چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
محمد وکیلی

حوزه/ انتشار اسناد و طرحهای تحولی مرکز و نیز بانک طرحها و ایده ها از مهمترین موضوعات بر زمین مانده مرکز بود.

حجت الاسلام محمد وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به سابقه تشکیل اندیشکده حوزه اظهار داشت: اندیشکده دفتر برنامه ریزی، از بخش های جدیدالتأسیس مرکز مدیریت است که تقریبا ۶ سال از زمان تأسیس آن می گذرد و طی این مدت فعالیت های متنوعی داشته است. از مهمترین فعالیتها و برنامه های اندیشکده طی این چند سال می توان به چند محور مهم اشاره کرد.

وی ادامه داد: بانک طرحها و ایده ها از مهمترین موضوعات بر زمین مانده مرکز بود که با توجه به مطالبه و تأکید مدیر محترم حوزه بانک طرحها و ایده ها در اندیشکده فعال شده و تاکنون بیش از ۷۰۰ طرح در این بانک ثبت شده است.

برای دریافت و مطالعه طرح‌ها بر روی عکس کلیک کنید

حجت الاسلام وکیلی افزود: در کنار این بانک و تبدیل آن به سامانه ای جهت مشارکت حداکثری، دریافت ایده ها و پیشنهادات اساتید و طلاب از جمله فعالیت های اندیشکده در این راستا بوده است که به صورت مستمر در جریان است و در همین راستا، درگاه دریافت طرح و ایده طلاب هم اکنون نیز در سامانه پیشخوان و نیز سامانه سفیر فعال است.

وی خاطر نشان کرد: گفت‌وگو با طلاب دارای ایده و طرح، تشکیل هیئت های اندیشه ورز، تعامل با مراکز تولید علم، تهیه گزارش های راهبردی و نیز گفتمان سازی طرح ها و برنامه های تحولی مرکز، از دیگر فعالیت های اندیشکده می باشد که هر کدام از این محورها در جای خود نیازمند توضیح مفصل تر می باشد اما یکی از فعالیت های اندیشکده که در این گفت‌وگو قصد دارم بیشتر تشریح کنم تجمیع، آماده سازی، چاپ و نشر اسناد و طرحهای تحولی مرکز مدیریت می باشد.

مدیر اندیشکده دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه به یکی از فعالیت های این اندیشکده اشاره کرد و بیان داشت: مسئله ای که ما با آن روبرو بودیم این بود که هر چند حوزه طی سالهای گذشته، مجموعه از اسناد و طراحها را طراحی و نهایی کرده و به مرحله اجرا رسانده بود اما محتوا و شاکله کلی این اسناد و طرحها منتشر نشده و اطلاع رسانی لازم صورت نگرفته بود، لذا نامشخص بودن مسیر طی شده و اینکه در چه موقف و موقعیتی قرار داریم، یک مسئله اساسی و مهم برای حوزه، در مواجهه با مراجعات و مطالبات بوده است.

بیش از ۷۰ سند و طرح از مجموعه اسناد و طرحهای مرکز چاپ و منتشر شده است / ثبت ۷۰۰ طرح در بانک طرح ها و ایده های اندیشکده حوزه

وی افزود: این مسئله، مطالبه ای بود که هم از سوی بدنه طلاب با آن مواجه بودیم، هم از سوی اساتید و بزرگان حوزه مطرح می شد و هم نکته ای بود که مدیر محترم حوزه های علمیه بر آن تأکید داشتند. همانطور که عنایت دارید موتور محرک بحث تحول حوزه، همین بزرگان و علما، اساتید، طلاب و در مجموعه بدنه حوزه هستند که در صورت توجیه بودن و اینکه بتوانند نقش و جایگاه خود را در پروسه تحول پیدا کنند، می تواند نیروی لازم برای طی کردن فرآیند تحول را تأمین نماید، اما اگر مدیران حوزه خود را از چنین سرمایه ای محروم کنند، یقینا بحث تحول قادر نخواهد بود این مسیر را طی کند. این نکته یک بعد از مسئله است.

مدیر اندیشکده دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه تاکید کرد: از سوی دیگر، مرکز مدیریت برای اینکه بتواند در انعکاس کلیت فعالیت ها و برنامه های خود در جاهای مختلف، محتوای لازم را داشته باشد و مجموعه ای استدلالهای مختلف در نهایت منجر به این شد که اندیشکده مسئولیت تجمیع، آماده سازی، چاپ و انتشار مجموعه اسناد و طرحهای تحولی مرکز را بر عهده بگیرد.

وی ابراز داشت: به صورت خلاصه اینگونه می تواند گفت که ما به دنبال این بودیم که این مجموعه اسناد و طرحها، بتواند آئینه ای باشد از فعالیت های مرکز طی سالهای مختلف، از طراحی اسناد راهبردی و اسناد بالادستی تا طرح ها و برنامه های عملیاتی و اجرایی. در طی این سالها حوزه قادر نبوده روایتی از فعالیت های خود در سطوح مختلف از طراحی اسناد راهبردی تا برنامه های عملیاتی ارائه نماید.

حجت الاسلام وکیلی تصریح کرد: این عدم ارائه روایت قابل قبول، نه تنها نسبت به جامعه بلکه نسبت به خود بدنه حوزه هم وجود داشته، یعنی حتی بدنه طلاب را هم قادر نبودیم نسبت به طرحها و برنامه ها همراه و توجیه نمائیم که بخش زیادی از نارضایتی موجود در بدنه طلاب نسبت به نهادهای حوزه ریشه در این مسئله دارد.

وی خاطر نشان کرد: آثار و فوایدی متعددی نیز داشته این کار از جمله امکان عرضه به نهادها و مراکز مختلف، یکدست سازی طرحها و برنامه ها، حفظ و انتقال دانش تولید طرح و برنامه و نیز تشکیل و تقویت بانک طرحها و برنامه ها که این آثار را در طی این چند ماهی که از توزیع این مجموعه اسناد و طرحها می گذرد شاهد بودیم، حضور در نمایشگاه های مختلف جهت معرفی فعالیت ها، ارائه در اجلاسیه ها و نشست ها و در جلسات تعاملی، این محتوا ارائه شده و مورد استقبال مخاطبان هم قرار گرفته است.

حجت الاسلام وکیلی تصریح کرد: برای تجمع و انتشار این منظومه اسناد و طرحها آمارهای کلی که ما داریم نشان می دهد که قریب به ۳۰۰ طرح مهم ( اعم از اسناد راهبردی، طرحهای تحولی و مهم) در مرکز مدیریت وجود دارد که در صورت تجمیع و انتشار، می تواند هم منعکس کننده حجم فعالیت های مرکز باشد و هم پاسداشت مهمی از مهمترین سرمایه یک سازمان که همان اسناد، طرحها و برنامه های سازمان است اتفاق می افتد.

وی ابراز داشت: در همین راستا در فاز اول، تعداد ۵۰ مجلد از این اسناد و طرحها تحت عنوان مجموعه اسناد راهبردی و طرحهای تحولی مرکز مدیریت حوزه های علمیه، تجمع و چاپ شده و در کنار اینکه این منظومه خدمت علما، اساتید، مدیران و برنامه ریزان حوزه در سطوح مختلف، صاحب نظران و نیز طلاب ارائه می گردد، تلاش شده که محتوای ارائه شده مورد بازخوانی، اصلاح و ارتقا قرار گیرد.

بیش از ۷۰ سند و طرح از مجموعه اسناد و طرحهای مرکز چاپ و منتشر شده است / ثبت ۷۰۰ طرح در بانک طرح ها و ایده های اندیشکده حوزه

حجت الاسلام وکیلی بیان داشت: در مرحله بعدی در تلاش هستیم که مجموعه دوم از منظومه طرحها را در آینده ای نزدیک منتشر نمائیم که تاکنون قریب به ۲۰ طرح از مجموعه دوم نیز آماده شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: آماده سازی این منظومه، گام اول از حل این مسئله ای است و گام بعدی و مهم آن گفتمان سازی، تبیین، تشریح محتوای این منظومه است لذا توصیه می کنیم که اساتید، مدیران مدارس، مدیران استانی، مدیران مراکز و نهادهای حوزوی، نسبت این محتوا توجه ویژه داشته باشند و ضمن بهره برداری از این محتوا، با ارائه طرحه و پشنهادات خود ما را در اصلاح و تکمیل و ارتقای این اسناد یاری نمایند.

حجت الاسلام وکیلی تأکید کرد: همچنین مدیران مدارس و مراکز حوزه، می توانند با برگزاری نمایشگاه، نشست ها تخصصی، کرسی های نقد و نظر، طلاب محترم را در جریان محتوای این اسناد و طرحها قرار دهند که معتقدیم همانگونه که مدیر محترم حوزه های علمیه نیز بر آن تأکید داشتند می تواند نقش بسیار زیادی در تقریب اذهان طلاب و فضلا داشته باشد و به نوعی می توان از آن به میثاق مشترک ما بین مدیران، اساتید و طلاب تعبیر کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سید مسعود IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    0 1
    آقای وکیلی انسانی خوش فکر، با صفا، عالم حوزوی و دانشگاهی، اهل هنر و رسانه حقیقتا شایسته تصدی منصب خطیری چون اندیشکده هستند. و یقینا با وجود ایشان تحولاتی اساسی در ریل گزاری و سیاست گزاری حوزه خواهیم بود.
  • غلام حسین روحانی نژاد IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
    0 0
    سلام حداقل 9 تا از این طرح های اعلام شده را دو سه سال پیش هم یه عنوان طرح های تحولی اعلام نمودند و رونمایی کردند، کاری که قبلا از ان به عنوان طرح تحولی یاد شده است رونمایی دوباره از آن به چه معنایی می تواند باشد ؟