چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
قاسم خانی

حوزه/ امام جمعه خوی گفت: همیشه سیاست مسئله‌ای بود که حتی حوزه‌های علمیه و متدینین از آن متنفر بودند چون آنچه مشاهده کرده بودند دروغی بیش نبود و امام(ره) در اوج عرفان و معنویت بحث اندیشه سیاسی حکومت اسلامی را طراحی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام حجت قاسم‌خانی امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خوی که در محوطه باز مصلای این شهر برگزار شد، اظهار داشت: عفو و تخفیف مجازات گسترده زندانیان عادی و اغتشاشات اخیر فضایی از نشاط عمومی را در جامعه به ‌وجود آورد و در مقابل عصبانیت کسانی که به دنبال بهره‌برداری سیاسی از زندانیان بودند را در پی داشت.

وی افزود: تحلیل این رویداد مهم در فاصله دو ماه پس از پایان اغتشاشات و در آستانه دهه مبارک فجر را از منظرهای مختلف می‌توان تحلیل و بررسی کرد.

امام جمعه خوی تصریح کرد: درباره عفو مربوط به محکومان جرایم عمومی، می‌توان گفت، مجرم پس از تحمل بخشی از محکومیت و با توجیه نسبت به این عفو کریمانه، توقع می‌رود که راه صلاح و فلاح را در پیش بگیرد و این عفو موجب انتشار موج امیدواری و بهبودی در احوال خانواده‌های محکومین و مجرمین عمومی در کشور باشد.

وی یادآور شد: رهبر حکیمی که در موضع پدری دلسوز، از جرم و خطای فرزند فریب‌خورده خود می‌گذرد تا هم از به خطر افتادن آینده فرزند، به‌خاطر ثبت جرم در محیط فتنه‌گون، جلوگیری کند و هم چنین مدبرانه و خردمندانه، آتیه‌ نظام اسلامی را از برافراشتن پیراهن تظلم‌خواهی توسط وسواسان خناس شیطان‌صفت بر حذر بدارد و رخساره نظام را نیز از اصابت کینه‌توزی‌های احتمالی، محافظت کند و مین‌هایی که ضد انقلاب و منافقین، برای آینده انقلاب کاشته بودند را هم خنثی نماید و بهانه را از دست آنان بستاند.

حجت الاسلام قاسم خانی در ادامه با اشاره به مسسیرهای طی شده انقلاب اسلامی در میدان‌های مختلف، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی مسئله معنویت و سیاست را با هم در آمیخت و همیشه سیاست مسئله‌ای بود که حتی حوزه‌های علمیه و متدینین از آن متنفر بودند، چون آنچه مشاهده کرده بودند دروغی بیش نبود و امام در اوج عرفان و معنویت بحث اندیشه سیاسی حکومت اسلامی را طراحی کرد.

وی افزود: سیاست حکومت پهلوی، تقابل با اسلام و دین ستیزی بود و آن‌ها مخالفت خود را با مذهب علنی کرده بودند و مانع اجرای احکام و حدود الهی در کشور می‌شدند و به جای تاریخ هجری، حکومت ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را مطرح کردند، اما در انقلاب اسلامی معنویت در کنار سیاست قرار گرفت و این یک ارمغان بزرگی برای جامعه ما بود.

امام جمعه خوی اضافه کرد: ایران قبل از انقلاب در دست بیگانگان چپاول می‌شد و روس‌ها و انگلیس‌ها در این کشور با هم قرارداد می‌بستند و آنها بودند که تعیین می‌کردند حاکم این کشور چه کسی باشد و لذا برگرداندن استقلال ملی به کشور یکی دیگر از مهم‌ترین ارمغان‌های انقلاب اسلامی بود.

وی تأکید کرد: نکته جالب این است که در زمان شاه ایران تصمیم نمی‌گرفت چه سلاحی نیاز دارد، بلکه آمریکایی‌ها می‌گفتند باید این سلاح را بخرید و این مقدار پول بپردازید، آیا نسل جوان ما می‌دانند که بر این کشور چه گذشته و چه حاکمانی داشته؟

حجت الاسلام قاسم‌خانی تصریح کرد: در اواخر انتخابات صوری برگزار می‌کردند و صندوق‌های رأی را می‌شمردند، اما تصمیم گیرنده که چه کسی نماینده باشد خود حکومت بود و اردشیر زاهدی داماد شاه و آخرین سفیر او در آمریکا در کتاب بیست وپنج سال در کنار شاه می‌نویسد: "در انتصاب هویدا به نخست‌وزیری اگر چه ظاهراً اتفاقی صورت گرفت، اما هویدا نخست‌وزیری بود که آمریکا، انگلستان و اسرائیل روی او توافق کرده بودند و به همین دلیل اعلیحضرت با آنکه چند بار کوشید که هویدا را کنار بگذارد و من یا اسد الله علم یا هوشنگ انصاری را مامور تشکیل کابینه نماید، موفق نشد".

وی با اشاره به روز تاریخی ۲۲ بهمن گفت: فردا سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ۲۲ بهمن است و یکی از رسالت‌های مهم مومنین حضور حداکثری در این راهپیمایی است، مخصوصا در شهرمان با توجه به اتفاقاتی که رخ داده حضور مردم شریف شهرستان یک رسالت الهی است تا نقشه‌های دشمن را نقش برآب و آن‌ها را عصبانی کند.

وی ادامه داد: حرکت‌های دسته جمعی که موجب خشم کفار شود، مطلوب است و گاهی بعضی از مجذوبان و مرعوبان غرب در برابر اقداماتی که باعث خشم دشمنان می‌شود، موضع گیری کرده و می‌گویند چرا کاری می‌کنید که موجب تحریک دشمن شود، در حالی که قرآن تأکید می‌کند هر فعلی که موجب خشم دشمن شود مستوجب عمل صالح است.

حجت الاسلام قاسم خانی تصریح کرد: در چهل و چهارمین سالگرد انقلاب خوب است به یکی از علت‌هایی که ما دیر به اهداف انقلابمان می‌رسیم، اشاره کنم و آن عدم اهتمام برخی از مسئولین است، به همه مسئولین به عنوان یک طلبه نصیحت می‌کنم این مردم هدف بزرگی را برای خودشان انتخاب کرده‌اند و آن زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج) است و این مردم تصمیم گرفتند مستقل و مقتدر باشند، هر مسئولی که در رسیدن این مردم به هدفشان کمک کند، بزرگترین پاداش را هم در آخرت و هم در دنیا خواهد داشت.

انتهای خبر. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha