دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام عالی

حوزه / کارشناس مذهبی گفت: اگر کسی بخواهد معصوم را کنار بگذارد و کاری به ولی خدا نداشته باشد، مانند شیطان آن را رجم می‌کنند، چرا که تنها راه رسیدن به خداوند و دریافت فیوضات به بندگان، ولی خدا است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی ظهر امروز در سلسله جلسات معنوی حرم حضرت زینب(س) خواهر امام رضا (ع) در اصفهان با عنوان ویژه برنامه «یک ظهر بهاری» با اشاره به حمله شیطان به پیوندهای مقدس و محبوب خداوند در جامعه، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین پیوندهای محبوب خدا، پیوند مومنین با امام، ولی خدا و رهبری الهی است که اگر این پیوند قطع شود، رابطه با خدا نیز قطع می‌گردد، هم چنان که در زیارت جامعه کبیره آمده است " مَنْ أراد اللّهَ بَدَء بِکُم " اگر کسی خدا را بخواهد، باید از طریق اهل بیت(ع) وارد شود.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه تنها راه رسیدن به خدا از راه امامت و ولایت می‌باشد، گفت: این گونه نیست که ده‌ها راه برای رسیدن به خداوند وجود داشته باشد و یکی از آنها راه امامت و ولایت باشد، بلکه تنها راه از طریق امام است.

وی افزود: دلیل این مسئله آن است که معصوم، انسان برتر است و هر گاه فرد بتواند خود را متصل به موجود برتر نماید، می‌تواند رشد کند، یعنی موجود پایین‌تر زمانی که خود را تسلیم کند و به موجود بالاتر بسپارد، رشد می‌کند و بالا می‌رود، همان گونه که معصوم خود را به خداوند سپرده و صفات خدا در معصوم ظهور یافته است.

حجت الاسلام و المسلمین عالی، با اشاره به اینکه خداوند معصوم را تربیت کرده است، اظهار کرد: خداوند متعال اسماء و صفات خود را به معصومین داده و ما نیز باید به موجود برتر متصل شویم تا آنها ما را رشد داده و صفات آنها در ما بتابد و رنگ آنها را بگیریم و لذا این راهی است که برای رشد وجود دارد.

وی، با تأکید بر این که شیطان نتوانست بدون واسطه معصوم به جایی برسد، تصریح کرد: شیطان با این که ۶ هزار سال خداوند را عبادت کرد، اما زمانی که خداوند فرمود به آدم سجده کن، این کار را انجام نداد و خضوع در برابر ولی خدا را قبول نکرد و در نهایت از درگاه خدای متعال رجم شد، یعنی می‌خواست خدا رابی وساطت معصوم عبادت نماید.

این کارشناس مذهبی، اضافه کرد: اگر کسی بخواهد معصوم را کنار بگذارد و کاری به ولی خدا نداشته باشد، مانند شیطان آن را رجم می‌کنند، چرا که خداوند می‌فرماید راه این است و از طریق ولی خدا باید بشر بالا بیایید.

وی با بیان اینکه دریافت فیوضات از طریق معصوم و ولی خدا ممکن است، عنوان کرد: ممکن است سوال شود مگر خداوند قادر نیست مستقیم فیض را به بندگان بدهد، همان گونه که مستقیم به اهل بیت(ع) داده است؟ که در پاسخ باید گفت، خداوند عاجز نیست، بلکه ما از گرفتن آن عاجز می‌باشیم و نمی‌توانیم مستقیم آن را از خداوند دریافت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: همان گونه که وحی را نمی‌توانیم بگیریم و باید پیامبری باشد تا آن را دریافت نماید، بقیه فیض‌ها نیز همین گونه است، یعنی باید از طرف خدا با واسطه به ما منتقل شود.

این استاد حوزه علمیه، با اشاره به داستان حضرت سلیمان و در خواست این پیامبر الهی از زیردستان خود برای انتقال تخت ملکه سبا، اظهار کرد: سوال اینجا است زمانی که حضرت سلیمان خود قادر به انجام این کار می‌باشد چرا از دیگران می‌خواهد آن را انجام دهند؟ که جواب این است که شأن حضرت سلیمان بالاتر است، لذا زیردستان آن حضرت این امور را انجام می‌دهد، بنابراین گاهی شأن ائمه اطهار(ع) در برآوردن برخی از حاجات بالاتر است و گاهی باید به زیر دست‌ها آن را بدهند.

وی عنوان کرد: برخی اوقات، اصل فیض را به امامزادگان، اولیاء الهی و شهدا می‌دهند تا آنها نیز احیاء شوند، به ویژه امامزادگانی که غریب‌تر می‌باشند، فیوضات به واسطه آنها به دست ما می‌رسد.

حجت الاسلام والمسلمین عالی، در ادامه با اشاره به جایگاه و شأن بالای حضرت زینب(س) خواهر امام رضا(ع)، گفت: زیارت این بانو را دست کم نگیرید، این بانو با حضرت معصومه(س) و جمعی از فرزندان موسی بن جعفر(ع) و سادات با کاروانی در سال ۲۰۰ هجری به ایران آمدند و به ساوه رسیده و آنجا درگیر شدند و بسیاری از مردانی که در کاروان بودند به شهادت رسیدند و حضرت معصومه(س) و برخی از خواهران حضرت(ع) به قم آمدند و حضرت زینب(س) و چند نفر از خواهران حضرت نیز به اصفهان آمدند.

وی افزود: همان‌گونه که امام رضا(ع) به ایران آمدند و تشیع را در ایران گسترش دادند، این امامزادگان نیز دنباله و مکمل کار امام رضا(ع) می‌باشند؛ تا در هر نقطه‌ای چراغی برای اهل بیت(ع) روشن شود.

این کارشناس مذهبی، تعداد امامزادگان شناخته شده در ایران را حدود ۸ هزار نفر بیان کرد و یادآور شد: در هر نقطه‌ای که این امامزادگان حضور دارند، کانونی برای توسل و ارادت به اهل بیت(ع) می‌باشند و یکی از دلایلی که در ایران تشیع گسترش یافت نیز همین امامزادگان بودند.

وی خاطرنشان کرد: این بانوی با عظمت جزء سلسله روایان احادیث می‌باشد، چرا که ما روایاتی داریم که به آن فاطمیات گفته می‌شود و این بانوی بزرگوار عالمه بوده است و در زیارتنامه حضرت نیز می‌خوانیم "السلام علیک ایتها الفاضله العالمه، السلام علیک ایتها الرشیده الجلیله".

وی عنوان کرد: محدث قمی صاحب مفاتیح الجنان تحقیق مفصلی درباره حضرت زینب(س) خواهر امام رضا(ع) انجام نمود و به یقین رسید که قبر حضرت در همین نقطه در اصفهان قرار دارد، بنابراین گاهی ائمه اطهار(ع) حاجت را در این امامزادگان، به خصوص امامزادگان غریب قرار می‌دهند.

این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: نهایت کلام این شد که ما خود عاجز هستیم و نمی‌توانیم مستقیم فیوضات را از خداوند دریافت کنیم، لذا خداوند به ولی خود این فیوضات را می‌دهد و ولی خدا یا مستقیم و یا توسط امامزادگان و اولیاء الهی به ما می‌رساند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha