شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
محمد ملک زاده

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده بیان کرد: وقتی شاخصه‌های عمومی پیشرفت کشورمان در حوزه تولید دانش و اقتدار نظامی و دیگر حوزه ها مورد بررسی قرار می گیرد، می بینیم که عمدتا به قشر جوان متکی است .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد ملک زاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مدرسه شبهه پژوهی «نسل جوان و انقلاب اسلامی» که به همه مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه و با همکاری مدیریت امور مبلغان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برگزار شد، به بررسی مبحث «انقلاب اسلامی؛ رویش ها و ریزش های نسل نو» پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری بارها تلاش کردند در برابر القاعاتی که از سوی دشمن انجام می شود تا وانمود کنند که نسل جدید انقلاب، نسلی است که دیگر همراه با انقلاب و نظام نیست، بطلان این دیدگاه را به اثبات برسانند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی های مهم هر موجود زنده مسئله ریزش و رویش در وجود آن است. یعنی وقتی به نظام هستی مراجعه می کنیم متوجه می شویم مسئله ریزش و رویش در نظام هستی یک سازو کار کاملا طبیعی می باشد. یک انسان زنده و سالم طبیعتا در طول دوران زندگی خود تعدادی از سلول های وجودی او مرده و در عوض سلول های جدید رویش می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده اظهار کرد: مسئله ریزش و رویش سلول ها در بدن زمانی می تواند برای موجود زنده خطرناک تعریف گردد که تعادل جایگزینی سلول های زنده جای سلول های مرد به هم خورد.

غلبه ریزش ها بر رویش ها

وی افزود: انقلاب یک پدیده زنده بوده و از این جهت شبیه موجود زنده است. بنابراین وجود ریزش ها و رویش ها در انقلاب می تواند یک امر طبیعی تلقی گردد؛ البته به شرط این که ریزش ها بر رویش ها غلبه نداشته باشد.

سنت الهی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به تعبیر قرآن کریم از مسئله ریزش و رویش خاطرنشان کرد: در منطق دینی مسئله ریزش و رویش نتیجه طبیعی سنتی از سنت های الهی به نام آزمایش یا ابتلا است. عوامل متعددی در ریزش ها نقش دارد.

وی گفت: اگر مروری بر تاریخ اسلام داشته باشیم متوجه خواهیم شد که مسئله ریزش و رویش در تاریخ اسلام بی سابقه نیست. پس از رحلت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) افراد بسیاری ریزش کردند؛ برخی مرتد شده و برخی دچار فساد شدند.

تبیین راهکارها در مواجهه با ریزش ها

حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده یادآور شد: برخورد ما با مسئله ریزش بسیار دارای اهمیت است. درابتدا باید ناامید نشده و امر ریزش را تا حدودی طبیعی تلقی کنیم و همچنین راهکارهایی که میتوان در مواجهه با این اتفاق اتخاذ کرد را تبیین نماییم.

وی در ادامه به تشریح تحلیل ریزش ها در کنار رویش ها و تبیین نشانه های رویش در نسل نو پرداخت و تصریح کرد: ما مسئله ریزش و رویش در انقلاب اسلامی را نسبت به اقشار مختلف شاهد هستیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر اینکه نسل های چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به چهار دسته تقسیم می شوند، بیان داشت: در طول چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نسل ها را به چهار دسته تقسیم می کنند. نسل اول شامل افراد شروع کننده نهضت تا پیروزی هستند. نسل دوم با حضور در مقاطع مختلف مانند جنگ تحمیلی به دفاع از نظام و انقلاب برخاسته و در حفظ و تثبیت نقش اساسی را ایفا کردند.

وی با اشاره به رویکرد نسل سوم و چهارم پس از انقلاب گفت: نسل سوم و چهارم اکنون میراث دار انقلاب بوده و موضوع بحث ما در این جلسه قرار دارند. نسل سوم و چهار انقلاب، علیرغم القاعات نادرستی که از سوی دشمن انجام می شود نه تنها از آرمان های انقلاب فاصله نگرفته اند بلکه برخلاف انقلاب های دیگر جهان، بسیار به آرمان‌ها پایبند بوده اند.

حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده افزود: پس از بررسی انقلاب های دیگر در جهان در می یابیم پایبندی که به آرمان های انقلاب اسلامی وجود دارد، در انقلاب های دیگر در جهان نمی توان یافت.

هر روز قوی تر از گذشته

وی ادامه داد: وقتی انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار می دهیم می بینیم که برخلاف انقلاب های مشهور جهان، نه تنها به نسل های بعد منتقل می شود بلکه هرروز بالنده تر و قوی تر از گذشته به مسیر خود ادامه می دهد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه برخی از نشانه های رویش در نسل نو را برشمرد و اظهار کرد: آگاه تر و عقلانی تر شدن نسل سوم و چهارم انقلاب از جمله یکی از نشانه های رویش در نسل نو به شمار می رود. از دلایلی که می‌توان به آن، جهت این موضوع اشاره داشت این است که آرمان گرایی نسل سوم و چهارم انقلاب برخلاف نسل های پیشین که با هیجان همراه بوده در این نسل کاملا عقلانی تر و مبتنی بر منطق بیشتر می باشد.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری با اشاره به نشانه های رویش در نسل نو می فرمایند: من معتقد هستم که نسل جوان نسبت به نسل گذشته خود در محیط بهتری پرورش یافته و آگاهی های به مراتب بهتر و بالاتری دارد.

حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده افزود: از نشانه های دیگر رویش در نسل نو می توان به مؤمن تر و انقلابی تر شدن نسل سوم و چهارم اشاره داشت. بسیاری ادعا دارند که نسل جدید با آرمان های انقلاب فاصله گرفته و به لحاظ دینداری و انقلابی بودن مانند گذشته نیستند. اما با بررسی شواهد می بینیم که این ادعا صحت ندارد. بحث حضور پر شور در صحنه های سیاسی مانند راهپیمایی ۲۲ بهمن خود یکی از دلایل اثبات نشانه های مسئله رویش در نسل نو به شمار می رود.

زمینه تقویت قدرت انقلاب در برابر دشمنان عمدتا متکی به قشر جوان است.

وی سومین نشانه از نشانه های رویش در نسل نو را همراهی نسل جوان در پیشرفت و بالندگی انقلاب دانست و افزود: می توان گفت حضور نسل جوان در صحنه های پیشرفت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران بی سابقه بوده است. وقتی شاخصه های عمومی پیشرفت در حوزه تولید دانش و اقتدار نظامی و دیگر حوزه ها مورد بررسی قرار می گیرد، می بینیم که عمدتا به قشر جوان متکی می باشد.

جهاد تبیین؛ راهکاری جهت جلوگیری از ریزش نسل نو

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی جهاد تبیین را یکی از راهکارهای موجود جهت کاستن از ریزهای نسل نو انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: مسئله جهاد تبیین به کرات از سوی مقام معظم رهبری بیان شده؛ هنوز آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: اگر مسئله جهاد تبیین در جامعه ما آن طور که باید مورد توجه مردم و مسئولین قرار می گرفت، امروز ما شاهد قضایایی همچون اغتشاشات اخیر که عمدتا نسل نوجوان و جوان ما درگیر آن شدند، نبودیم.

حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده گفت: وظیفه نسل دیروز، آگاه ساختن هرچه بیشتر و دقیق تر نسل امروز است. و وظیفه نسل امروز به نحوی می توان گفت مسئله جهاد تبیین می باشد.

وی اظهار کرد: امروز باید نسل جوان را از دستاوردهای انقلاب آگاه و مطلع کرد. زیرا وقتی با قشر جوان و نوجوان برخورد می کنیم متوجه می شویم که از بسیاری از دستاوردها و پیشرفت های به وجود آمده در طول انقلاب اسلامی در زمینه های مختلف بی‌اطلاع هستند؛ و این نشانه کم کاری ما در این زمینه به شمار می رود.

القای شبهه؛ عامل ریزش نسل نو

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: در دوره های پس از انقلاب به ویژه ایام دهه فجر، ایامی است که دشمنان بیشترین تلاش خود را جهت القای شبهه در ذهن جوان ها به کار می گیرند. وظیفه ما این است که این شبهات را با سعه صدر و احترام گوش داده و سپس به آن ها پاسخ دهیم. همچنین می بایست مانع از این شویم که شبهه در ذهن جوان جایگزین شده و عامل ریز او شود.

وی بیان داشت: نظارت بر انتخاب معلمان و اساتید مؤمن و انقلابی از دیگر راهکارهای موجود جهت کاهش ریزش ها به شمار می رود. متاسفانه در این زمینه نیز بسیار ضعیف عمل کرده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده گسترش ارزش های معنی در جامعه را راهکار دیگر جلوگیری از ریزش ها دانست و افزود: جوان به طور فطری دارای روح پاکی بوده و زمینه پذیرش ارزش های معنی در او قوی است؛ لذا باید از این فرصت استفاده کرد. مانند فراهم کردن زمینه برگزاری مراسم هایی همچون اعتکاف؛ در مراسم اعتکاف اخیری که برگزار شد ما شاهد حضور گسترده جوانان بودیم.

لزوم توجه به تفاوت های میان نسل ها

وی یادآور شد: توجه به ویژگی های شخصیتی نسل جوان از دیگر راهکارهای موجود جهت کاستن ریزش ها می باشد. از نگاه روانشناختی و جامعه شناختی، نسل جوان دارای یک سری بینش ها بوده که با نسل های گذشته متفاوت است. بنابراین نباید تلاش کرد که نسل گذشته و نسل جدید امروز را همانند هم در نظر بگیریم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین علی علیه السلام در رابطه با تفاوت ویژگی های شخصیتی نسل های جوان با نسل های گذشته گفت: امام علی علیه السلام می فرمایند: «لا تَقسروا أولادَکُم عَلی آدابکُم فَإِنَّهُم مَخلوقونَ لِزَمانٍ غَیرَ زمانِکُم‏»؛ فرزندان خود را به رعایت آداب و رسوم روزگارِ خودتان مجبور نسازید؛ چون آنان برای روزگاری غیر از روزگار شما آفریده شده‌اند.

وی ادامه داد: نسل جوان نیازمند الگو می باشد؛ بنابراین مسئولان فرهنگی و تربیتی مربوطه می بایست در الگوسازی برای نسل جوان دقت بسیاری را به کار گیرند.

شناخت نیازهای نسل نو؛ راهکاری جهت جلوگیری از ریزش ها

حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده گفت: راهکار پنجم در جهت جلوگیری از ریزش های نسل جوان، توجه به نیازهای نسل جوان بوده که باید این نیازها درک و شناخته شود. نیازها به سه بخش فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تقسیم بندی می شوند.

وی با اشاره به نیازهای نسل جوان در زمینه های مختلف خاطرنشان کرد: اگر نیازهای سطح پایین جوان و نوجوان مورد توجه قرار نگیرد، فرصت پویایی و شکوفایی نسل جوان از او گرفته خواهد شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: جوان و نوجوان در زمینه نیازهای فرهنگی، به شادی و تفریحات سالم نیاز دارد. مسئولین باید این موضوع را مورد توجه قرار داده و برای آن برنامه ریزی درستی انجام دهند.

وی اظهار کرد: مسئله ازدواج، اشتغال، تأمین مسکن و ادامه تحصیل از نیازمندی های اقتصادی نسل جوان به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده بیان داشت: نسل جوان ما کاملا سیاسی بوده و انقلاب این فرصت را در اختیار جوان قرار داده است تا سیاسی باشد. شعار، تلاش و آرمان انقلاب این بوده که جوان و نوجوان را به سیاسیت دینی همراه سازد؛ این شرایط در طول چهار دهه انقلاب برای نسل جوان فراهم شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha