جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید محمدهادی سبحانیان

حوزه/ طی دهه‌های گذشته اقتصاد ایران وضعیت پرمخاطره‌ای داشته است و امروز ما بار سنگینی را به عهده داریم، چرا که اگر نتوانیم وضعیت گذشته را تدبیر کرده و شرایط را اصلاح کنیم، شرایط بسیاربدتر از وضع موجود خواهد شد، اما امید داریم با تلاش‌های صورت‌گرفته و حمایت مردم بر مشکلات پیروز شویم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سید محمدهادی سبحانیان در هشتمین نشست جمعی از منبری‌های جوان هیئات‌ کشور که در جوار مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار کرد: طی دهه‌های گذشته اقتصاد ایران وضعیت پرمخاطره‌ای داشته است و امروز ما بار سنگینی را به عهده داریم، چرا که اگر نتوانیم وضعیت گذشته را تدبیر کرده و شرایط را اصلاح کنیم، شرایط بسیاربدتر از وضع موجود خواهد شد، اما امید داریم با تلاش‌های صورت‌گرفته و حمایت مردم بر مشکلات پیروز شویم.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه وضعیت موجود ذی‌نفعان بسیاری دارد، مطرح کرد: این افراد به راحتی اجازه اصلاح وضع موجود را نخواهند داد و در این راستا به حمایت علماء و اهالی منبر نیاز داریم.

وی با بیان اینکه علما، حوزویون و رسانه‌ها باید مطالبه‌گر اصلاح وضع گذشته باشند، عنوان کرد: تا زمانی که این مطالبه‌گری نباشد نمی‌توان اصلاح مسیر اقتصادی کشور را به درستی دنبال کرد.

سبحانیان برخی از دستاوردهای دولت سیزدهم را مدنظر قرار داد و افزود: تا زمانی‌که مردم شاهد تقویت سفره‌های خود نباشند، این دستاوردها و عملکرد قابل دفاع نیست.

وی با اشاره به دستاوردها و اصلاحات نظام مالیاتی کشور، خاطرنشان کرد: بسیاری از دولت‌ها علی‌رغم تکالیف قانونی در این حوزه ورود پیدا نمی‌کردند ولی دولت سیزدهم در کم‌تر از یک‌سال توانست این اصلاحات را اجرایی کند.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تسهیلات بسیاری برای اشتغال‌زایی پرداخت شده است، تصریح کرد: دولت سیزدهم به دنبال کاهش فشار بر فعالیت‌های شفاف و مقابله با فرارهای مالیاتی است.

وی با اشاره به اینکه تمام پیش‌بینی‌های اقتصادی بر مبنای ثبات شرایط است، یادآور شد: طی یک سال گذشته اتفاقات بسیار و ویژه‌ای در داخل و خارج از کشور رقم خورده است.

سبحانیان با بیان اینکه در دهه‌های گذشته با درآمدهای نفتی بر مشکلات اقتصادی سرپوش گذاشته می‌شد، ابراز کرد: به تدریج و با مرور زمان در دولت‌های مختلف و با کم‌ترشدن درآمدهای نفتی، مشکلات اساسی و زیرین اقتصاد عیان‌تر شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مسائل اقتصادی به مسائل اجتماعی گره‌ خورده است، بیان کرد: این موضوع موجب شده تا برنامه‌های تحولی اقتصادی به تدریج و با مرور زمان شکل بگیرد و امکان تغییرات دفعی وجود ندارد.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه حکمرانی اقتصادی کشور متکی به نظام بانکی است، اظهار کرد: متأسفانه عدم توزیع عادلانه تسهیلات بانکی موجب بروز مشکلاتی شده است.

وی با اشاره به اینکه مقابله با فساد با جدیت در این دولت دنبال می‌شود، مطرح کرد: اعلام اسامی ابربدهکاران بانکی و ترازنامه‌ها و عملکرد شرکت‌ها و بانک‌های دولتی برای نخستین بار در دولت سیزدهم رقم خورده است.

سبحانیان با بیان اینکه آن‌طور که باید و شاید با مردم گفت‌وگو نشده است، عنوان کرد: در حوزه نان بدون انجام اصلاحات قیمتی توانستیم روزانه حدود ۵هزار تن آرد را صرفه‌جویی کنیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه دولت تمرکز بر مؤلفه‌های محوری زندگی مردم است، خاطرنشان کرد: تلاش حداکثری و اهتمام دولت در کنترل تورم است.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که برخی از مشکلات با پیشینه ۵۰ساله در کشور وجود دارند، تصریح کرد: اختلالاتی در اواخر دولت دوازدهم از جمله افزایش هزینه‌های دولتی به وجود آمد که بحران‌های بسیاری به همراه داشته است.

وی با اشاره به اینکه دولت الکترونیک در دستور کار قرار دارد، یادآور شد: این اتفاقات در راستای کاهش رانت و فساد و حذف امضاهای طلایی درحال رقم‌خوردن است.

سبحانیان با بیان اینکه سیاست‌های حوزه مسکن درحال تغییر است، ابراز کرد: یکی از موضوعاتی که در این حوزه دنبال می‌شود تهاتر نفت با چین در ازای ساخت مسکن است که در این حالت ساخت مسکن با قیمت کم‌تر و سرعت بیش‌تر رقم خواهد خورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha