پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
آیین افتتاحیه نمایشگاه تخصصی صنایع شیلات ایران در محل نمایشگاه های بین المللی بوشهر

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه اکنون یکی از مولفه‌های قدرت در ساختار اقتصاد جهان، اقتصاد شیلاتی یا دریاپایه و آبزی پایه است، گفت: شیلات نقش اساسی در اقتصاد کرانه‌ای دارد اما متاسفانه ما در تولید ناخالص ملی خود به غیر از نفت و گاز در کل ایران تنها ۲/۷ درصد نقش آن را می‌بینیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری، امروز در آیین افتتاح نمایشگاه تخصصی صنایع شیلات ایران در محل نمایشگاه‌های بین المللی بوشهر، با تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع)، اظهار داشت: در شرایط کنونی هندسه و نظم اقتصاد، شیلات و محصولات دریا پایه دارای نقش فوق العاده‌ای در عرصه تولید ثروت و حوزه سلامت و عرصه گسترش دانش‌های پایه است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر افزود: اکنون یکی از مولفه‌های قدرت در ساختار اقتصاد جهان، اقتصاد شیلاتی یا دریاپایه و آبزی پایه است.

وی خاطرنشان کرد: شیلات نقش اساسی در اقتصاد کرانه‌ای دارد که متاسفانه ما در تولید ناخالص ملی خود به غیر از نفت و گاز در کل ایران تنها ۲/۷ درصد نقش آن را می‌بینیم.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با بیان اینکه ما در مهندسی اقتصاد از دیرباز یک اندیشه قوی براساس ظرفیت‌های آمایشی نداشته‌ایم، یادآور شد: در تاریخ، کشورهای مهم جهان همیشه به دنبال تسلط و دستیابی بر دریا و آبراه‌ها بوده‌اند چرا که با ارزش‌ترین جغرافیای اقتصاد، کرانه است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر تصریح کرد: ما در تولید ثروت و اشتغال و قدرت اقتصادی در فضای ملی و قدرت رقابت بین المللی در حوزه اقتصاد شیلاتی و دریاپایه بسیار ضعیف هستیم.

وی با بیان اینکه نظم نوین آینده جهان، در زندگی فرد فرد ما نقش دارد، گفت: کشورهایی می‌توانند در نظم نوین آینده جهان تاثیرگذار باشند که دارای ظرفیت‌های آمایشی توسعه و پیشرفت در منابع اول استراتژیک مثل نفت و گاز باشند.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری، گفت: یکی از مولفه‌های قدرت در حوزه مواد اولیه آمایشی، دارا بودن دریا است چون دارای ظرفیت‌های پیشرفت فوق العاده‌ای است.

وی با اعلام اینکه آینده جهان از آن کشورهایی است که دریاها را مدیریت می‌کنند، یادآور شد: با توجه به شرایط ویژه تاریخی خلیج فارس، این آبراه نقش تعیین کننده‌ای در نظم نوین جهان دارد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر عنوان کرد: باید تمام ظرفیت آبزی پروری در ساحل و کرانه و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود و محتمل دریا در فراساحل را شناسایی و برای آن برنامه‌ریزی و با تمام توان ورود و استفاده کنیم.

وی ابراز کرد: لازم است تا بر روی صنایع تبدیلی مناسب با ذائقه ۵۰ سال آینده جهان طراحی و برنامه ریزی کنیم تا در مسابقه قدرت تأثیر در نظم نوین آینده جهان در استحصال، صنایع تبدیلی و حفظ ظرفیت‌های دریا و استفاده از ساحل در حوزه پرورش، پیشرو باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری خاطرنشان کرد: در حوزه توانمندی در مدیریت بازرگانی، باید توانایی بازارسازی و بازاریابی بین المللی داشته باشیم، که با همین نمایشگاه‌های حقیقی و مجازی ملی و بین المللی محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه جهان در آستانه بحران تغذیه است، ادامه داد: الان میز امنیت تغذیه در تمام کشورها در حوزه‌های امنیتی آن برگزار شده است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: رویکرد تمام کشورها، رویکرد رشد و توجه ویژه به آبزیان است، به همین خاطر تهاجم اقتصادی و تخریب امنیتی تغذیه در دستور کار کشورهای استکباری به ویژه در حوزه دریا است.

وی بیان کرد: ما باید به شدت در حوزه امنیت تغذیه با رویکرد کمی و کیفی، توجه ویژه به آبزی پروری و آبزیان و صنایع تبدیلی و حمایت از این منظومه داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری عنوان کرد: اگر نسبت به دانش، علم و فناوری‌های نوین چندان حساس نباشیم، قطعا دچار عقب افتادگی علمی می‌شویم و عدم استفاده بهینه و کارآمد و اقتدار آفرین از اقتصادی سیاسی باعث می‌شود تا در حوزه مهم‌ترین مولفه قدرت اقتصاد جهان، حوزه امنیت تغذیه، با مشکل روبرو شویم.

وی ابراز کرد: شرکت‌های دانش بنیان و خصوصی لازم است در این رابطه تلاش کنند و درباره بازرگانی بین‌المللی با تولید محصولات استاندارد، در سطح جهانی قدرت رقابت برای ایران ایجاد کنند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر تأکید کرد: حوزه پشتیبانی و تسهیلات بانکی هم باید در خدمت مجموعه‌های دانش بنیان و حوزه تولید محصولات دریایی و آبزی پروری باشند.

وی با بیان اینکه مشارکت بانک‌ها در حوزه تسهیلات غلط است، یادآور شد: در تسهیلات از طرف بانک‌ها باید حمایت اصل باشد، اما متاسفانه در شرایط فعلی مشارکت است که باعث اُفت کار می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری خاطرنشان کرد: باید یک حرکت صحیح دانشی جامع برای حفظ و ارتقا سطح منابع، رشد اقتصاد دانش بنیان دریا به ویژه حوزه مدیریت بازرگانی و تاثیرگذاری در نظم آینده نوین جهان به ویژه حوزه تغذیه صورت گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha