جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر /کاشت نهال در روز درختکاری توسط نماینده ولی فقیه در استان قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: انسان بیشترین آسیب و لطمه را به طبیعت وارد کرده‌ است، باید استغفار کنیم هر کجایی که به طبیعت آسیب رسانده‌ایم و برای احیای آن همت کنیم، یعنی استغفار عملی کنیم و پای کار احیای طبیعت بیاییم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی ظهر امروز در مراسم روز درختکاری گفت: بنده هر سال انتظار چنین روزی را می‌کشم و هر سال خاطره خوبی از این روز دارم که افرادی با لطافت روحی و علاقمند به زیبایی و احیای طبیعت، رشد، رویش، نشاط و شادی دور هم جمع می‌شوند و درخت می‌کارند و این کار بسیار با برکت است.

امام جمعه قزوین با تشریح آیه ۶۴ سوره واقعه عنوان کرد: خدای متعال در این آیه فرموده «أَأَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُون» یعنی شما زارع هستید یا من زارع هستم؟ یعنی می‌خواهد بگوید این خداوند است که زارع است، انسان فقط آن چیزهایی را که خدا به او داده‌ را جابه‌جا می‌کند، بذری را به خاک می‌سپارد، نهالی را با خاک سازگاری می‌دهد، آن بذر و نهال را چه کسی آفرید؟ انسان را چه کسی آفرید؟ فهم زراعت را چه کسی به انسان داد!؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: سازگاری بین خاک و ریشه، سازگاری بین خاک و دانه، استعداد دانه در رشد و رویش کار خداست، آب، باران، خاک مرغوب و همه شرایطی که فراهم می‌شود تا زمین سرزنده و شاداب بماند، لطف و عنایت خدای متعال است، بنابراین خدا نشان می‌دهد او زارع است و دیگران نیز از او آموخته‌اند تا سرمایه‌ها و گنجینه‌هایی را که خدا در خدمت انسان قرار داده اجرا کنند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: خدا به طبیعت هم آموزش داده که اگر ما به آن آسیب نرسانیم، خودش را ترمیم و حفظ کند، حتی حیوانات در دشت‌ها، بیابان‌ها و صحراها پای کار حفظ طبیعت هستند، بسیاری از حیوانات دانه‌ها را می‌کارند و کمک می‌کنند جنگل همیشه محفوظ بماند و اگر یک درخت خشک می‌شود چندین درخت به جای آن رویش کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: انسان بیشترین آسیب و لطمه را به طبیعت وارد کرده‌ است، باید استغفار کنیم هر کجایی که به طبیعت آسیب رسانده‌ایم و برای احیای آن همت کنیم، یعنی استغفار عملی کنیم و پای کار احیای طبیعت بیاییم، مسابقه بگذاریم، هر شهری با شهر دیگر و هر استانی با استان دیگر مسابقه بگذارد، هر کسی در خانه و زندگی خود گل و گیاه بکارد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: بیایید طبیعت را به خانه‌هایمان بیاوریم، اگر در آپارتمان زندگی می‌کنیم می‌توانیم چند گلدان طبیعی داشته باشیم که به فرزندان خود نشان دهیم چطور گل رویش می‌کند و تکثیر می‌شود.

وی یادآور شد: این طبیعت زیبا استعداد انسان را هم به شکوفایی می‌رساند، فقط گل شکفته نمی‌شود، بلکه استعداد آدمیزاد هم در خلال شکفتن این گل‌ها، فهم پیدا می‌کند و طبیعت را می‌فهمد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: اگر ما طبیعت را نشناسیم، اگر رشد، گیاه، زراعت و کشت و کار را بلد نباشیم، خیلی از آیات قرآن را متوجه نمی‌شویم، باید حتماً این سامانه طبیعت زیبای الهی را بشناسیم تا بتوانیم بسیاری از آیات قرآن را درک کنیم.

انتهای پیام

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha