جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 1023458
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۰
سادات عثمانپور کے شجرہ کا رسم اجراء

حوزه/ شجره سادات نقوی در شهر امروهه هند در حضور جمع کثیری از علما و اندیشمندان رونمایی شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور به مناسبت عید سعید فطر، شجره سادات نقوی شهر امروهه هند را تکمیل کرد و در حضور جمع کثیری از علما و اندیشمندان رونمایی کرد.

شهر «امروهه» یکی از قدیمی ترین مناطق سادات نشین هند می باشد که در ایالت اوتارپرادش بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و در ۱۷۰ کیلومتری پایتخت هند است و حدود ۷۰ درصد از جمعیت این منطقه مسلمان هستند.

شجره سادات نقوی ۶۰۰ متر طول و ۱ عرض دارد که توسط گروهی از محققین تنظیم و ترتیب داده شد است که جمعی خطاطان و هنرمندان هندی بر روی پوست خوشنویسی کردند و با استفاده از تذهیب، نگارههای گل، زیبایی و ارزش آن را دو چندان کردند.

در این شجره، اسامی بیش از ۵۰ هزار نفر از سادات مکرم این شهر نگاشته شده است که مورث اعلی سادات نقوی حضرت حسین شرف الدین ملقب به شاه ولایت می باشند، که بیش از ۶۰۰ سال پیش از منطقه واسط عراق ھجرت کرد و از مسیر ایران وارد منطقه ای به نام عزیزپور (اسم قدیمی شهر امروهه) در هندوستان شد و همانجا مستقر گردید.

میهمانان این مراسم دکتر علی چگینی سفیر جمهوری اسلامی در هند، حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی پور نماینده ولی فقیه در هند و دکتر مهدی خواجه پیری رئیس مرکز بین المللی میکروفیلم نور بودند.

علاوه بر میهمانان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید سیادت نقوی امام جمعه امروهه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید سروش نقوی، حجت الاسلام ممتاز علی امام جمعه امامیه هال دهلی، حجت الاسلام تصدیق حسین امام جمعه اوکهلا هند، حسن شجاع تولیت درگاه شاه‌ ولایت و جمع کثیری از سادات نقوی منطقه نیز در این مراسم حضور داشتند.

قبل از مراسم، میهمانان همراه با استقبال گرم مردم از آرامگاه شاه ولایت جدّ اعلای سادات امروهه بازدید کردند و سپس در مراسم رونمایی از شجره سادات شرکت کردند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی پور نماینده‌ ولی فقیه ضمن قدردانی از امر شجره نویسی گفت: شهر امروهه شهر ادب و فرهنگ است و شعرا و ادبای بزرگی از این سرزمین برخاستند و شجره نویسی باعث میشود که نسل های بعدی ما با بزرگان خود آشنا شوند و امروزه میلیون ها نفر در شبه قاره از سادات کرام هستند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران دکتر علی چگینی هم خطاب به سادات امروهه اظهار داشت: سیّد بودن رتبه و مرتبه ای بزرگی است که باید از آن مراقبت شود، انسان با عمل خود اظهار سیادت میکند نه با زبان خود.

وی در ادامه افزود: تعلیم و تربیت فرزندان نقش مهمی در نسل آینده خواهد داشت و سادات باید توجه بیشتری به این امر داشته باشند.

رئیس مرکز بین المللی میکروفیلم نور در هند هم در سخنرانی خود ضمن ارائه توضیحاتی در مورد شجره مراحل و نحوه‌ی تکمیل شجره‌ی رونمایی شده اظهار داشت: شجره سادات نقوی امروهه تنها شجره ای است که در آن علاوه بر نگارش اسامی، شخصیت ها، بزرگانی از سادات نقوی که در طول تاریخ حضور خود خدمات زیادی را انجام داده اند و اسامی بانوان برای اولین بار در جهان در آن معرفی شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: مرکز بین المللی میکروفیلم نور تاکنون علاوه نگارش بیش ۴۰ شجره سادات مناطق مختلف در تلاش است تا کتابخانه تخصصی سادات را راه اندازی کند.

خواجه پیری در پایان عنوان کرد: نگارش و تدوین بزرگ ترین شجره سادات جهان طی مدت ۵ سال تکمیل شده است.

در پایان این برنامه از سید اختر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضی حیدر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید غافر رضوی چهلوسی و حجت‌الاسلام والمسلمین ذیشان حیدر تقدیر بعمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha