پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه توجه به سلامت معنوی برای همه بشریت راهگشا است، گفت: مدیریت هیجانات و احساسات در رشد سلامت معنوی انسان در پرتو سلامت جامعه رقم می خورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی، امروز در مراسم افتتاحیه هفتمین همایش ملی«سلامت معنوی اسلامی» در سالن همایش های غدیر سازمان تبلیغات اسلامی نظریه کامل و جامع اسلام در خصوص معنویت اسلامی را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت:عقلانیت معنوی و سلامت معنوی دو اصل مهم در کانون های نخست و بنیادین نظریه اسلامی هستند که این محور اختصاص به اسلام نداشته و برای همه بشریت می تواند راهگشا باشد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه سلامت معنویت مقوله ای عقلانی و فلسفی است، ابراز داشت: سلامت معنوی ضمن آنکه می تواند به عنوان یک روش و ابزار برای درمان ناهنجاری های روحی و گاهی جسمی به کار گرفته شود باید توجه کرد که سلامت معنوی ذاتاً بعد نفسی دارد.

وی بیان کرد: سلامت معنوی بر اساس آنچه بر اساس آموزه ها گفته شده بر پایه توحید و آخرت بنیان گذاری شده است؛ اگر سلامت معنوی از این بنیان فاصله بگیرد از مدار خود خارج شده و این نظریه در اندیشه درست خود قرار نگرفته است.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: سلامت معنوی در منظومه یک جامعیت کلامی و فقهی نظام می یابد در نتیجه وظیفه ما این است که آن را در یک نظام منسجم قرار داده و در قلمرو صحیح آن حرکت کنیم.

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه مرزهای علوم اسلامی و علوم بشری با نگاهی گسترده از چند منظر باید توسعه پیدا کند، افزود: نخست آنکه ما نیازمند پایه ریزی دانشی با مفهوم سلامت معنوی هستیم که نیازمند تحقیقات جدید است؛ دوم آنکه مرزهای فقه مترقی اسلام باید گسترش یابد و در قلمرو فقه‌های نو و معاصر باید برنامه ریزی هایی با کمک و هم یاری یکدیگر در رشته سلامت معنوی صورت پذیرد.

وی ادامه داد: همچنین نظام سلامت معنوی باید مبتنی با این پایه ها برنامه ریزی و پایه ریزی شود و در نهایت باید علم در حوزه سلامت معنوی فعال شود همچنان که غربی ها به آن پرداخته اند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه این چند قلمرو یعنی توسعه مرزهای علوم اسلامی به سمت سلامت و سلامت معنوی باید سوق داده شود، تاکید کرد: پیشنهاد بنده این است که این همایش ها به سمت همایش های تخصصی تر برود که دستاورد آن می تواند به کشورهای اسلامی و سایر کشورها عرضه شود.

مدیر حوزه های علمیه با تأکید بر اینکه حوزه حدیث و سلامت معنوی و حوزه سنت و سلامت معنوی مورد توجه قرار گیرد، عنوان کرد: یکی از ابعاد پیچیده ما بعد از عقلانیت مبتنی بر غرایز طبیعی است که در تربیت سلامت معنوی تاثیر گذار است که مدیریت هیجانات و احساسات در رشد سلامت معنوی انسان در پرتو سلامت جامعه رقم می خورد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha