چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حقیقت نژاد

کارشناس مذهبی گفت: این نکته بسیار مهمی است که دانستن قرآن و احکام الهی به تنهایی بدون این که انسان بفهمد در چه جامعه و زمانه ای زندگی می کند، فرد را نسبت به سعادتمندی بیمه نکرده و احتمال انحراف برای آن وجود دارد، لذا باید مسائل و شبهات زمانه خود را نیز بدانیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام محمد امین حقیقت نژاد شامگاه جمعه در مراسم مناجات شعبانیه هیئت فدائیان حسین(ع) اصفهان با اشاره به فرازهایی از نامه ۳۱ نهج البلاغه به تبیین کارکردهای ولایت پرداخت و اظهار داشت: نکته ای در مقدمه نامه ۳۱ نهج البلاغه به ذهن می رسد و آن نیز این است که ما ولایت را چگونه معنا می کنیم ؟ با این پیش فرض که ما اعتقاد داریم امیرمومنان(ع) و به تبع آن اهل بیت(ع) بر ما و بر همه بشریت ولایت دارند.

وی افزود: ابعاد ولایت بسیار مظلوم است، چون زمانی که می خواهیم درباره ولایت امیرمومنان(ع) صحبت کنیم، تنها درباره اثبات آن صحبت کرده و در کتاب ها نیز بیشتر درباره اثبات ولایت امیرمومنان(ع) صحبت شده است، در حالی که اثبات ولایت امیرمومنان(ع) یک بحث برون مذهبی است.

ولی زمانه هم حامی وهم معلم است

مدیر سابق مؤسسه امیربیان اصفهان با بیان این که شیعیانی که ولایت برای آنها اثبات شده است باید یک قدم جلوتر حرکت کنند گفت: انسان نیاز به سرپرست و حامی دارد و حامی ما امیرمومنان علی (ع) است و اساسا خداوند برای این که این معنا را فهم کنیم برای ما پدر و مادر قرار داده است، هم چنان که همه امور کودک وابسته به حمایت پدر و مادر بوده، انسان نیز در زندگی چند ساله خود نیاز به حامی دارد، چرا که اگر این حامی وجود نداشته باشد انسان نابود می شود.

کارشناس مذهبی در ادامه به شأن نزول آیه مبارکه " النَّبِیُّ أَوْلَیٰ بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ " و سوال یهودیان از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: یهودیان به محضر پیامبر(ص) آمدند و سوال کردند آیا پولی که کسب می کنیم نیز برای پیامبر است ؟ پیامبر(ص) نیز پاسخ دادند این به آن معنا است که اگر کار کردید و در کسب خود کم آوردید ، نزد پیامبر(ص) بیایید تا باقی و کمی آن را بدهد.

وی اضافه کرد: بنابراین این به آن معنا است که هر زمان در زندگی کم می آوریم نزد امیرمومنان (ع) و اهل بیت(ع) برویم ، چرا که این نقش جدی خداوند برای امام زمان(عج) است که اکنون ولی حی و حاضر برعهده دارد، هم چنان که شب قدر نیز تمام امور زندگی سال را امام باید حمایت کند ، لذا برخی فکر می کنند نقش امام، تنها نقش معلمی است، در حالی که خداوند متعال در قرآن کریم فرموده " یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ " اما پیش از آن نیز فرموده یزکیهم ، یعنی تزکیه و نقش حمایتی دارد.

حجت الاسلام حقیقت نژاد با تأکید بر رابطه با امام زمان(عج) و نقش حمایتی حضرت در عالم تصریح کرد: امام رضا(ع) درباره رابطه با امام می فرماید: " الإِمامُ الأَنیسُ الرَّفیقُ ، وَالوالِدُ الشَّفیقُ ، وَالأَخُ الشَّقیقُ ، وَالاُمُّ البَرَّةُ بِالوَلَدِ الصَّغیرِ " مانند مادر مهربان بوده، یعنی حامی انسان است، لذا نسبت نامه ۳۱ نهج البلاغه با ما نیز همین نسبت می باشد.

وی خاطر نشان کرد: این نامه را امیرمومنان(ع) بر اساس ولایتی که بر ما دارد و وظیفه ای که برای هدایت ما داشته، نوشته است، چرا که حضرت یک وظیفه ای به واسطه جایگاهی که دارند نسبت به ما احساس کردند و برای این که این ارتباط ایجاد شود این نامه را نوشته اند.

کارشناس مذهبی در ادامه با اشاره به فرازهایی از نامه ۳۱ به بیان اهمیت تربیت بر اساس شناخت زمانه پرداخت و گفت: در این فراز حضرت می فرماید من وظیفه داشتم تنها قرآن و احکام حلال و حرام را از شریعت به تو یاد دهم اما دیدم اگر تنها همین مسائل را یاد دهم و از امور اجتماعی و شبهاتی که در جامعه است به تو مسئله ای را نیاموزم امکان منحرف شدن تو وجود داشته باشد.

این خطیب دینی عنوان کرد: این نکته بسیار مهمی است که دانستن قرآن و حلال و حرام به تنهایی بدون این که انسان بفهمد در چه جامعه و زمانه ای زندگی می کند فرد را برای سعادت بیمه نکرده و احتمال انحراف برای آن وجود دارد، لذا باید مسائل و شبهات زمانه خود را نیز بدانیم.

مهم ترین شبهه امروز ما رابطه فرد با انقلاب اسلامی

حجت الاسلام حقیقت نژاد تأکید کرد: امروز باید بدانیم مسئله اصلی زمانه، شبهاتی است که به انقلاب اسلامی وارد می شود و مهم ترین شبهه امروز ما رابطه فرد با انقلاب اسلامی است.

وی افزود: یکی از نکاتی که امیرمومنان(ع) در مسئله تربیت مطرح می کنند این است که زمانه خود رابشناسید و بر اساس زمانه خود شبهات را فهم کنید و پاسخ دهید، هم چنان که در دوران امیرمومنان(ع) نیز به دلیل این که با شبهات زمانه خود آشنا نبودند شبهه عثمان آنها را گرفتار کرد.

کارشناس مذهبی با اشاره به فراز دیگری از نامه ۳۱ امیرمومنان(ع)، ترس از خداوند و تقوای الهی را توصیه حضرت به فرزند خود بیان کرد و افزود: حضرت در این فراز می فرماید« محبوب ترین بخشی که دوست دارم از وصیت من بکار گیرید تقوای الهی است و هر کاری که انجام می دهید اول آن را فهم کنید و سپس با اشتیاق انجام دهید.

وی اضافه کرد: رمز و شرط کار خوب این است که کار خوب را خوب انجام دهید و از روی علم و معرفت و با اشتیاق باشد.

حجت الاسلام حقیقت نژاد با تأکید بر آمادگی دل جوان برای پذیرش مسیر حق تصریح کرد: خطاب کلام امیرمومنان(ع) به جوان است، زیرا دل جوان با صفا است ، لذا در این فراز می فرماید« جایی می روید و ذهن نیز قانع شده است اما دل همراه نیست ، لذا صبر کنید زیرا طالب دین اشتباه نمی کند و دچار تردید و سرگردانی نمی شود و اگر چنین شد در این حالت خودداری بهتر است.»

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha