دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
شیخ الازهر

حوزه/ احمد الطیب گفت: وضعیت زنان در جامعه عرب در دوران جاهلیت و سرزمین شبه جزیره عربستان قبل از اسلام تا حدودی دشوار بود، اما به بدی کشورهای غربی نبود.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، احمد الطیب شیخ الازهر مصر طی سخنانی گفت: وضعیت زنان در جامعه عرب در دوران جاهلیت و سرزمین شبه جزیره عربستان قبل از اسلام تا حدودی دشوار بود، اما به بدی کشورهای غربی نبود.

و شیخ الازهر تصریح کرد: حضرت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله)، حق ارث زن، حق انتخاب شوهر، حق تحصیل و آموزش و حق استقلال در مسئولیت مالی تعیین کرد و دستور داد که با او با مهربانی رفتار کنند.

وی ادامه داد: همچنین به جنجال تعدد زوجات پایان داد و موضوع را به ۴ تن محدود کرد به شرط عدالت کامل بین آنها و اگر شوهر نسبت به عدم عدالت بیم داشت، یکی کافی است.

احمد الطیب اشاره کرد: در اطراف زنان قبل از اسلام، افقی غیرانسانی وجود داشت و از زمان ظهور حمورابی تا قرن هجدهم در اروپا مردان بر جوامع حکومت می کردند و افقی با ابرهای سیاه و تیره وجود داشت. تاریخ زنان جز در آغاز قرن هفتم پس از میلاد و با ظهور پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، هیچ روشنایی، نور و نیم نگاهی به خورشید در آن دیده نشده است.

وی در ادامه گفت: پیامبر اکرم (ص) اولین کسی بود که به زنان راه نجاتی از وضعیتی که قرار بود برای همیشه در آن غرق شوند، ارائه داد.

شیخ الازهر به مقایسه سریع حقوق زنان که در قرآن توسط پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) بیان شده است و کنفرانسی که توسط فرانسوی ها در سال ۵۸۶ برگزار شد و به این نتیجه رسید که زنان انسان هایی هستند که فقط برای مردان آفریده شده اند، اشاره کرد.

الطیب افزود: مقایسه ای از این دست، هر محققی را از اثبات این امر بی نیاز می کند که اسلام در تکریم زن و به رسمیت شناختن حقوق و نقش او از غرب پیشی گرفته است و زندگی با کم کردن نقش زن نمی تواند درست باشد.

وی ادامه داد: با یادآوری تاریخ ولادت پیامبر (ص) در سال ۵۷۱ و مقایسه آن با سال ۵۸۶ که در آن کنفرانس فرانسوی ها برگزار شد، معلوم می شود که پیامبر اکرم (ص) در ۱۵ سالگی با این کنفرانس هم عصر بوده است و اینکه ۲۵ سال بعد از این کنفرانس نگذشته بود که آن حضرت به تمام دنیا اعلام کرد که خداوند به او وحی کرده است که زن موجودی مطیع مرد نیست، بلکه خواهر مرد است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • وحید IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
    1 0
    بسیار جالب
  • مسعود IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۷
    1 0
    عالی