جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ناصر رفیعی

حوزه/ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مردم ایران اسلام را خوب یافتند که مسلمان شدند، گفت: اگر قرار باشد دین به زور به جایی برود مردم آن را قبول نمی‌کنند؛ مردم ایران از ظلم ساسانیان به تنگ آمده بودند و اسلام را دین رحمت و محبت یافتند و رو به اسلام آوردند و به همین خاطر دین اسلام سریع در ایران پیچید و بعد هم رگه‌های محبت اهل بیت(ع) در کشور گسترش یافت و مردم شیعه شدند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی بعد از نماز عصر حرم مطهر بانوی کرامت در تفسیر آیه ۳۴ سوره مبارکه روم با بیان اینکه خدا در این آیه گله می کند که چرا برخی از انسان ها کفران نعمت می کنند، اظهار کرد: یکی از چیزهایی که نعمت ها را از انسان می گیرد کفران نعمت است و در مقابل شکر نعمت، نعمت را زیاد می کند.

وی با بیان اینکه خداوند به انسان مهلت می دهد که بنا بر اختیار خود عمل کند، گفت: همه انسان ها جزای اعمال خود را می بینند ولی در این دنیا خداوند به انسان ها مهلت می دهد و جزای اعمالشان را در آخرت خواهند دید.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در روایت داریم خداوند می فرماید من ۶ چیز به شما می دهم و ۶ چیز هم از شما می خواهم افزود: خدا می‌فرماید بلا و آزمایش از من و صبر بر بلا و آزمایش از شما، روزی از من ولی شکر از شما، مغفرت و آمرزش از من ولی توبه از شما، بهشت از من ولی اطاعت از شما، اجابت دعا از من ولی دعا از شما و تقدیر، قضا و قدر از من ولی رضایت از شما است.

وی با اشاره به آیه ۳۵ سوره روم اظهار کرد: خداوند به مشرکان می گوید اگر شما معتقدید که خدایی وجود ندارد دلیلتان را بیاورید زیرا برای هر چیزی باید دلیل بیاوریم همانطور که خداوند برای اثبات وجود خود در سرتا سر قرآن دلیل های خود را بیان کرده است کفار هم باید دلیل خود را بر عدم وجود خدا بیان کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه واژه سلطان به معنی قدرت و یا استدلال ۳۷ بار در قرآن آمده است، گفت: بی خدایی به خاطر اینکه استدلال قوی ندارد حتی در کشورهای کمونیستی هم در حاشیه است و با آن همه تلاشی که متفکران آنها کردند بلافاصله بعد از فروپاشی شوروی همه کلیسا ها و مساجد شلوغ شد و مردم به سمت خدا باوری رفتند.

وی با بیان اینکه مردم ایران، اسلام را خوب یافتند که مسلمان شدند، گفت: اگر قرار باشد دین به زور به جایی برود مردم آن را قبول نمی کنند؛ مردم ایران از ظلم ساسانیان به تنگ آمده بودند و اسلام را دین رحمت و محبت یافتند و رو به اسلام آوردند و به همین خاطر دین اسلام سریع در ایران پیچید و بعد هم رگه های محبت اهل بیت علیهم السلام در کشور گسترش یافت و مردم شیعه شدند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه ۳۶ سوره روم به گلایه دیگر خداوند از مردم اشاره کرد و گفت: خداوند می فرماید بعضی وقتی رحمت به آنها می رسد خوشحال می شوند ولی وقتی یک مشکل برایشان بوجود می آید که به خاطر کارهای خودشان است نا امید و مأیوس می‌شوند.

وی با بیان اینکه انسان نباید زود تحت تأثیر حوادث قرار گیرد، افزود: خداوند در سوره صاد در یک صفحه داستان حضرت ایوب را بیان کرده و در صفحه مقابل آن داستان حضرت سلیمان را بیان کرده است؛ حضرت ایوب در زندگی سختی های فراوانی داشتند ولی در مقابل حضرت سلیمان در رفاه و ثروت و قدرت بودند ولی در رابطه با هر دو پیامبر خدا می فرماید «نعم العبد» بهترین عبد بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه خداوند می خواهد بگوید سلیمان باشید یا ایوب باید «نعم العبد» باشید، گفت: بعد از جنگ احد که لشکر اسلام شکست خورد برخی ناامید شدند و شروع به نق زدن کردند و می گفتند خدا پیامبرش را یاری نکرد؛ سپس آیه ۱۴۰ سوره آل عمران نازل شد که به مردم بگو ایام در حال گذر است و گاهی پیروزی و گاهی هم شکست است و از مشکلات و سختی ها نباید مأیوس شد و به روی آوری دنیا هم نباید مغرور شوید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • خ IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
    1 0
    به نظر من مردم آن زمان از دست موبدان موبد زله شده بودند و شکاف بزرگی بین دولت وملت بوجود آمده بود سپاه ایران از طرف مردم پشتیبانی نشد وباعث شکست ساسانیان وپیروزی اعراب شد
    • تبعیض IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      0 0
      یکی از علل مهم تبعیض هایی بود که ...
  • رضا IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
    1 0
    نکته مهم این است که ایرانیان مسلمان شدند ولی عرب نشدند اگر به مرزهای جهان عرب و اسلام را مقایسه کنید مشاهده میشود که از مرزهای ایران به سمت غرب تا شمال افریقا کشورها عربی اسلامی اند ولی از مرزهای ایران به شرق تا مالزی کشورها فقط اسلامی هستند نه عربی
    • شگرف IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      0 0
      خدمتی که ایرانیان به ادبیات عربی کردند، کی کرده؟ آنها اگر اسیر عربی عحمی بودند اون کارهای شگرف و ماندگار را می توانستند بکنند؟ آنها زبان عربی را رنگی قومی نمی دیدند، بلکه زبا وحی و زبان دین می دیدند.
    • رضا IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
      0 0
      هدف خدمت به اسلام بود نه عربیت
    • پاسخ به رضا IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
      0 0
      آری اما زبان عربی دیگر زبان یک قوم نیست زبان اسلام است