پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر / دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای آبادان با آیت الله کریمی جهرمی

حوزه/آیت الله کریمی جهرمی گفت: نکته مهمی که باید بدانیم اینست که اگر این اجتهادها و سعی و کوشش‌ها در تحصیل و عبادت، همراه ورع نباشد، اصلاً فایده‌ای ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله کریمی جهرمی در دیدار جمعی از اساتید و طلاب مدرسه علمیه امام کاظم(ع) با تقدیر از تلاش‌های اساتید و طلاب این مدرسه مبارکه، با اشاره به روایتی از امام صادق علیه‌السلام به تبیین برخی از ویژگی‌های لازم روحانیت پرداخت.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت تقوا اظهار کرد: شخصی به‌نام سعید بن هلال از حضرت امام صادق علیه السلام درخواست پند و اندرز کرد. امام برای او چند نکته کلیدی و مهم را ذکر فرمودند.
اولین نکته تقوای الهی است: أُوصِیکَ بِتَقْوَی اللهِ. برای همه ی جوامع مخصوصاً برای جامعه‌ روحانیت، لازم‌ترین سلاح تقواست؛ چرا که تقوا نگهبان روحانیت است.

ایشان افزود: تقوای الهی، یعنی اینکه انسان دنبال این باشد که خودش را حفظ بکند؛ چشمش را، گوشش را، شکمش را. علمای قدیم اینگونه بودند که هر پولی را قبول نمی‌کردند.

راستگویی در عمل و گفتار

وی در ادامه شرح این حدیث شریف ادامه داد: دومین نکته‌ای که امام صادق علیه السلام بدان سفارش می‌کنند «صدق الحدیث» است یعنی راستگویی. تعجب آور و درد آور است که مسلمانی که خود را پیرو امام صادق علیه السلام می داند به آسانی و بدون هیچ باکی دروغ بگوید و عجیب تر و دردآورتر اینست که در لباس روحانیت هم باشد. ما باید بکوشیم هرچه بیشتر اهتمام به راستگویی داشته باشیم.

ورع

آیت الله کریمی جهرمی در قسمت دیگری از سخنان خود به سومین نکته فرمایش امام صادق علیه‌السلام اشاره کرد و گفت: «ورع» سومین نکته کلیدی است که امام علیه السلام آن شخص را بدان توصیه نمودند. در تقوا "اتیان الواجبات و ترک المحرمات"، شرط است ولی ورع بالاتر از آن است؛ یعنی انسان از مشتبهات هم اجتناب کند، الوقوفُ عندَ الشُّبهات، یعنی جایی که امری برایش مشتبه است که آیا حلال است یا حرام، توقف کند، مثلا نمی داند مصرف این پول برای او جایز است یا نه، مصرف نکند، یا نمی داند شرکت در مجلسی برای او جایز است یا نه توقف کند. البته حمل بر صحت کار را آسان می‌کند ولی این را هم بدانیم که این حمل بر صحت‌کردن‌ها و اصاله البرائه‌ها آخرش یک کاری دست انسان می‌دهد و او را بیچاره می‌کند!

اجتهاد

ایشان با اشاره به «اجتهاد» که توصیه بعدی امام صادق علیه السلام بود بیان کرد: باید برای تحصیل علم کوشش داشته باشیم. نباید فرصت جوانی را به این راحتی از دست بدهید. یکی دیگر از مواردی که باید برای آن تلاش و اجتهاد کرد، در عبادت خداوند و راز و نیاز با اوست. مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه در بحث قضا به مناسبتی نقل می‌فرمودند که میرزای دوم یعنی میرزا محمدتقی شیرازی می‌فرمودند که اگر طلبه‌ای بیمار نباشد و عذری نداشته باشد ولی نماز شب را ترک کند او را عادل نمی‌دانم.

علم بدون ورع

استاد حوزه علمیه قم ضمن اشاره به ادامه روایت که «وَ اعْلَمْ أَنَّهُ لَا یَنْفَعُ اجْتِهَادٌ لَا وَرَعَ مَعَهُ» افزود: این را هم بدانیم که اگر این اجتهادها و سعی و کوشش‌ها در تحصیل و عبادت، همراه ورع نباشد، اصلاً فایده‌ای ندارد. یک شعبه از ورع، اخلاق خوب است؛ اینکه انسان کسی را متهم نکند، برای رسیدن به دنیای خودش با افراد دشمنی نکند، اگر با کسی دشمن شد حد و مرز الهی را درباره او رعایت کند؛ اسلام اجازه نمی‌دهد در دشمنی با اشخاص، آبرو و حیثیت آن ها را ساقط کنیم.

عدم نگاه به بالادستی ها در زندگی دنیا

آیت الله کریمی جهرمی در ادامه توصیه‌های خود، اظهار داشت: این‌که امام صادق علیه‌السلام در ادامه حدیث می‌فرمایند «إِیَّاکَ أَنْ تُطْمِحَ نَفْسَکَ إِلَی مَنْ فَوْقَکَ» بسیار مهم است. یعنی در زندگی مادی هیچ‌گاه به بالاتر از خود نگاه نکن. به پایین‌دست‌ها نگاه کنید که چقدر گرفتار هستند، که با زن و بچه با مشکلاتی مثل بی‌خانه‌بودن و نظایر آن دست و پنجه نرم می‌کنند که وقتی به آنها نگاه کردی دیگر دنیا و اهل دنیا برایت با ارزش جلوه نمی کند.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مریم IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
    0 0
    تلویزیون شبکه یک گفتگوی ۱۴ دردمورد مال اندوزی و کنز برنامه گذاشت من فکر کردم چقدر رسانه، تلویزیون روزنامه خبرگزاری ،کانالهای مذهبی درراین زمینه کم کار بوده اند چون همین مال اندوزی عدهدایی باعث فقر عده دیگررمیشود من الان دیدم در اطرافیانم اهل نماز ،روزه ،خمس و زکات بسیج و اهل بصیرت و دست به خیر دررماه رمضان و نوروز .. هست الیته در حد یک میلیون در ماه رمضان یک میلیون در نوروز دست بهدخیر دارد و سه ماشین در حیاط منزل دارد خودش و خانمش هم درامد دارند اما باز در ثبت نام خودرو خارجی ثبت نام کرده که بیاورد و در بازار دو میلیارد بفروشد و کسب سود کند در حالی که خیلی از اطرافیان بنده خدا ،فقیر هستند و حتی یک خودرو هن ندارند اما نمیداند شاید که مال لندوزی او چقدر در فقر اطرافیان او نقش دارد هررچه او خودرو بیشتر احتکار میکند همین فامیل او بیشتر برای خودرو دار شدن به زحمت میافتد