پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
کد خبر: 1074163
۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۸
حجت الاسلام میرعلایی

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه خوزستان از برگزاری کرسی علمی ترویجی کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری خبر داد.

حجت الاسلام میرعلائی راد معاون پژوهش حوزه علمیه خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، از برگزاری کرسی علمی ترویجی «عزم ملی و موانع آن از منظر قرآن با تأکید بر دیدگاه مقام معظم رهبری» خبر داد و گفت: این کرسی علمی ترویجی با همکاری مرکز تخصصی تفسیر و معاونت پژوهش حوزه علمیه استان، دفترتبلیغات اسلامی نمایندگی خوزستان، دبیرخانه کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی امام خامنه ای(دام ظله العالی) و پژوهشگاه علوم و معارف اسلامی در سالن آمفی تئاتر دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی خوزستان برگزار شده است.

وی به بیان توضیحاتی در خصوص برگزاری این کرسی علمی ترویجی پرداخت و گفت: در این کرسی علمی، یک استاد به ارائه، دو استاد نقد و حاضرین نیز دیدگاه ها و نقدهای خود را مطرح کردند که سبب ایجاد یک شور علمی در حاضرین شد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خوزستان افزود: موضوعی که در این پیش نشست توسط حجت الاسلام والمسلمین محمد علی محمدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ارائه شد، «عزم ملی و موانع آن از منظر آیات قرآن با تکیه و تاکید بر دیدگاه های مقام معظم رهبری» به روش تفسیر موضوعی بود. به این معنا که نویسنده از قبل موضوعاتی را مد نظر قرار می‌دهد، تعریف می‌کند و بر آیات قرآن کریم عرضه و آیات مربوطه را دسته بندی می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: در این کرسی علمی ترویجی حجت الاسلام و المسلمین محمد علی محمدی در ابتدا عزم ملی را تعریف، مفردات آن را تبیین و در ادامه به قرآن کریم عرضه کرده و گفت کلمه عزم در قرآن کریم وجود دارد اما مابه ازای ملی که در علوم سیاسی مدنظر است، به عینه در قرآن وجود ندارد اما معانی نزدیک آن مانند قوم و ملت وجود دارد.

حجت الاسلام میرعلائی ابراز داشت: استاد محمدی در ادامه وارد بحث موانع عزم ملی شده و چندین مانع از جمله بی بصیرتی خواص، فساد، اشرافی گری، تردید و ایجاد شک، اختلافات و... را ذکر کرده و به تبیین آنها پرداخت.

وی بیان کرد: در بخش دیگر این نشست ناقد اول حجت الاسلام و المسلمین دکتر یوسفی مقدم ریاست پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و ناقد دوم حجت الاسلام والمسلمین دکتر عیسی عیسی زاده استادیار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآنی به بیان نقدهای خود پرداخته که از جمله آنها می توان به عدم دسته بندی دقیق آیات، ارائه ندادن یک تعریف مشخص از عزم ملی، عدم دسته بندی دقیق موانع و ارائه تعریف دقیق برای انها، عدم ارائه ی راهکار برای موانع و مشخص کردن مسئول برطرف کردن آن ها، استفاده از آیات نامرتبط و خارج از بحث و عدم استفاده از آیاتی که با اینکه کلمه عزم در آنها نیست ولی دلالت بر عزم ملی دارند، اشاره کرد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خوزستان ابراز داشت: در بخش پایانی این پیش نشست نیز حاضرین به بیان دیدگاه ها و انتقادات خود پرداخته و در پایان نیز حجت الاسلام و المسلمین محمدی به پاسخگویی و جمع بندی نهایی پرداخت.

وی تصریح کرد: این برنامه اولین پیش نشست کنگره بین المللی مبانی و اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری بوده و معاونت پژوهش حوزه علمیه خوزستان برنامه دارد با همکاری سایر مراکز حوزوی نشست های دیگری در این موضوع برگزار کند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha