جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
انقلاب اسلامی

حوزه/ حلقه‌های اعتقادی و دینی بانوان در سال‌های منتهی به انقلاب، یکی از اثرگذارترین کارهای فرهنگی بود که ثمرات آن حلقه‌ها تا هم‌اکنون نیز قابل مشاهده است. حلقه‌هایی که علاوه بر قرائت قرآن و تفسیر، به روشنگری درباره وقایع روز می‌پرداختند. هدف خلقت را بیان می‌کردند و تاریخ صدر اسلام را به بانوان آموزش می‌دادند.

خبرگزاری حوزه | در دفتر تاریخ، برخی روزها پررنگ‌تر هستند. روزهایی ‌که وقایع مهمی در آن رخ می‌دهد. رویدادی که زندگی مردمان عصر خود و یا اعصار پیش‌رو را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. وقایعی که نشان گذار از یک پیچ تاریخی است.
انقلاب‌ها از این گونه موارد هستند که زندگی اجتماعی و فرهنگی و دینی مردم را با خود همراه می‌کنند.

کلمه انقلاب در لغت به مفهوم دگرگونی و تغییر اساسی است. فلاسفه معتقدند انقلاب به معنای آن است که ذات و ماهیت یک شی، تغییر بنیادین کند.

در واقع تغییر اساسی در محتوا با حفظ فرم را "استحاله" و تغییر ذاتی در فرم و محتوا را "انقلاب" می‌نامند. در عرصه سیاست نیز انقلاب به مفهوم تغییری پایه‌ای در نهاد حکومت است. این تغییر نهاد حاکمیت، ریزترین مسائل مردمان را به تغییر وا می‌دارد.

بسیاری از مؤلفه‌های تغییر حاکمیت بعد از مدتی رنگ کهنه‌گی به خود می‌گیرد و در طول زمان به فراموشی سپرده می‌شود.

این نکته قابل عرض است که تفاوت بنیادین انقلاب اسلامی ایران با دیگر انقلاب‌ها در ماهیت شکل‌گیری‌ست. بدین معنا که ماهیت انقلاب ۵۷ که از بطن مردم ایران سر برآورده بود؛ بن‌مایه دینی داشته و نکته مهم و قابل استناد در این چهل و اندی سال از انقلاب همین است که آموزه‌های دینی رنگ کهنه‌گی نمی‌گیرد؛ بلکه‌ به پویایی می‌رسد. این مسئله خودش را در احکام فقه شیعی به وضوح نشان می‌دهد.

حال با توجه به این‌که منشأ انقلاب اسلامی ایران دینی است، اکنون با هجمه‌های گوناگون دشمن به نظام دینی کشورمان چه باید کرد؟ جواب این سوال را باید همه اقشار جامعه پاسخ دهند چه آنانی که از ابتدا در فرایند انقلاب نقش‌آفرین بودند؛ چه نسل‌های بعد از آن که با مضامین انقلاب آشنا شده‌اند.

گاهی انسان در شرایط سخت و تحت فشار بسیار بهتر عمل می‌کند. همان‌گونه که جوانان در بحرانی‌ترین شرایط انقلاب، حماسه آفریدند. امروزه با تأسی از فرهنگ دینی خود و با پشتوانه تاریخی کشورمان باید دست به اقدام و عمل زد و جهادگونه به تبیین اصول و اعتقادات مذهبی و حکومت دینی پرداخت.

وقایع سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی ایران، هر کدام درسی در خود نهفته دارد که می‌تواند در عصر کنونی مورد استفاده قرار گیرد.

یکی از نمونه‌های عینی این ماجرا حضور گسترده بانوان بود، بانوانی که گروه سنی و شرایط خانوادگی، کمترین اثر را در پیش‌برد اهدافشان داشتند. این سخن بدین معناست که با توجه به هدف بزرگتر بانوان هرچه بیشتر احساس وظیفه می‌کردند.

حلقه‌های اعتقادی و دینی بانوان در سال‌های منتهی به انقلاب، یکی از اثرگذارترین کارهای فرهنگی بود که ثمرات آن حلقه‌ها تا هم‌اکنون نیز قابل مشاهده است. حلقه‌هایی که علاوه بر قرائت قرآن و تفسیر، به روشنگری درباره وقایع روز می‌پرداختند. هدف خلقت را بیان می‌کردند، تاریخ صدر اسلام را به بانوان آموزش می‌دادند. دشمن شناسی نیز از مهم‌ترین مباحث این جلسات بود. همه این مباحث حول محور هیئات مذهبی بانوان شکل می‌گرفت.

امروزه نیز با حجم هجوم فراوان به انقلاب اسلامی و مبانی دینی نوجوانان و به ویژه بانوان، شکل‌گیری این حلقات بیشتر از هر زمان دیگری احساس می‌شود. جمعی صمیمی و عفیفانه، حول محور قرآن و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) که می‌تواند برای بسیاری از معضلات اجتماعی راه حلی مناسب بیابد و دختران و بانوان را از شر کید دشمنان تا حدود زیادی مصون بدارد.

با مطالعه موردی و تخصصی در حیطه کار فرهنگی انقلاب، می‌توان به بسیاری از موارد برخورد و از آنان الگو گرفت. قطعا انقلاب برخاسته از آموزه های دینی، نیازمند پویایی و تلاش همه جانبه مردم است که مضامین دینی در دنیای بی‌دینی آخرالزمانی به دست فراموشی سپرده نشود.

قطعا تلاش در این مسیر و روشنگری علاوه بر ثمره‌دهی مقطعی، می‌تواند بسیار پیش‌برنده برای اهداف متعالی اسلامی باشد. اهدافی که زمینه ظهور حضرت حجت(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) را فراهم می‌کند.

فاطمه میری طایفه فرد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha