سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
ساوه

حوزه/ مدیر موسسه آموزش عالی ریحانة الرسول (س) ساوه گفت: بانوان این عصر علاوه بر اینکه در تقویت بنیه‌های اعتقادی خود تلاش می‌کنند، باید تمام تلاش خود را برای ارتباط با نسلی که انقلاب را ندیدند، به کار گیرند، تا آنان را با دستاوردهای انقلاب آشنا سازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اراک، می‌توان گفت از مهمترین تأثیراتی که انقلاب اسلامی در جهان داشت، این بود که در عصری که حضور دین در جامعه پایان یافته تلقی می‌شد، وقوع این انقلاب موجب گسترش حوزه نفوذ تشیع در منطقه خاورمیانه و آفریقا و مناطقی از آسیا شد، لذا بر آن شدیم تا در مصاحبه‌ای با خانم نجیبه کرمی مدیر موسسه آموزش عالی ریحانة الرسول (س) ساوه و از بانوا انقلابی استان در این رابطه به گفت‌وگو بپردازیم.

حوزه- یکی از مولودهای مبارک انقلاب اسلامی، راه اندازی حوزه‌های علمیه خواهران بود، در استان مرکزی، سابقه تأسیس حوزه علمیه خواهران به چه زمانی بر می‌گردد و توسط چه کسی سنگ بنای آن گذاشته شد؟

سابقه حوزه علمیه خواهران به سال‌های ۱۳۶۰ و تلاش امام جمعه وقت، مرحوم حجت الاسلام والمسلمین مطهری برمی‌گردد، ولی متاسفانه چند سالی بیشتر دوام پیدا نکرد، اما در سال ۱۳۷۹ اولین حوزه علمیه خواهران در ساوه در ملکی استیجاری توسط مؤسس آن آقای جواد مقدم، با ۲۵ طلبه شروع به فعالیت کرد و در سال ۱۳۹۲ موسسه آموزش عالی ریحانة الرسول(س) در رشته تفسیر و علوم قرآنی با ۱۵ طلبه کار خود را آغاز کرد، که موسس این مجموعه حوزوی نیز اقای جواد مقدم بود.

حوزه - در طول این سال‌ها، حوزه‌ علمیه خواهران در استان و شهر شما، چه دستاوردهایی در عرصه‌های مختلف داشته است؟

حوزه علمیه در این سال‌ها تمام تلاش خود را به کار گرفت تا بانوان شهرستان را با معارف دین آشنا و در تحکیم خانواده طلاب نیز تلاش‌های بسیاری صورت گرفت، خواهران طلبه در شرایط سخت در کنار بانوان هستند و تمام تلاش خود را انجام می‌دهندتا آسیب‌های اجتماعی را از جامعه زنان کم کنند.

حوزه- آیا حوزه‌ خواهران به آن جایگاهی که از انتظار می‌رود، رسیده است؟ اگر بله، چگونه این مهم محقق شد؟ و اگر پاسخ منفی است، چگونه می‌توان به جایگاه اصلی خودش برسد؟

حوزه علمیه در این فضای فرهنگی مسموم که دشمنان دین و قرآن و نظام شبانه روز در حال توطئه چینی هستند، توانسته گام‌های خوبی بردارد، ولی تا رسیدن به جامعه آرمانی که رهبر معظم انقلاب دربیانیه گام دوم فرموده‌اند، فاصله داریم بویژه برای نسل جدید، باید در راستای جهاد تبیین عملیات گسترده‌تری را آغاز کنیم.

حوزه - حضور و تأثیر بانوان حوزوی در پنجمین دهه از انقلاب اسلامی را در جامعه چگونه می‌بینید؟ رسالت آنان در جامعه چیست؟

بانوان این عصر علاوه بر اینکه در تقویت بنیه‌های اعتقادی خود تلاش می‌کنند، باید تمام تلاش خود را برای ارتباط با نسلی که انقلاب را ندیدند، به کار گیرند، تا آنان را با دستاوردهای انقلاب آشنا سازند.

حوزه - آیا در طول این چهل و اندی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، حوزه‌ها بویژه حوزه علمیه خواهران، توانسته الگوی زن تراز انقلاب را به جامعه بانوان عرضه کنند؟

بله این مهم محقق شده است، به تعبیری از آنجایی که نگاه غرب به زن یک نگاه ابزاری است، ولی نگاه اسلام به زن، سمبل حیات و ادامه دهنده نسل است و این نسل باید طیب باشد، بنابراین خواهران طلبه تلاش کرده‌اند تا هویت زن مسلمان و ایرانی را در جامعه به درستی تبیین کنند.

حوزه - بانوان حوزوی چه نقشی می‌توانند در بحث جوانی جمعیت و فرزندآوری در جامعه داشته باشند؟

خواهران طلبه با استفاده از آیات و روایات باید بحث فرزندآوری را در بین بانوان تبیین نمایند، لازم است تا بانوان بدانند اگر جمعیت کم شود، از لحاظ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و کشاورزی، آسیب‌های جدی در آینده خواهیم دید.

حوزه - مشکلات بانوان حوزوی در جامعه کنونی چیست؟

بانوان حوزوی بعد از سال‌های طولانی که مشغول درس و بحث می‌شوند باید جایی برای استفاده و ارائه این دروس را داشته باشند، سال‌های طولانی فقه و تفسیر خوانده‌اند و لازم است که از این دروس استفاده بهینه شود تا کاربردی شود.

حوزه - نقش بانوان حوزوی در حل مشکلات جامعه و حتی در بروز و ظهور فتنه‌های اخیر چیست؟ به نظرتان این اتفاقات اخیر نشان دهنده کم کاری حوزه‌های علمیه نبوده است؟

بانوان حوزوی باید ویترین شهر را بدست بگیرند، تا بی‌خردانی که فکر می‌کنند خواهان بی حجابی در کشور زیاد است متوجه شوند در اقلیت هستند، بانوان حوزوی باید با تربیت صحیح نسل آینده جامعه را برای ظهور صاحب الزمان (عج) آماده کنند، بانوان حوزوی با قناعت ورزی و دوری از تجملات، ازدواج‌های آسان را ترویج کنند و گوش به فرمان رهبری، در عرصه افزایش جمعیت نیز تلاش کنند و مبلغ این مهم در جامعه باشند.

حوزه - جهاد تبیین مورد تأکید مقام معظم رهبری، چگونه محقق می‌شود؟ فرصت خوب آن چه زمانی است و چقدر برای این تبیین در جامعه، فرصت باقی است؟

در اغتشاشات اخیر شاید حوزویان باید بیشتر تلاش می‌کردند و در عرصه‌های مختلف تبیین صورت می‌گرفت، به بیان دیگر لازم بود تا دستاوردهای انقلاب به منصه ظهور می‌رسید. از اموری که در بین حوزویان مغفول مانده، تبیین بیانیه گام دوم انقلاب که حضرت آقا در سال ۹۷ فرمودند می‌باشد، اگر بیانیه گام دوم خوب تبیین می‌شد، در سال ۱۴۰۱ شاهد اغتشاش نبودیم، بنابراین طلاب در حوزه تبیین باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا نسل‌های جدید با دستاوردهای انقلاب و هویت ایران و ایرانی به درستی آشنا شوند.

حوزه - خاطراتی از دوره انقلاب دارید؟

زمانی که حضرت امام(ره) به ایران آمدند، یک تلویزیون کوچک در ساختمان سرایداری مدرسه ما بود، سرایدار مدرسه تلویزیون را پشت میله‌های پنجره گذاشته بود و ما ورود حضرت امام(ره) را مشاهده‌ می‌کردیم، چه شکوهی، چه اقتداری، چه عظمت و آرامشی در وجود این مرد بزرگ وجود داشت.

حوزه - سخن پایانی

دعا می‌کنم خداوند انقلاب اسلامی را متصل به انقلاب و عصر ظهور حضرت بقیة الله الاعظم (عج) بگرداند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha