شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
خانم برقعی مدیر جامعه الزهرا

حوزه/ سرکار خانم برقعی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره لزوم تحول در جامعه، تصریح کرد: امروز جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها به دنبال تحول است و بار این تحول عظیم بر عهده شما کارمندان، اساتید و خانواده بزرگ جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سرکار خانم سیده زهره برقعی در مراسم جشن میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام با حضور کارمندان جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، با تبریک به مناسبت سال نو و تقارن بهار قرآن با بهار طبیعت و همچنین ولادت سراسر نور و پربرکت امام حسن مجتبی علیه‌السلام، عنوان کرد: تقارن سال جدید با ماه مبارک رمضان برکات فراوانی را در پی خواهد داشت.

نقشه راه خود را مطابق سخنان رهبر معظم انقلاب ترسیم و برنامه ریزی کنیم

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها از زحمات و تلاش‌های کارمندان در سال گذشته قدردانی کرد و اظهار داشت: سالی سرشار از برکت، معنویت، سلامتی، موفقیت همراه با رزق‌های مادی و معنوی را برای همه آرزومندم و امیدوارم در سایه تعهد، تلاش و تشریک مساعی، موفقیت‌های بیشتری در سال پیش رو کسب کنید و در سایه منویات مقام معظم رهبری و در جهت تحقق شعار «مهار تورم و رشد تولید»، سالی پربرکت برای کشور عزیزمان ایران باشد.

برقعی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های نوروزی، نقشه راهی را برای هر سال ترسیم می‌کنند و همه ما موظفیم نقشه راه خود را مطابق آن نقشه راه ترسیم و برای آن برنامه ریزی کنیم.

وی یادآور شد: موضوع بحث رهبر فرزانه انقلاب با استناد به دعای تحویل سال، بحث تحول بود، در ابتدا به یک اصل دقیق روانشناسی اشاره گفتند که سرنوشت همه انسان‌ها به دست خودشان است و به تلاش و کوشش آنها بستگی دارد، به بیان دیگر همه ما معمار زندگی خود هستیم. همانطور که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَأَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَی».

سال خوبی را برای خود خلق کنید

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها افزود: رهبر معظم انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم رضوی بیان کردند: «در دعای تحویل سال میخوانیم: یا مُحَوِّلَ الحَولِ وَ الاَحوالِ حَوِّل حالَنا اِلیٰ اَحسَنِ الحال. بحث امروز من عبارت است از تحوّل، یعنی تغییر حال، تغییر وضع. البتّه از خدا باید خواست، لکن باید تلاش کرد. دعا و تضرّع و طلب از خدای متعال غالباً آن وقتی اجابت میشود که انسان در راه آنچه از خدا خواسته است قدم بردارد. برای شفای بیماری‌تان دعا میکنید لکن به پزشک هم مراجعه میکنید، و خدای متعال دعای شما را اجابت میکند. ما تحوّل را از خدا میخواهیم، لکن بایستی خودمان هم تلاش کنیم؛ تلاش ما است که موجب می‌شود خدای متعال تفضّلاتش را شامل حال ما بکند و این مطلوب را برآورده کند».

برقعی بیان داشت: معمولا در ابتدای سال همه به هم می‌گویم سال خوبی داشته باشید، اما شاید صحیح آن است که به هم بگوییم سال خوبی را برای خود خلق کنید و به فکر آمدن روزهای خوب نباشید، روزهای خوب را باید ساخت.

وی با اشاره به ضرورت تحول در زندگی، بیان داشت: یکی از پیام‌های نوروزی رهبر معظم انقلاب، پیام تحول خواهی و دگرگونی است، لازمه و شرط حیات، تحول و حرکت است، هر موجود زنده ای از آب پدید آمده، اما اگر این آب جایی بماند، می‌گندد.

لازمه تحول، شناسایی نقاط قوت و ضعف هر مجموعه است

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با بیان اینکه انسانی که دو روزش مثل هم باشد، زیانکار است، افزود: امام کاظم علیه‌السلام ضرورت کار و تلاش برای رشد و بالندگی را چنین یادآور می‌شوند و می‌فرمایند: « مَن استَوی یَوماهُ فَهُوَ مَغبونٌ و مَن کانَ آخِرُ یَومَیهِ شَرَّهُما فَهُوَ مَلعونٌ و مَن لَم یَعرِفِ الزِّیادَةَ فی نَفسِهِ فَهُوَ فی نُقصانٍ و مَن کانَ إلَی النُّقصانِ فَالمَوتُ خَیرٌ لَهُ مِنَ الحَیاةِ؛ ‏کسی که دو روزش با هم برابر باشد، زیان کار است. کسی که امروزش بدتر از دیروزش باشد، از رحمت خدا به دور است. کسی که رشد و بالندگی در خود نیابد، به سوی کاستی‏‌ها می‏‌رود و آن که در راه کاستی و نقصان گام بر می‏‌دارد مرگ برایش بهتر از زندگی است».

برقعی با اشاره به تعریف تحول در بیان رهبری، گفت: رهبر فرزانه انقلاب بیان داشتند «آنچه بنده به عنوان تحوّل عرض میکنم، بکلّی متفاوت است با این تحوّلی که گاهی در زبان دشمنان تکرار میشود. آنچه بنده از کلمه‌ی تحوّل به عنوان تحوّل اراده میکنم، عبارت است از تغییر بخشها و نقاط معیوب؛ چه در نظام اسلامی، چه در جامعه‌ی ایرانی. ما نقاط معیوب داریم، بخشهای ضعیف داریم، ضعفهایی داریم؛ این ضعفها را باید شناسایی کنیم، این نقاط را باید مشخّص کنیم و با اراده‌ی قاطع، ضعفها را برطرف کنیم و تبدیل به قوّت کنیم که بعضی از مثالهایش را بعداً عرض خواهم کرد»؛ بنابراین لازمه تحول، شناسایی نقاط قوت و ضعف هر مجموعه است.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب حفظه الله، اعتماد به نفس ملی و هوشیاری را از الزامات تحول می‌دانند و می‌فرمایند: «اگر یک ملّتی به استعدادهای خود اعتماد دارد، به توانایی‌های خود اعتماد دارد، قادر به اقدامات تحوّلی است؛ ملّتی که اعتماد به نفس دارد، میتواند اقدامات تحوّلی را بخوبی به سرانجام برساند؛ مسئولان این ملّت هم جرئت میکنند که دم از تحوّل بزنند و اقدام به تحوّل بکنند. خب، ملّت ما بحمدالله از اعتماد به نفس برخوردار است؛ ملّت ما، ملّتی است دارای عزّت نفس، دارای اعتماد به نفس، استقلال‌خواه، شجاع که حالا نمونه‌هایش را همه‌ی شماها دیده‌اید و من هم یک چند نمونه‌ای بعداً عرض خواهم کرد. ملّت ما در عرصه‌های مختلف نشان داده که به خودش اعتماد دارد، به توانایی‌های خودش اعتماد دارد».

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها گفت: رهبر معظم انقلاب در ادامه می‌فرمایند: «اگر هوشیار نباشیم، غافل باشیم، به عنوان تحوّل، به نام تحوّل ممکن است به نقاط قوّت خودمان ضربه بزنیم؛ انسان این را گاهی مشاهده میکند. بعضی هستند دلسوز نظام، علاقه‌مند به نظام اسلامی و به انقلاب امّا گاهی غفلت میکنند، برای اینکه یک حرکت خوب را، حرکت اصلاحی را انجام بدهند، بی‌دقّتی میکنند و به نقاط قوّت ضربه وارد میکنند. باید ملاحظه کرد که به نقاط قوّت ضربه وارد نشود. خب این نکته را در نظر داشته باشید».

قداست جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها و عنایت ویژه امامین انقلاب به مجموعه

برقعی اظهار داشت: مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری، اگر مؤسسه و یا مجموعه ای طالب تحول است، نخست باید نقاط قوت و ضعف خود را بشناسد و بنده به برخی نقاط قوت و نیازمندی‌های جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها اشاره می‌کنم، اما اصل کار به عهده شما معاونان، مدیران، اساتید و کارمندان مجموعه است.

وی افزود: یکی از نقاط قوت جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها قداست آن است که منتسب به مادر ائمه اطهار علیهم السلام و باید مراقب باشیم که قداست مکان را حفظ کرده و در راه قداست آن تلاش کنیم. این مکان منتسب به سیده زنان عالم و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها است که نه تنها الگوی زنان و مردان بلکه الگوی همه معصومان اطهار علیهم‌السلام است.

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با اشاره به عنایت ویژه امامین انقلاب به این مؤسسه علمی حوزوی، تصریح کرد: جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها همواره مورد حمایت و عنایت امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری بوده است.

برقعی همچنین به حضور و فعالیت منابع انسانی متدین، متعهد و اهل ایثار و تلاشگر در مجموعه اشاره و تصریح کرد: اساتید، کارمندان، طلاب و مسئولان جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها از نیروهای متدین، متعهد و تلاش گر هستند که از نقاط قوت مجموعه است.

وی با اشاره به ایستادگی و مقاومت جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها، تأکید کرد: این مجموعه در طول حیات خود با بحران‌های متعددی روبرو بوده است، بحران‌های اقتصادی، مالی، بحث کرونا و بحث‌های دیگری که همه به آن واقف هستید، اما همواره از این بحران‌ها سربلند بیرون آمده است.

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها همچنین به خروجی‌ها و دانش آموختگان کارآمد مجموعه اشاره کرد و گفت: امروز در بین دانش آموختگان جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها، اساتید حوزه و غیرحوزوی، مدیران مراکز حوزوی و غیرحوزوی، مبلغان برجسته ملی و بین المللی و پژوهشگران و محققان را داریم، یکی از ظرفیت‌های هر مجموعه علمی، دانش آموختگان آن مجموعه و یکی از شاخص‌های ارزشیابی هر مجموعه علمی، فارغ التحصیلان آن مجموعه است که جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در این امر نیز سربلند است.

تحول هر مجموعه ای ناظر تقویت نقاط قوت و تغییر نقاط ضعف است

برقعی تصریح کرد: در هر تحولی باید روی این نقاط قوت تکیه کرد و گسترش نقاط قوت را مورد توجه قرار داد، اما در کنار این نقاط قوت، نقاط ضعف هم وجود دارد و تحول ناظر به تغییر نقاط ضعف است.

وی بیان داشت: ما نیاز به نقشه جامع برای همه طلاب برای همه سطوح از ابتدای تحصیل و فراتحصیلی داریم که این نقشه راه باید مطابق با استعدادهای طلاب و تغییر سازوکار تمهیدی برای کنشگری و حکمرانی هدفمند و روشمند باشد.

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: کارویژه‌های ما باید هر چه زودتر شکل بگیرد و تکلیف دانش آموختگان مشخص شود، ما نیازمند توسعه متوازن کمی و کیفی نظام آموزش و پژوهش جامعه با تربیت مهارتی، گفتمانی و کنشگری طلاب هستیم.

وی همچنین بر لزوم فعالیت شبکه ای، نظارت سازمانی، برنامه ریزی برای بهره گیری از فناوری‌های پیشرفته و تبلیغ نوین در نظام کنشگری طلاب جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها با جهان اسلام، آشنایی با منابع و ظرفیت مراکز حوزوی و دانشگاهی ملی و بین المللی و تعامل و هم افزایی با مراکز و سازمان‌های بیرونی تأکید کرد.

جهاد تبیین وظیفه عینی و واجب برای همه ما است

برقعی در ادامه با اشاره به لزوم جهاد تبیین، خاطرنشان کرد: جهاد تبیین برای همه واجب است، اما وظیفه عینی و شخصی همه ما و کار اصلی طلاب است و گاهی ما توجه نداریم که در میدان جنگ هستیم و کشور عزیز ما با جنگ ترکیبی مواجه است.

وی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب مدظله العالی می‌فرمایند: «البتّه امروز در این جنگ ترکیبی موجود، حمله‌ی نظامی نیست؛ دشمن حمله‌ی نظامی نمیکند، کارهای دیگر میکند؛ اینجا هم اطّلاع‌رسانی لازم است، تا مردم بدانند که دشمن از چه راه‌هایی و با چه سیاستهایی وارد میشود، و با روشن‌بینی به حوادث نگاه کنند. وقتی که مردم عزیزِ ما با اوضاع آشنا شدند، هر حادثه‌ای پیش بیاید، با روشن‌بینی به آن حادثه نگاه میکنند».

حفاظت از باورهای دینی و اعتقادات مردم وظیفه اصلی طلاب است

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها تصریح کرد: در جنگ ترکیبی، جنگ با سلاح نیست، بلکه حمله به باورهای دینی و سیاسی است و حفاظت از باورهای دینی و اعتقادات مردم به عهده طلاب و وظیفه اصلی ما طلاب است.

برقعی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در این سخنرانی بیان کردند: «در جنگ ترکیبی، حمله‌ی نظامی نیست امّا حمله به باورهای دینی و سیاسی است؛ حمله‌ی دشمن به باورهای دینی و باورهای سیاسی است. اینکه در سوره‌ی «قُل اَعوذُ بِرَبِّ النّاس» میگویید: «مِن شَرِّ الوَسواسِ الخَنّاسِ، اَلَّذی یُوَسوِسُ فی صُدورِ النّاسِ، مِنَ الجِنَّةِ وَ النّاس»؛ خنّاسش همین تبلیغاتچی‌های خارجی و دنباله‌روهای آنها در داخل هستند؛ وسوسه میکنند، حقایق را دگرگون نشان میدهند؛ هدفشان سست کردن اراده‌ی ملّت است، هدفشان خاموش کردن امیدها است، میخواهند شعله‌ی امید را در دل جوانان ما خاموش کنند، جوان را مأیوس کنند. یأس یعنی بن‌بست؛ وقتی که جوان از پیشرفت مأیوس شد، از آینده مأیوس شد، احساس بن‌بست میکند؛ از کسی که احساس بن‌بست میکند، نمیشود توقّع داشت درست کار کند. میخواهند اختلاف‌افکنی کنند، میخواهند در کشور دوقطبی ایجاد کنند؛ میخواهند نرم‌افزار واقعی قدرت ملّیِ کشور را از دست ملّت بگیرند، بی‌اثر کنند؛ این نرم‌افزار عبارت است از ایمان مردم، ارزشهای دینی مردم، ارزشهای ملّی مردم، اعتقادهای مردم. وقتی این کارها را انجام دادند، دنبال این هستند که در کشور بی‌ثباتی به وجود بیاید، ناامنی به وجود بیاید، اگر بتوانند جنگ داخلی ایجاد کنند؛ که البتّه سرشان به سنگ خورده است و خواهد خورد».

استفاده دشمن از ابزار رسانه و فضاهای مجازی

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب بر استفاده دشمن از رسانه‌ها و فضاهای مجازی تأکید می‌کنند، متأسفانه بیشتر عمر جوانان ما و حتی افراد معمولی جامعه در فضاهای مجازی و رسانه می‌گذرد، بدون توجه به این که این شبکه، کانال و گروه متعلق به کجاست و چه اهدافی را دنبا ل می‌کند.

برقعی گفت: امام حسن مجتبی علیه‌السلام فرمودند: «عَـجِبْتُ لِمَنْ یَتَفَکَّـرُ فی مَـأْکُولِهِ کَیْـفَ لا یَتَفَـکَّـرُ فی مَعْـقُـولِهِ، فَیُجَنِّبُ بَطْنَهُ ما یُؤْذیهِ، وَ یُودِعُ صَدْرَهُ ما یُرْدِیهِ؛ در شگفتم از کسی که درباره خوراکیهای خود اندیشه و تأمل می‏ کند ولیکن درباره نیازمندیهای فکری و عقلی ‏اش تأمل نمی ‏کند، پرهیز می‏ کند از آنچه معده ‏اش را اذیت می ‏نماید و سینه و قلب خود را از پست‏ترین چیزها پر می ‏کند».

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب گفتند: «در جنگ ترکیبی، دشمن از رسانه استفاده میکند، از عامل فرهنگی استفاده میکند، از عامل امنیّتی استفاده میکند، از نفوذ استفاده میکند، از عامل اقتصادی استفاده میکند؛ از همه‌ی این عوامل استفاده میکند برای اینکه ملّت را در محاصره قرار بدهد، برای اینکه ملّت را دچار یأس کند، ملّت را از نیروی خودش غافل کند. سعی میکنند ملّت را از راه‌های اطّلاع‌رسانی جدا کنند. ... بنده قاطعاً اعلام میکنم که ملّت ایران قوی است، ملّت ایران در حال پیشرفت است، ملّت ایران قادر بر رفع عیوب خود است، قادر به ایجاد تحوّل است، میتواند عیوب را رفع کند».

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها عنوان کرد: آیت الله العظمی خامنه ای در سخنان خود به چند مورد از عیوب اساسی جامعه اشاره می‌کنند، از جمله اسراف در آب و برق و انرژی، تجمل گرایی، لزوم استفاده از تولیدات داخلی و چهارمین نکته عدم اغماض و گذشت است.

برقعی افزود: امام حسن مجتبی علیه‌السلام در حدیثی می‌فرمایند: « هَلاک النّاسِ فِی ثَلاث: الکبْرُ وَ الحِرْصُ وَ الْحَسَدُ، فَالکبْرُ هَلاک الدینِ وَ بِهِ لُعِنَ إِبْلیسُ وَ الحِرْصُ عَدُوُّ النَفْسِ وَ بِهِ أُخْرِجَ آدَمُ مِنَ الجَنَّةِ وَ الحَسَدُ رائِدُ السُوءِ وَ مِنْهُ قَتَلَ قابیلُ هابیلَ؛ سه چیز مردم را به هلاکت می‌رساند: تکبر، حرص و حسد؛ خود را بزرگ پنداشتن، دین انسان را از بین می‌برد، همانطوری که شیطان تکبر کرد و دینش نابود شد و منفور گردید. حرص و آز دشمن شخصیت هر فرد است همانطور که آدم ابوالبشر بواسطه حرصی که در وی بوجود آمد، از بهشت رانده شد. حسد (آرزوی زوال نعمت از دیگران) راهبر بدبختی‌ها و تیره روزی‌های است، بواسطه حسد، قابیل هابیل را کشت».

توصیه رهبر انقلاب به فعالان رسانه ای، امیدآفرینی است

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها بیان داشت: توصیه رهبر معظم انقلاب به افرادی که توانایی سخن گفتن با مردم را دارند و رسانه در اختیارشان است، امیدآفرینی است؛ چنانچه می‌فرمایند: «دشمن سعی میکند جوانهای ما را ناامید کند؛ ما باید متقابلاً امیدآفرینی کنیم. مسائل امیدزا در کشور کم نیست؛ همینهایی که من گفتم و ده برابر اینها مطلب هست که همه موجب امید است و انسان را امیدوار میکند. همه موظّفند امیدآفرینی کنند؛ این را جدّی بگیرید. امیدآفرینی، خودفریبی نیست. بعضی‌ها خیال میکنند امیدآفرینی پنهان کردن ضعفها است، خودفریبی است؛ نه، ضعفها هم باید بیان بشود، اشکالی ندارد؛ امّا در کنار بیان ضعفها بایستی امیدآفرینی هم بشود، آینده و افق روشن در مقابل چشم قرار بگیرد و نشان داده بشود. وضع ما بحمدالله وضع خوبی است. ما امروز باید این آیه‌ی شریفه را در نظر بگیریم: «وَ لا تَهِنوا»، سست نشوید، «وَ لا تَحزَنوا»، اندوهگین نشوید، «وَ اَنتُمُ الاَعلَون»، شما برترین هستید، «اِن کُنتُم مُؤمِنین»؛ ایمان شما موجب علوّ شما است».

امروز جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها به دنبال تحول است

برقعی در ادامه تصریح کرد: امروز جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها به دنبال تحول است و بار این تحول عظیم بر عهده شما کارمندان، اساتید و خانواده بزرگ جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها است.

وی توصیه کرد: شما کارمندان و اساتید جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها از تمام توانایی‌های فکری، روحی، عملی و استعدادها و ابتکارها و اخلاص خود استفاده کنید تا این حرکت و تحول، شتاب بیشتری بگیرد.

مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها تأکید کرد: اگر طالب تحول هستید، امام حسن مجتبی علیه‌السلام در یک جمله راه را به ما نشان می‌دهند و می‌فرماید: «من عَبَدَاللهَ عَبَّداللهُ لَهُ کُلَّ شَیء؛ کسی که خدا را اطاعت و عبادت کند ؛ خداوند همه چیز را مطیع او گرداند».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha