دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ترویج انفاق  و قرض الحسنه و نقش آن در تعالی جامعه

مدیر حوزه علمیه خواهران یزد در نشست «ترویج انفاق و قرض الحسنه و نقش آن در تعالی جامعه» صندوق های قرض الحسنه را سبب برکت در جامعه دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام سید حسن میررحیمی رئیس دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی در ابتدای نشست ترویج انفاق و قرض الحسنه و نقش آن در تعالی جامعه، ضمن بیاناتی از انفاق و اثرات ان در زندگی علما به بیان خاطراتی از آیت الله شهید صدوقی پرداخت.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد هم در این نشست به بیان اهمیت فرهنگ انفاق در جامعه پرداخت و بیان کرد: حضرت رسول (صلی الله علیه وآله) فرمودند: «دوبال است که باید برای مومن با هم به حرکت درآید بال خدمت رسانی به مردم و بال ایمان به خدا» و این دو عمل باید درکنار هم باشند.

وی افزود: عبادت بدون خدمت به خلق در فرهنگ دینی ما جایی ندارد، چرا که وقتی به مضامین قرآن نگاه کنیم خداوند زنبور عسل و عنکبوت را مثال می زند؛ زنبور را تمجید و عنکبوت را مذمّت می کند ؛ عنکبوت با تنیدن تار منتظر می ماند تا موجودی را به دام بیندازد و استفاده کند همانند زندگی خیلی از افراد کنونی جامعه که با پخش وام و ثیقه های پربهره به دیگران بنا گذارده می شود.

وی ادامه داد: زندگی زنبور عسل پر از تلاش و کوشش است با اینکه بنا به نظر متخصصین زنبور با شهد سه گل می تواند زندگی خود را تامین کند اما دائم در حال تلاش است تا این ماده شفا بخش و نیرو زا را تولید کند و هیچ ماده و قسمتی از تلاش زنبور عسل ضایع شدنی وفاسد شدنی نیست.

وی با اشاره به اینکه در اسلام سفارش شده است که مثل زنبور عسل زندگی کنید و بدون منت و سرزنش به دیگران خیر برسانید، بیان کرد: کار خیر باید به گونه ای شیرین باشد که همه اقشار، زیبایی و شیرینی آن را درک کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد کارگرشورکی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد ضمن خیر مقدم به مدعوین از برکات قرض الحسنه سخن گفت و بیان کرد: حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «در شب معراج از جبرئیل پرسیدم چرا خداوند برای انفاق ۱۰ برابر ولی برای قرض الحسنه ۱۸ برابر ثواب قرار داده است (با اینکه قرض را باید برگرداند)؟ فرمود: صدقه به دست نیازمند و بی ‏نیاز می ‏رسد اما قرض جز به دست کسی که به آن نیاز دارد، نمی ‏رسد.

وی در پایان تأکید کرد: صندوق های قرض الحسنه سبب برکت در جامعه می شود برخلاف ربا که بدبختی و فقر را در پی دارد.

در ادامه دو تن از مسئولان صندوق های قرض الحسنه یزد هم از فعالیت ها و کمک ها صندوق به افراد بی بضاعت و درخواست کننده وام های کم بهره سخن گفتند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha