یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/سخنرانی سخنرانی آیت الله جواد مروی در جمع کارکنان مرکز مدیریت حوزه

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: یکی از وظایف بزرگ افرادی که در حوزه امامت مشغول کار و فکر و تلاش هستند این است که مناهج سلف صالح را در بحث امامت بازسازی کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله جواد مروی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، امروز پنجشنبه چهارم اسفند ماه در اولین مجمع عمومی انجمن امامت حوزه علمیه با اشاره به اهمیت موضوع امامت، گفت: شیخ الطائفه، مفسر، فقیه، اصولی و رجالی شیعه مرحوم شیخ طوسی در مقدمه تلخیص الشافی به خوبی اهمیت امامت را برای ما روشن کرده و آورده است که انی رایت اهم الامور و اولیها ...؛ سزاوارترین امور و مؤکدترین فرائض دینی بعد از توحید، امامت است و اگر کسی در او اخلال کند به توحید خود ضرر رسانده است و اگر در این مسئله سهل‌انگاری کند شرایط توحید را رعایت نکرده است.

وی افزود: اگر محدث خبیر شیعه، مرحوم شیخ عباس قمی این را گزارشگری نکرده بود بنده جرئت نمی‌کردم عرض کنم؛ او آورده است وقتی صاحب جواهر قصیده شیخ ازری را شنید دستانش را بالا برد و گفت خدایا ثواب نوشتن ۴۳ جلد جواهر را برای ازری و ثواب این قصیده را برای من بنویس. آن هم کتاب جواهر که در فقه بی نظیر است.

آیت الله مروی ادامه داد: علما و بزرگان در طول قرون متمادی جمعیت شیعه را از یک جمعیت اندک به یک جمعی بزرگ تبدیل کرده‌اند که در همه جهان حرف برای گفتن دارد این کار جای مطالعه دارد که با چه روشی تفکر امامت از یک مجموعه اندک به چنین مجموعه گسترده در جهان اسلام تبدیل شده است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: شیخ مفید که معمار کلام شیعه است امامت را به عنوان اصلی‌ترین بحث مدنظر داشت و دنبال جوانان و نوجوانان با استعداد در بازار و در مراکز عمومی می‌گشت تا امامت را به آنان یاد بدهد و این بحث به راحتی در اختیار ما قرار نگرفته است. تشیع در هجمه‌های سنگین توانسته است امامت را تثبیت کند.

وی افزود: همچنین اقدامات ائمه(ع) طوری بود که حتی تشیع در بیت سندی بن شاهک نفوذ کرد که صاحب قصیده غدیریه، جزء علمای بزرگ شیعه می‌شود. یکی از وظایف بزرگ افرادی که در حوزه امامت مشغول کار و فکر و تلاش هستند این است که مناهج سلف صالح را در بحث امامت بازسازی کنند.

استاد حوزه علمیه افزود: یک نویسنده اروپایی در کتاب ترجمه شده مناهج النقد الادبی ... نوشته است که در اروپا برای روش ادبی یوهان گوته، بیش از سه هزار رساله و ... نوشته شده است ولی ما برای روش شیخ مفید و شیخ طوسی و علامه حلی چند مقاله و رساله داریم؟

آیت‌الله مروی بیان کرد: یک آخوند در بین ما پیدا می‌شود که یک مقاله درباره حدیث ثقلین می‌نویسد که شاید متواتر است یعنی در تواتر آن تشکیک کرد که بنده به او اعتراض شدید کردم که چرا سوژه دست دیگران دادی زیرا بعد از آن، چند رساله دکتری در عربستان مبنی برعدم تواتر این حدیث نوشته شد.

وی تأکید کرد: این در حالی است که اندیشمند سنی فرحان بن مالکی که بنده گفت‌وگوی زیادی با او داشتم تاکید کرده است که حدیث ثقلین متواتر بین علماست و برخی افراد جاهل در اهل سنت تواتر آن را زیر سؤال برده‌اند، بنابراین باید از اندیشمندان اهل سنت حُسن استفاده را ببریم.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha