شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
یادواره شهیدان مافی و حلبی ساز در ارومیه

حوزه/ جمعی از اهالی فرهنگ، ادب، رسانه و تاریخ پژوهان آذربایجان غربی با حضور بر سر مزار شهدای امنیت ارومیه، از مسئولین خواستند نام خیابان مافی را دوباره احیا کنند و با ساخت مستندی تصویری، تاریخ شفاهی سرهنگ مافی، حلبی ساز و یاران شان به نسل جوان معرفی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، همزمان با سالروز شهادت حضرت امام کاظم (ع) و ایام شهادت شهدای امنیت ارومیه در مقابله با اشرار و شوروی و لبیک گویی به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم تبریز مبنی بر بیان دقیق تاریخ ارومیه، عصر پنج شنبه جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه و تاریخ پژوهان آذربایجان غربی مراسم گرامیداشتی بر سر مزار شهدان، مافی، حلبی ساز و شهید گمنام دفاع از امنیت، برگزار کردند.

حاضران ضمن تجلیل از خدمات ملی شهید امنیت سرهنگ "هدایت‌الله مافی" و همراهان شهیدش، یاد و خاطره این فدائیان ایران را گرامی داشتند و آن‌ها را الگوی دفاع تمامیت ارضی کشور و مرزبانان ملی بیان کردند.

در این محفل یادبود که بر سر مزار این قهرمان ملی برگزار شد، جمعی از اهالی فرهنگ و ادب و رسانه و تاریخ پژوهان آذربایجان غربی، ضمن اظهار نقطه نظرات خود، از مسئولان خواستند تا خیابانی که قبلا به نام این قهرمان ملی نام گذاری شده بود و در سال‌های گذشته تغییر یافته، دوباره به نام قبلی خود بازگردانده شود و با ساخت مستندی تصویری، تاریخ شفاهی سرهنگ مافی، حلبی ساز و یاران شان به نسل جوان معرفی شود، چرا که احیای یاد و خاطره این قهرمانان ملی، احیای امنیت در منطقه و الهام‌بخش مدافعان مرزهای کشور و تأمین کنندگان امنیت داخلی است.

سعید ملکی عضو بنیاد ایران‌شناسی آذربایجان غربی در این برنامه با بیان اینکه این شهدا، خود را فدای ایران کردند، اظهار داشت: برای معرفی این قهرمانان به نسل جدید باید اصحاب رسانه و فرهنگ همت کنند و در مرحله اول بناسازی بر قبور این شهیدان لازم و ضروری است و باید پرچم مقدس ایران اسلامی بر سر مزار این شهیدان نصب شود تا معلوم گردد که شهید مافی و شهدای دفن شده در اطراف آن‌ها، شهیدان راه حراست از ایران عزیز بوده‌اند.

حجت الاسلام مهدی شاهی‌زاده علیار نیز در این مراسم مردمی گفت: لزوم مطالعه و پژوهش تاریخ منطقه آذربایجان غربی و شهر تاریخی ارومیه، امروز یک ضرورت است تا گذشته را فراموش نکنیم، همچنان که رهبر معظم انقلاب نیز در سفر به ارومیه و سخنرانی در ورزشگاه تختی این شهر یکی از مهم‌ترین مطالباتشان بیان دقیق تاریخ ارومیه خصوصا بیان دقیق دخالت بیگانگان در ارومیه و قتل‌عام مردم به دست کشورهای غربی و بیگانه بود.

مصطفی قلیزاده علیار پژوهشگر تاریخ و ادبیات دینی نیز در ادامه این مراسم خاطرنشان کرد: شهدای امنیت ایران در طول تاریخ مخصوصا صد سال اخیر مثل شیخ محمد خیابانی، میرزا کوچک خان، محمدتقی پسیان، سرهنگ مافی و نواب صفوی، به تعبیر مقام معظم رهبری در واقع بسیجی بوده‌اند و سرهنگ مافی و یارانشان به دلیل نبود دولت در آن زمان، آتش به اختیار و با روحیه وطن دوستی، در راه حفظ مرزهای جغرافیایی و فرهنگی و اعتقادی ایران، با دشمنان داخلی و خارجی مبارزه و در این راه جان‌نثاری کردند و لذا باید به نسل‌های امروزی و آینده این بزرگان معرفی شوند.

پژوهشگر تاریخ و ادبیات دینی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های متعدد خود از مسئولین، جوانان و فعالین تاریخ و رسانه خواسته‌اند که تاریخ آذربایجان به صورت دقیق به نسل‌های آینده معرفی شود و لذا اگر در این عرصه کوتاهی کنیم، قُلدرهای سیاسی، تاریخ را وارونه خواهند نوشت.

لازم به ذکر است شهیدان، هدایت الله مافی، قاسم حلبی ساز و یاران شهیدشان در ۲۵ بهمن سال ۱۳۲۳ شمسی در جریان حمله روس‌ها به ارومیه و قشون کشی اشرار به روستاهای اطراف برای غارت اموال و ناموس مردم، به دفاع از ارومیه و روستاهای اطراف شتافتند و در این راه به شهادت رسیدند و در قبرستان "دره درمانی" پارک ساعت کنونی ارومیه به خاک سپرده شدند.

انتهای خبر. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بهزاد IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۸
    0 0
    خدا قوت به بر و بچه های فرهنگ ارومیهف این شهیدان با الهام از مکتب اهل بیت در برابر اشرار ایستادن لطفا به علمای عصرشان هم اشاره بشود