یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
انقلاب

حجت الاسلام و المسلمین ربانی با بیان این که ممکن است جوانان و نوجوانان در مورد چرایی انقلاب از والدین خود سؤال کنند، گفت: چرایی انقلاب علل گوناگونی داشت که مهم ترین آن فساد رژیم پهلوی، عدم استقلال و وابستگی به بیگانه، فقدان آزادی سیاسی برای مردم و نداشتن حق انتخاب بود .

حجت الاسلام و المسلمین حسین ربانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، ضمن تبریک فرارسیدن ایام الله دهه مبارک فجر و یادآوری خاطرات روزهای بازگشت حضرت امام (ره) و استقبال بی نظیر مردم در ۱۲ بهمن ۵۷ اظهار داشت: حضرت امام(ره) در سخنرانی های خود بخصوص در سخنرانی اول فرمودند انقلاب ما دو ویژگی دارد که آن را از انقلاب های دیگر متمایز می کند، یکی الهی بودن انقلاب است که یعنی قدرت خدا پشت سر این انقلاب بود و تعبیری«وَمَا رَمَیْتَ إِذْ رَمَیْتَ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ رَمَیٰ» بود.

وی افزود: دومین ویژگی انقلاب اسلامی از نگاه امام(ره) مردمی بودن آن است که مردم از همه اقشار و طبقات در این انقلاب شرکت داشتند و روحانیت و علما و دانشگاهیان نیز پیشرو بودند.

امام جمعه خوراسگان با بیان این که ممکن است جوانان و نوجوانان در مورد چرایی انقلاب از والدین خود سوال کنند، گفت: چرایی این انقلاب علل گوناگونی داشت که مهم ترین آن فسادی بود که در رژیم پهلوی در زمینه های مختلف وجود داشت و علاوه بر آن عدم استقلال و وابستگی به بیگانه، فقدان آزادی سیاسی برای مردم و نداشتن حق انتخاب بود .

وی اضافه کرد: نبود آزاد سیاسی به این گونه بود که انتخابات انجام می شد اما ظاهری بود و حتی افرادی که انتخاب می شدند توسط بیگانگان انتخاب می شدند و لیست منتخبین از سفارتخانه های آمریکا و انگلیس و روس بیرون می آمد.

تاثیر انقلاب بر تغییر نگرش نسبت به دین

ربانی با تاکید بر رواج فساد و بی دینی در جامعه و بخصوص در دانشگاه و مراکز علمی در رژیم پهلوی تصریح کرد: رواج فساد و بی دینی به گونه ای بود که به بانوان اجازه نمی دادند با حجاب به دانشگاه وارد شوند.

وی در ادامه به برخی از دستاوردهای انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در بیان کلی تحولات و دستاوردهایی که پس از انقلاب اسلامی انجام شد، در مرحله اول تاثیر انقلاب بر تغییر نگرش نسبت به دین بود ، چرا که تا قبل از انقلاب دین را افیون جامعه می دانستند و به خصوص مارکسیس ها و کمونیست ها که دانشگاه را میدان جولان خود قرار داده بودند براین تفکر بودند.

ربانی خاطر نشان کرد: شاه نیز از این وضع بدش نمی آمد و می خواست مردم به نوعی سرگرم باشند و اظهار می داشتند دین عامل سست کننده و افیون است و فقر و بی عدالتی را توجیه می کند، اما انقلاب ثابت کرد که این گونه نیست.

عدم اعتماد به نفس ملی، علت محدثیه انقلاب

استاد حوزه به مسئله افزایش اعتماد به نفس ملی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: عملکرد رژیم سابق این گونه بود که مردم را به سمت عدم اعتماد به نفس پیش می برد و این که به خود اعتماد و تکیه نداشته باشند و در مقابل به بیگانه وابسته و بیگانگان را به عنوان مستشار به کشور آورده و حتی آنان در فیش های حقوقی خود، حق توحش نیز می گرفتند.

وی عنوان کرد: این بی اعتمادی در جامعه زیاد می شد و به دنبال آن خودباختگی فرهنگی به وجود آورد، اما امام(ره) برعکس عمل کردند و همواره تاکید می کردند که ما باید به دنیا ثابت کنیم «مامی توانیم.»

بی عدالتی اجتماعی، علت محدثه انقلاب

امام جمعه خوراسگان بی عدالتی اجتماعی در زمان رژیم پهلوی را از عوامل ایجاد انقلاب عنوان کرد و گفت: مسئله دیگری که در زمان رژیم پهلوی وجود داشت، بی عدالتی اجتماعی بود و یکی از دستاوردهای انقلاب رواج عدالت اجتماعی است، البته ما ادعا نمی کنیم کاملا عدالت اجتماعی در جامعه به شکلی که ایده آل ما بوده، به وجود آمده، اما رویکرد این انقلاب به سمت عدالت اجتماعی بوده است.

وی به مسئله مهاجرت روستائیان به شهر به دلیل نبود عدالت اجتماعی اشاره کرد و افزود: در زمان پهلوی مهاجرت از روستا به شهر به دلیل نبود عدالت اجتماعی بیشتر بود و روستاها کم جمعیت تر و شهرها پرجمعیت می شد، اما امروز امکانات در شهرهای کوچک و حتی در روستاها وجود دارد.

جهش علمی

ربانی جهش علمی به وجود آمده پس از پیروزی انقلاب اسلامی را یکی از دستاوردهای انقلاب بیان کرد و یادآور شد: رژیم پهلوی ادعا می کرد که طرفدار علم است، اما واقعا این گونه نبود به عنوان مثال سپاه دانشی که تشکیل داده بود در بسیاری از اوقات دختران را به عنوان سپاه دانش بدون حجاب به روستاها می فرستاد و مشخص بود که مردم روستاها با اعتقادات دینی که داشتند از آن استقبال نمی کردند.

ارتقاء جایگاه زنان و دختران

وی عنوان کرد: در زمان پهلوی ارتقاء جایگاه زنان و دختران در گذشته این گونه نبود و بیشتر بی بندوباری و بی حجابی نمود داشت و زن هویت خود را کسب نمی کرد و بیشتر ابزار بود، اما اکنون ما در مراکز علمی به میزان فراوان حضور زنان را شاهد هستیم و با این رویکرد زنان به آموزش و پرورش، آنها می توانند جایگاه واقعی خود را داشته باشند.

استاد حوزه تاکید کرد: کشور ما استقلال خود را به برکت انقلاب اسلامی به دست آورد در حالی که در زمان پهلوی وابسته بودیم و خود نیز اقرار به این موضوع می کردند ، به عوان مثال چرچیل اظهار می داشت "ما رضاشاه را آوردیم و بعد بردیم".

وی خاطر نشان کرد: اگر چه اکنون دچار مشکلاتی هستیم که آن نیز به تحریم های خارجی و یا سوء مدیریت بازمی گردد و از دولت سیزدهم انتظار داریم هر چه زودتر شایسته سالاری را مدنظر قرار دهند و اشخاصی که به عنوان مدیر انتخاب می شوند صلاحیت و اقتدار لازم را دارا باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha