد: همه آنها نشانه و بیّنه خدا هستند و وجود آنها نشانه خدا است، به دلیل اینکه وجود ائمه اطهار(ع) سرشار از علم است و در عین حال دائما نیز معجزه نشان نمی‌دانند تا مردم درباره آنها نگویند که خدا می‌باشند، چرا که بشر بودند، اما بشر معمولی نیستند، بلکه حجت الهی هستند.

آیت الله مهدوی با تأکید بر ویژگی سوم خاندان رسالت، تصریح کرد: ویژگی سومی که این خاندان دارند حجت بالغه است، حجت معنای قطع کننده عذر می‌باشد، یعنی فردی که برای کفر خود عذر می‌آورد، آن عذر را قطع می‌کنند.

وی افزود: در عبارت دعای ندبه می‌گوییم، حجت بالغه، یعنی وجود آنها عذرها را قطع می‌کند و اگر کسی ائمه اطهار(ع) را ببیند دیگر نمی‌تواند منکر خدا باشد.

عضو خبرگان رهبری به عبارات امیرمومنان(ع) پیرامون علم الهی که در سینه داشتند اشاره کرد و گفت: امیرمومنان(ع) دائما از این بیانات داشتند و می‌فرمودند " سَلُونِی قَبْلَ‌ أَنْ‌ تَفْقِدُونِی" و روایت است که یک بار وقایعی که تا زمان امام حسن عسگری(ع) رخ می‌دهد و نام تمام خلفای غاصب را برده و فرمودند، این افراد غاصبین هستند و حق فرزندان من را غصب می‌کنند و اعمال همه آنها را توضیح دادند، لذا ائمه اطهار(ع) اگر سکوت می‌کردند به دلیل جهل نبوده، بلکه مطابق با فهم مخاطب سخن می‌گویند.

وی اظهار کرد: در دعا ندبه چهارمین امری که به اهل بیت(ع) نسبت می‌دهیم، سبوغ نعمت است، سبوغ به معنای شمول است، یعنی خدا انسان را غرق نعمت کرده و می‌فرماید " واسبغ علیکم نعمه ظاهرة و باطنة " و اشاره به آیه ۲۰ سوره لقمان می‌کند.

عضو خبرگان رهبری با تأکید بر لزوم توجه به نعمت باطنی در کنار نعمت ظاهری، تصریح کرد: نعمت باطنی وجود امام زمان(عج) است و ما غرق در نعمت امام زمان(عج) هستیم، لذا باید قدر آن را بدانیم.

آیت الله مهدوی به آیه ۱۲ سوره محمد(ص) و فرومایگی و پستی افرادی که تنها منحصر در شکم هستند اشاره کرد و گفت: در این آیه می‌فرماید " الَّذِینَ کَفَرُوا یَتَمَتَّعُونَ وَ یَأْکُلُونَ کَما تَأْکُلُ الْأَنْعامُ وَ النَّارُ مَثْویً لَهُمْ"، عمل این افراد مانند عمل حیوان است اما در ادامه می‌فرماید "عاقبت منزل آنها آتش دوزخ خواهد بود"، لذا رتبه این انسان پست‌تر از حیوان است.

وی خاطرنشان کرد: از همین رو است که امیرمومنان(ع) می‌فرماید کسی که همت خود را صرفا برای فرورفتن چیزی در شکم قرار دهد، قیمت آن، چیزی است که از شکمش خارج می‌شود.

عضو خبرگان رهبری تأکید کرد: زمانی که گفته می‌شود با قرآن و اهل بیت(ع) مجالست کنید و رابطه داشته باشید، از آن رو است که این ارتباط انسان را در دنیا و آخرت سعادتمند می‌کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha