دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کتاب نشانه های خدا

حوزه/ کتاب «نشانه‌های خدا» یک مجموعه ۶ جلدی منتشر شده به همت انتشارات زائر آستان مقدس بانوی کرامت است که حجت‌الاسلام سید محمد مهاجرانی در این کتاب خداشناسی کودکانه به زبان شعر و ادبیات رایج کودک و خردسال را دنبال و نشانه‌های ملموس و محسوس خداوند برای کودکان را معرفی می‌کند.

خبرگزاری حوزه/ شورای کتاب انتشارات زائر زیر نظر مرکز آفرینش‌های هنری آستان مقدس بانوی کرامت در راستای تولید محتوا به منظور تأمین نیازهای معرفتی زائران یکی از اولویت‌های خود را تولید آثار برای مخاطبان کودک، نوجوان و جوان قرار داده و آثار فاخر زیادی در حوزه کودک و نوجوان چاپ و منتشر کرده است.

یکی از آثاری که در قالب شعر کودک در این انتشارات به چاپ رسیده و مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته است مجموعه کتاب های «نشانه های خدا» به قلم حجت الاسلام سیدمحمد مهاجرانی است؛ از این رو به منظور معرفی این آثار گفت و گویی را با مؤلف این کتاب‌ انجام داده ایم که در ادامه می خوانیم؛

با سلام خدمت شما لطفا خودتان را معرفی کنید؛

با سلام به شما و مخاطبان پایگاه خبری آستان مقدس حرم بانوی کرامت، بنده سیدمحمد مهاجرانی طلبه حوزه علمیه قم و کارشناس ارشد ادبیات کودک دانشگاه شهید بهشتی هستم و از سال ۱۳۸۰ تا کنون به شکل تخصصی در حوزه ادبیات کودک کار می کنم.

تمرکز من بر روی ادبیات دینی کودکان است و در این مدت با مراکز زیادی از جمله واحد تدوین متون درسی آموزش و پرورش ارتباط داشتم و کتاب‌های زیادی با محوریت موضوعات اعتقادی، احکام، سیره سنت پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) و مناسبت های دینی به زبان داستان و شعر برای رده سنی کودک و خردسال نوشته‌ام.

با توجه به اینکه با انتشارات زائر آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها هم همکاری دارید چه آثاری از شما در این انتشارات به چاپ رسیده است؟

بنده علاوه بر مجموعه ۶ جلدی نشانه های خدا که شامل کوه، دریا، سبزه زار، باغ‌ها، آسمان و پرنده ها می شود کتابهای «به پیشواز قشنگترین بهار»، « امام رضا علیه السلام»، « بهترین بهار» ، «مدرسه رمضان»، «زیباترین گل سرخ»، « فاطمه و فاطمه»، «چه خونه قشنگی» و «مثل گل سرخ» را با همکاری انتشارات زائر به چاپ رسانده ام.

همچنین یک مجموعه پنج جلدی با عنوان «ستاره های آسمان» و یک کتاب زیارت نامه حضرت معصومه سلام الله علیها به نام «ای گل زیبا سلام» را نیز برای رده سنی کودک با همکاری انتشارات زائر آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها کار کرده ام که هنوز به چاپ نرسیده است.

هدف شما از ورود به حوزه شعر کودک و خردسال چه بوده؟

با توجه به اینکه بنده طلبه هستم رسالت اصلی همه طلبه ها ترویج و گسترش معارف دینی در جامعه است. یکی از اقشار مهم جامعه کودکان و خردسالان هستند که آینده سازان این جامعه هستند و تولید محتوای دینی برای این گروه و آشنایی آنان با دین از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بنابراین مهمترین هدف من از نوشتن این آثار معرفی خداوند به خردسالان و کودکان با زبان خودشان و آشنایی بیشتر بچه ها با خداوند و ویژگی های او است که در راستای رسالت طلبگی بنده است.

مجموعه کتاب نشانه های خدا را معرفی کنید؟

حوزه کار کودک یک حوزه گسترده است که قالب های متفاوتی را در بر می گیرد که از آن جمله می توان به داستان، داستان واره، شعر، نمایش و موارد دیگر اشاره کرد.

مجموعه کتاب های نشانه های خدا به نوعی کتاب‌های خدا شناسی کودکانه است که به زبان شعر که ادبیات رایج برای کودکان و خردسالان است نوشته شده و از اشعار چهارپاره در این اثر استفاده شده است.

از آنجایی که به شکل های مختلف می شود خدا را به کودکان معرفی کرد، یکی از ساده ترین و تأثیرگذارترین روش ها بر اساس تبیین و معرفی نشانه‌های خدا است و با توجه به اینکه برای رده سنی کودک و خردسال نشانه های ملموس و محسوس بر نشانه های نادیدنی و عقلانی مقدم است تصمیم گرفتم که خدا را با ۶ نشانه محسوس و ملموس به کودکان معرفی کنیم.

خداوند هم در قرآن کریم این کار را کرده است و نشانه هایی را معرفی کرده و گفته آیا به کوه نگاه نمی کنید که چگونه خلق شده؟ و آیا به زمین نگاه نمی کنید که چگونه گسترده شده است و مثالهای دیگری که در قران بیان شده است.

ویژگی منحصر به فردی که این کتاب را از سایر آثار مشابه آن متمایز می کند چیست؟

کتابهای زیادی در عرصه ادبیات کودک برای معرفی خداوند و آشنایی کودکان با خداوندنوشته شده است ولی اینکه نشانه های ملموس طبقه بندی شود و پایان هر نشانه یک گریز دینی باشد کمتر نوشته شده است.

برای مثال در این اثر اگر دریا معرفی شده اینکه دریا چه ربطی به زندگی معنوی ما دارد نیز به زبان کودکانه بیان شده است و یا مثلا در معرفی باغ ها از اینکه لطف خداوند در باغ ها احساس می شود هم سخن گفته شده است و به نوعی کودکان را با خداوند آشنا می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha