جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین زمانی

حوزه/ نویسنده کتاب «شرق شناسی و اسلام شناسی غربی» گفت: در حوزه های علمیه در راستای پاسخ به شبهات معارفی قرآن پژوهان غربی، بالغ بر دویست پایان نامه و کتاب به چاپ رسیده است. البته با جمع آوری و ترجمه همه شبهات مطرح شده از سوی غربی ها، در آینده شاهد کتاب ها و رساله های بیشتری برای پاسخ به این گونه شبهات خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی از اساتید حوزه علمیه قم در مدرسه شبهه‌پژوهی «مطالعات قرآنی خاورشناسان» که به همت مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه‌ و با همکاری مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث، پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و مؤسسه آموزش عالی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، به «گونه شناسی شبهات قرآنی مستشرقان و استراتژی نقد آکادمیک و مورد پذیرش آنها» پرداخت و گفت: ما معتقدیم که قرآن کریم تنها کتاب آسمانی مصون از تحریف در عالم است. کتاب های آسمانی که در اختیار مسیحیان و یهودیان قرار دارد، کتاب های اصلی آن ها نبوده و دچار تحریف شده است. همین امر یکی از مهمترین علل توجه غربی ها به قرآن می باشد.

وی ادامه داد: امروز قرآن کریم می تواند تنها نسخه شفابخش برای جامعه بشری در مقابله با پدیده هایی همچون جنگ، فقر، گرسنگی، بیکاری، فساد اخلاقی، خودکشی، یأس و سرخوردگی باشد.

انواع مواجهه مستشرقان با قرآن کریم

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با اشاره به انواع مواجهه مستشرقان با قرآن کریم اظهار کرد: این مواجهه ها از جهت هدف و رویکرد در سه مکتب استشراق علمی و حقیقت جویانه، استشراق دینی و تبشیری و استشراق سیاسی و استعماری قابل تقسیم بندی هستند. طبعاً مستشرقان در مواجهه با قرآن با این سه رویکرد ورود داشته اند.

وی افزود: برای تعریف استشراق دو اصطلاح عام و خاص وجود دارد. در اصطلاح عام آن منظور از استشراق، شرق شناسی غربی هاست. اما در حوزه های دینی که از اصطلاح خاص استشراق استفاده می شود غالباً منظور اسلام شناسی غیرمسلمانان اعم از آن هایی که در بلاد اسلامی زندگی می کنند و آن هایی که در سرزمین های خارج از جهان اسلام حیات دارند.

شبهه، چیزی غیر از سؤال پرسیدن است

نویسنده کتاب «شرق شناسی و اسلام شناسی غربی» ضمن پرداختن گونه های مختلف شبهات مطرح شده از سوی خاورشناسان به خاطرنشان کرد: شبهه چیزی غیر از سؤال و شامل مطلبی است که بدون صداقت و از روی عناد و با اهداف خاصی مطرح می شود. اولین گونه شبهات مستشرقان نسبت به قرآن کریم حول ریشه و منبع این کتاب آسمانی است. این گونه شبهات دارای بالاترین اهمیت در میان شبهات مستشرقان بوده و به دنبال زیر سؤال بردن ریشه دین مبین اسلام است.

وی گفت: غربی ها در مورد ریشه قرآن کریم احتمالات مختلفی را همچون بهره گیری پیامبر اکرم(ص) از تورات، انجیل، عقل بشر، نبوغ شخصی ایشان و منابعی دیگر مطرح می کنند تا مسلمانان را دچار شک در اعتقاد به این کتاب آسمانی نمایند. جنگ های غربی ها در دوره های مختلف تاریخ با مسلمانان بیانگر این عناد است.

فرقان الحق؛ کتابی سرشار از اشکال و بر پایه اندیشه های مسیحیت

حجت الاسلام والمسلمین زمانی یادآور شد: بزرگترین کاری که دشمنان اسلام در دهه های اخیر انجام دادند تا به مبارزه با قرآن کریم بپردازند تألیف کتابی با عنوان «فرقان الحق» در کشور آمریکاست. آن ها با این مدعا که پاسخی بر تحدی مطرح شده در قرآن کریم داده اند این کتاب را نوشتند. قرآن آمریکایی سرشار از ایرادات فاحش و در پایین ترین سطح دارای مشکلات جدی ادبی است. این کتاب بر اساس نگاه و اندیشه مسیحیت به تألیف رسید. مشکلات علمی آن هم که بسیار بوده و بسیاری از جملات آن فاقد ارتباط و سازگاری منطقی با یکدیگرند.

وی تصریح کرد: امروز در برابر گونه اول شبهات مستشرقان حداقل بیش از ۶۰ پایان نامه علمی دفاع شده از سوی حوزه علمیه قم تألیف و چاپ شده است.

مسئول سابق دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه با تأکید بر اینکه گونه دوم شبهات مطرح شده از سوی مستشرقان به چگونگی کتابت و جمع آوری آیات قرآن کریم باز می گردد، بیان داشت: مستشرقان در این عرصه با مطرح کردن شبهاتی همچون عدم وجود کتاب در زمان پیامبر اکرم(ص) به دنبال قطع کردن ارتباط قرآن با پیغمبر اسلام بوده اند. این در حالی است که در زمان حیات پیامبر و بعد از حیات ایشان جریان بزرگ کاتبان و حافظان وحی در کتاب های تاریخی مورد تأکید است. کارهای علمی قوی در این رابطه انجام شده و نسخ خطی قرآن کریم نیز مؤید اصالت این کتاب آسمانی می باشد.

وی گفت: سومین گونه شبهات مطرح شده از سوی قرآن پژوهان غربی مربوط به ساختار و نظم و ارتباط آیات و سوره های قرآن کریم و یا مسئله تکرار قصص قرآنی است. مستشرقان در این بخش تلاش کرده اند به فصاحت و بلاغت قرآن کریم نیز شبهه وارد نمایند.

چاپ بالغ بر دویست پایان نامه و کتاب برای پاسخ به شبهات معارفی قرآن پژوهان غربی

حجت الاسلام والمسلمین زمانی افزود: در بخش معارف قرآنی نیز مستشرقان به بیان شبهات مختلفی پرداخته اند. غربی ها در این حوزه به بیان تروریست پرور بودن قرآن از طریق کج فهمی در مورد آیات جهاد اقدام کردند. در حوزه های علمیه در راستای پاسخ به این دسته از شبهات بالغ بر دویست پایان نامه و کتاب به چاپ رسیده است. البته با جمع آوری و ترجمه همه شبهات مطرح شده از سوی غربی ها، در آینده شاهد کتاب ها و رساله های بیشتری برای پاسخ به این گونه شبهات خواهیم بود.

وی ضمن معرفی برخی از کتاب های پاسخ گوی شبهات قرآنی مستشرقان ادامه داد: در این راستا کتاب های برخی از مستشرقان که بعداً مسلمان شده اند، همچون «لماذا اسلم هؤلاء غربیون؟» که بیانگر رازهای چرایی مسلمان شدن علمای غربی می باشد، «لماذا اسلمنا؟»، «المفکرون الغربیون المسلمون دوافع اعتناقهم الاسلام» که شامل انگیزه های گرایش آن ها به اسلام است و همچنین کتاب «لماذا اسلمو؟» قابل مطالعه خواهد بود.

این پژوهشگر حوزوی در پایان خاطرنشان کرد: حداقل پانزده عنوان کتاب فقط در معرفی مستشرقانی که به مجرد ورود به مطالعات و پژوهش های اسلامی و آشنایی با قرآن، نهج البلاغه، زندگی پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین(ع) و ائمه اهل بیت(ع)، اسلام آورده اند، به چاپ رسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد..... IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    0 0
    حاج آقا هر جا باشید دوستتون داریم.