یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
1

حوزه/ جمعی از اعضای هیئت مدیره انجمن کتابداری قم با مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی این استان دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مهدی محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم و رئیس انجمن کتابداری استان به همراه عیسی زارعی، مصطفی محفوظی، محسن دیدارپور و علی اکبر احمدلو، از اعضای هیئت مدیره انجمن کتابداری قم با مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان دیدار و گفت‌وگو کردند.
شکل گیری انجمن کتابداری قم به پیشنهاد نهاد

مهدی محمدی در این دیدار با اشاره به اهمیت ارتباط دو سویه دانشگاه و نهاد کتابخانه های عمومی ابراز داشت: شروع کار انجمن کتابداری قم از اداره کل کتابخانه های عمومی و به پیشنهاد مدیرکل وقت صورت گرفت و ارتباط موثر شکل گرفته بین این انجمن علمی و اداره کل کتابخانه های عمومی استان می تواند به پیشرفت کتابخانه های عمومی استان قم منجر شود.

وی افزود: نقطه قوت کتابخانه های عمومی استان در حال حاضر نیروی انسانی کارآمد و تحصیل کرده آن است که از سطوح مختلف در حال فعالیت در کتابخانه های عمومی هستند و انجمن کتابداری نیز می تواند به عنوان بازوی علمی کتابخانه های عمومی در حل مشکلات کتابخانه های عمومی از طریق طرح های پژوهشی و ارائه مشاوره های علمی به توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان کمک کند.

انجمن کتابداری، شخصیتی علمی و حقوقی دارد

در ادامه این نشست، عیسی زارعی، مدیر پژوهش دانشکده صدا و سیمای استان قم و عضو هیئت مدیره انجمن کتابداری گفت: انجمن علمی کتابداری، شخصیتی علمی و حقوقی دارد که فارغ از اعضا و نهاد هاست و نگاه مثبت اداره کل کتابخانه های عمومی نسبت به این ظرفیت علمی می تواند در نهایت به پیشرفت هردو نهاد کمک کند.

وی افزود: مهم ترین وظیفه انجمن های علمی در هر صنف و رشته، ارائه نقد، راهنمایی و پیشنهاد در راستای توسعه و حل مشکلات است که انجمن کتابداری قم نیز می تواند با شناسایی ضعف ها و ارائه نظرات علمی، راه گشای فعالیت های کتابخانه های عمومی در راه ارائه خدمات بهتر و رضایت کاربران باشد.

نقش انجمن در ایجاد انگیزه و برانگیختگی در کتابداران

مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم نیز در این نشست با اشاره به اهمیت استفاده از نگاه علمی انجمن در توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان گفت: علی رغم وجود ظرفیت های فرهنگی استان قم، این استان از نظر فضای کتابخانه عمومی در وضعیت مطلوبی نیست و اگر ظرفیت نهاد کتابخانه های عمومی به خوبی شناسایی و نقش آن در توسعه فرهنگ استان تبیین شود، می توان شاهد کاهش آسیب های اجتماعی و توسعه فرهنگی استان بود.

وی افزود: جایگاه والای اساتید علم اطلاعات و دانش شناسی و همچنین احاطه آنها بر علم روز و خلاقیت های اتفاق افتاده در کتابخانه های عمومی دنیا سرمایه باارزشی است که در صورت ایجاد تعامل بین انجمن کتابداری و کتابداران می تواند باعث ایجاد برانگیختگی و انگیزه بیشتر در کتابداران کتابخانه های عمومی شود و در نهایت رضایت کاربران را در پی داشته باشد.

گفتنی است: در این نشست همچنین مقرر شد که جلسات ماهانه هم اندیشی با حضور اعضای انجمن کتابداری و کتابداران کتابخانه های عمومی با هدف تبادل اطلاعات و توسعه خدمات کتابخانه ای برگزار شود. برگزاری کارگاه های آموزشی مشترک و همکاری در راستای همایش بین المللی «کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک» از دیگر محور های این نشست بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha