دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نمایشگاه قرآن

حوزه/ رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به حضور پر شور مردم در نمایشگاه بین‌المللی قرآن، گفت: تبلیغات منفی که در خصوص بی‌حجابی جامعه و ترویج عدم حجاب می‌شود، با این حضور پرشور مردم نقش بر آب شده و این نشان دهنده زنده بودن قرآن و آموزه‌های قرآنی در متن جامعه ایران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با حضور در بخش نهادهای حوزوی در نمایشگاه بین المللی قرآن، با بیان ویژگی‌های چند وجهی این نمایشگاه، اظهار داشت: نمایشگاه قرآن دارای دو وجهه است، وجه اول حضور و استقبال پرشور مردم که در این نمایشگاه حضور پیدا کردند و با وجود وقفه دو ساله شاهد استقبال خوب مردم هستیم و این نشان دهنده این مطلب است که اگر زمینه‌های متدین زیستن را برای جامعه مهیا کنیم، مردم با دل و جان و با شور و اشتیاق دو چندان پذیرای معارف قرآنی خواهند بود.

وی ادامه داد: در بازدید از چند غرفه شاهد کثرت جمعیت بودم و مجبور به برگشت شدم و حتی بخش حجاب و عفاف نیز با استقبال خوب مردمی مواجه شده است، این در حالی است که تبلیغات منفی که در خصوص بی‌حجابی جامعه و ترویج عدم حجاب می‌شود، با این حضور مردم نقش بر آب شده و این نشان دهنده زنده بودن قرآن و آموزه‌های قرآنی در متن جامعه ایران است.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی، با اشاره به اینکه وجه دوم نمایشگاه قرآن، مربوط به غرفه‌های نمایشگاه است، خاطرنشان کرد: در نمایشگاه امسال کارها و محصولات متنوع و جدیدی ارائه شده که جای بسی خوشحالی و خدا قوت به تمام این عزیزان است و مسئولان مرتبط باید حمایت‌های لازم را برای این افراد مهیا و ایجاد کنند.

وی در ادامه با بیان ضعف‌هایی از نمایشگاه قرآن، تأکید کرد: با وجود تمام حُسن‌هایی که برای نمایشگاه می‌توان نامبرد، ضعف‌هایی نیز وجود دارد، به عنوان مثال بخش‌های محتوایی نمایشگاه نسبت به قبل کم رنگ‌تر شده و فضایی که در اختیار بعضی از غرفه‌ها قرار گرفته متناسب با فعالیت و پتانسیل آن بخش نیست و لذا بهتر بود تا بخش‌های محتوایی از بخش‌های دیگر جدی‌تر گرفته می‌شد.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی افزود: بخش‌های ترویجی و تبلیغی و حتی صنایع دستی باید در نمایشگاه فعالیت کنند، ولی بخش نخبگانی نمایشگاه را نباید دست کم گرفت، چرا که اهمیت بخش نخبگانی نمایشگاه از اهمیت ویژه و فوق العاده‌ای باید برخوردار باشد و در این زمینه باید مسئولان برنامه جدی داشته باشند تا مراکز دانشگاهی و حوزوی بتوانند آثار خود را در این نمایشگاه به معرض دید عموم و نخبگان و پژوهشگران ارائه دهند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در خصوص پتانسیل بالای نهادهای حوزوی و تناسب ارائه محصولات در نمایشگاه قرآن، یادآور شد: فعالیت و غرقه حوزه علمیه با توجه به توان و پتانسیل بالای خود در خصوص ارائه محصولات، با این نمایشگاه تناسب ندارد و علت آن هم نبود فضای کافی در بخش خود است و بیش از این هم نمی‌توان با فضایی که در این نمایشگاه در اختیار داده‌اند به ارائه و نمایش محصولات خود اقدام کرد.

وی تصریح کرد: به نسبت آن چیزی که در حوزه علمیه می‌گذرد، بخش نهاد حوزوی اصلا قابل مقایسه نیست، یعنی در واقع چیزی که در نمایشگاه از حوزه علمیه به نمایش گذاشته در حد یک نمونه کوچک است و با فضایی که اختصاص داده‌اند بیش از این نمی‌توان محصولات بیشتر ارائه داد.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی، با بیان اینکه باید قرآن سر لوحه برنامه‌ریزی‌های کلان و کوچک کشور قرار گیرد، گفت: مسئولان نظام اسلامی باید در همه سطوح، قرآن را جزء اولویت‌های خود قرار دهند.

وی با اشاره به رهنمود حضرت رسول الله(ص) که دو چیز را سفارش و تأکید فرمودند: «من از میان شما می‌روم و دو وزنه وزین در میان شما باقی می‌گذارم، اول قرآن و عترت من که اگر به این دو چیز چنگ بزنید در حوض کوثر بر من وارد می‌شوید و گمراه نخواهید شد»، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم جامعه‌ای سالم داشته باشیم، باید اولویت اول را قرآن و معارف قرآنی بدانیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha