شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کریمی بروجنی

حوزه / رابطه ستاد استهلال چهارمحال و بختیاری در کشور گفت: ۶۰۰ رصدگاه در ۲۳ استان کشور وجود دارد که در یک زمان مشخص اقدام به رویت هلال ماه رمضان می‌کنند و سپس نتیجه آن را به دفتر مقام معظم رهبری اعلام خواهند کرد.

سهراب کریمی بروجنی رابطه ستاد استهلال چهارمحال و بختیاری در کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه در شهرکرد، اظهار داشت: ۲۹ هر ماه قمری زمان مناسبی برای دیدن هلال ماه بعدی است که معمولا نیم ساعت قبل از غروب آفتاب در رصدخانه‌های مختلف به تماشای هلال ماه می‌نشینند.

وی افزود: برای دیدن هلال ماه مبارک رمضان نیز نیم ساعت قبل از غروب آفتاب امروز در رصدگاه‌های مختلف استان امکان استهلال ماه مبارک رمضان وجود دارد.

رابطه ستاد استهلال چهارمحال و بختیاری در کشور ادامه داد: به خاطر شرایط خاص رصدگاه آرامستان شهر بروجن که ۲ هزار و ۲۰۰ متر از سطح دریا دور است و موانع کمتری برای دیدن ماه وجود دارد، بیشتر از این محل استفاده می‌کنیم.

کریمی با بیان اینکه راصدین تنها ۱۷ دقیقه فرصت رصد هلال ماه را دارند، گفت: استهلال هلال این ماه به لحاظ علمی بحرانی است، چون هلالی است که مشتاقان بسیاری دارد، مکث آن در آسمان کم است و زاویه آن با خورشید نیز کمتر می‌باشد.

وی با بیان اینکه رصد با دوربین ۲۰ در ۱۲۰ نجومی انجام می‌شود، ادامه داد: ۶۰۰ رصدگاه در ۲۳ استان کشور وجود دارد که در یک زمان مشخص اقدام به رویت و سپس نتیجه آن را به دفتر مقام معظم رهبری اعلام می‌کنند.

رابطه ستاد استهلال چهارمحال و بختیاری در کشور بیان کرد: ۶ نفر از راصدین زبده کشور نتیجه‌های استان‌ها را جمع بندی و با پارامترهای علمی می‌سنجند و نتیجه کلی را به مقام معظم رهبری اطلاع می‌دهند و در نتیجه رهبر معظم انقلاب نیز حکم به رویت یا عدم رویت هلال ماه می‌دهند.

کریمی خاطرنشان کرد: ستاد استهلال استان در چهار ۴ شهرستان شهرکرد، فارسان، بروجن و لردگان وجود دارد که فعالترین آن‌ها ستاد استهلال بروجن است و نتایج ارسالی به دفتر مقام معظم رهبری نیز از همین دفتر انجام می‌شود.

پایان پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha