سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 1077796
۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۴
حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن رستمیان

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین رستمیان گفت: یکی از چیزهایی که خیر را برای انسان فراهم می کند فرمایش رسول گرامی اسلام حضرت محمد(ص) است که فرمودند «اَلْعِلْمُ رَأْسُ اَلْخَیْرِ کُلِّهِ» در واقع گاهی انسان به واسطه بی اطلاعی و نداشتن آگاهی گرفتار شر می شود، بنابراین رسول خدا(ص) می فرمایند «اَلْعِلْمُ رَأْسُ اَلْخَیْرِ کُلِّهِ» خیلی این روایت، روایت ارزشمندی است و ما باید سعی کنیم که جامعه ما علم و آگاهی خود را بالا ببرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن رستمیان، امام جمعه دامغان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سمنان، با اشاره به فراز «و اجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ» در دعای روز سوم ماه مبارک رمضان اظهار داشت: یکی از جملاتی که در دعای امروز می خوانیم و از خدا می‌خواهیم «و اجْعَل لی نصیباً مِنْ کلّ خَیْرٍ تُنَزّلُ فیهِ» یعنی خدایا هر خیری که این روز نازل می کنی مرا بهره مند کن.

وی با بیان اینکه نکته ای که در اینجا هست اینکه چگونه میتوانیم از خیراتی که خداوند در این روز نازل می کند ما بهره مند بشویم، تصریح کرد: یکی از دلایلی که باعث می شود که انسان در معرض خیرهای الهی قرار بگیرد فرمایش امیرالمومنین علی (ع) است که فرمودند «إذا أرادَ اللّه ُ بعَبدٍ خَیرا ألهَمَهُ الاقْتِصادَ و حُسنَ التَّدْبیرِ» یعنی چون خداوند خیر بنده ای را بخواهد به او میانه روی در زندگی [زندگی بدون افراط و تفریط] و همچنین حُسنِ تدبیر عطا کند یعنی سعی می کنند زندگی را به نحو احسن تدبیر کنند. این نشانه اراده خیر برای انسان از طرف خداوند متعال است.

امام جمعه دامغان افزود: یکی از چیزهایی که خیر را برای انسان فراهم می کند فرمایش رسول گرامی اسلام حضرت محمد(ص) است که فرمودند «اَلْعِلْمُ رَأْسُ اَلْخَیْرِ کُلِّهِ» در واقع گاهی انسان به واسطه بی اطلاعی و نداشتن آگاهی گرفتار شر می شود، بنابراین رسول خدا(ص) می فرمایند «اَلْعِلْمُ رَأْسُ اَلْخَیْرِ کُلِّهِ» خیلی این روایت، روایت ارزشمندی است و ما باید سعی کنیم که جامعه ما علم و آگاهی خود را بالا ببرد.

وی خاطرنشان کرد: از جمله مواردی که زمینه خیر را برای انسان فراهم می کند آن هم بنا به فرمایش رسول گرامی اسلام(ص) این است که انسان زندگی اش بر محور عقل باشد و عقلانیت حاکم بر زندگی انسان باشد که چنانچه فرمودند «إِنَّمَا یُدْرَکُ اَلْخَیْرُ کُلُّهُ بِالْعَقْلِ» تمام خیر ها به برکت عقلی که خدا به انسان عنایت کرده قابل دسترسی و درک است؛ بنابراین همان طوری که از خدا می خواهیم زمینه خیر را برای ما فراهم کند باید زمینه نصیب خیر را هم انسان ها خودشان فراهم کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رستمیان گفت: در روایت دیگری امیرالمؤمنین امام علی(ع) می فرمایند «إنّ الخَیرَ کُلَّهُ فیمَن عَرفَ قَدْرَهُ» یعنی که انسان اگر قدر خودش را بشناسد و بداند که او یک انسان است و با یک هدفی در این نظام آفرینش خدا او را آفریده است و در یک هدف بلند مدتی در حال حرکت است، در معرض خیر خواهد بود. در واقع انسان باید خودش را به خدا برساند و جایگاه انسان چنین جایگاهی است و امام علی(ع) فرمودند که کسانی که قدر خود را خوب بدانند و خودشان را خوب بشناسند اینها در معرض خیر الهی قرار گرفتند.

وی در پایان تصریح کرد: آنچه که مهم واقع شده این است که ما در این فضای نورانی ماه مبارک رمضان و سحرهای این ایام حتما سعی کنیم انس با خدا و به ویژه «تفکر» که بزرگترین عبادت تلقی می شود از آن بی بهره نباشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha