شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ویبنار

حوزه/ به همت نمایندگی جامعة المصطفی العالمیة در هند، ویبنار علمی با عنوان «صلح در اسلام؛ مبانی، اهداف و پیامدهای آن» در دهلی‌نو برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به همت نمایندگی جامعة المصطفی العالمیة در هند، ویبنار علمی با عنوان «صلح در اسلام؛ مبانی، اهداف و پیامدهای آن» در دهلی‌نو برگزار شد.

در این وبینار بین المللی علما و دانشمندان برجسته هند و ایران بر محورهای مختلف به گفتگو پرداخته و آرا و نظرات علمی خود را پیرامون صلح امام حسن مجتبی(ع) بیان نمودند.

وبینار با تلاوت قرآن کریم توسط قاری قرآن فرمان حیدر آغاز شد و سپس نماینده جامعة المصطفی (ص)العالمیة در هند حجت الاسلام والمسلمین رضا شاکری، در سخنرانی خود به ابعاد مختلف زندگی امام حسن (ع) پرداخت و به اتهامات ناروای دشمنان و مخالفان نسبت به آن امام پاسخ داد و گفت: عمدتا این اتهام های ناروا در زمان عباسیان و خصوصا در زمان منصور دوانیقی که تنفر عجیب و شدیدی از سادات حسنی داشت مطرح شد زیرا فرزندان و نوادگان امام حسن مجتبی (ع) با حکومت جائر مبارزه می کردند و لذا اتهام زنی‌ها و دشمنی ها نسبت به امام حسن مجتبی (ع) و سادات حسنی در این زمان بیشتر بود.

نماینده جامعة المصطفی(ص) العالمیة، در ادامه به عقلانیت و بصیرت، شجاعت و کرم امام حسن (ع) پرداخت.

سپس حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا حیدر زیدی، مدیر حوزه علمیه غفران مآب لکهنو به فضایل و مناقب حضرت امام حسن(ع) پرداخت و اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) در فضیلت امام حسن(ع) می فرماید: «وَ لَوْ کانَ الْفَضْلُ شَخْصاً لَکانَ الْحَسَنَ »، اگر فضل و تمام فضیلت‌ها را یک شخص بگیریم، او، حسن است. در پرتو این حدیث مبارک، امام حسن (ع) مجسمه فضل است.

پس از آن حجت الاسلام والمسلمین سید پیغمبرعباس به بیان انگیزه های صلح امام حسن (ع) پرداخت و سپس حجت الاسلام والمسلمین سید شمشاد علی رضوی رئیس موسسه فرهنگی اهل بیت هند، به سخنرانی پرداخت و بیان داشت: امام حسن مجتبی (ع) به اصول و قوانین و سنت الهی و سیره انبیاء و مرسلین، رسول خدا و امیرالمومنین عمل کرد.

در آخرین سلسله سخنرانی ها دکتر عباس رضا از دانشگاه اسلامی علیگر در سخنرانی خود گفت: در کتب عامه، علما و مورخین اهل سنت صلح امام حسن مجتبی (ع) را ذکر کرده اند ولی تفصیلات و نکات قوت آن را بیان نکرده اند.

در پایان حجت الاسلام والمسلمین سید سرورعباس نقوی اشعاری در مدح امام حسن مجتبی علیه السلام خواند. میزبانی وبینار توسط حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید فیاض حسین رضوی از جامعة المصطفی(ص) انجام شد. در این وبینار علمی بینندگان زیادی از نقاط مختلف ایران و هند شرکت نموده و از بیانات سخنرانان استفاده کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha