شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
عالی

حوزه / کارشناس مذهبی به شروط معیت و همراهی با ولی خدا اشاره کرد و گفت: در فرازی  از زیارت عاشورا شرایط معیت معصوم بیان شده است، که می فرماید " فَأَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِی أَکْرَمَنِی بِمَعْرِفَتِکُمْ وَ مَعْرِفَةِ أَوْلِیائِکُمْ وَ رَزَقَنِی الْبَرَاءَةَ مِنْ أَعْدَائِکُمْ أَنْ یجْعَلَنِی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ "، لذا اگر انسان معیت و همراهی اهل بیت(ع) را در دنیا و آخرت بخواهد، سه شرط دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی ظهر امروز در سلسله جلسات معنوی حرم حضرت زینب(س) خواهر امام رضا (ع) در اصفهان با عنوان ویژه برنامه «یک ظهر بهاری» با اشاره به دستور خداوند متعال درباره پیوند و معیت با ولی خدا، اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم در دستوری می‌فرماید " یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ، تقوا داشته باشید و با صادقین همراه باشید. "

وی افزود: سلمان از پیامبر اکرم(ص) درباره این که صادقین چه کسانی هستند سوال نمود و پیامبر اکرم(ص) فرمودند "صادقین افرادی هستند که سراسر وجود آنها صداقت است، یعنی معصومین که ذره‌ای اعوجاج در وجود آنها نمی‌باشد".

این کارشناس مذهبی با اشاره به چگونگی معیت و همراهی اهل بیت(ع)، گفت: معصومین موجودات برتر هستند که اگر انسان با آنها همراهی کند، فرد را رشد می‌دهند، هم چنان که در آخر الزمان وقتی حضرت ظهور می‌کنند مردم رشد یافته‌اند و عقل، علم و اخلاق انسان‌ها کامل می‌شود و عدالت گسترش می‌یابد.

وی با اشاره به دلیل رشد یافتگی مردم در آخرالزمان، عنوان کرد: سوال اینجا است که چه اتفاقی در آن زمان می‌افتد که انسان‌ها رشد می‌کنند و تمام استعدادهای انسان شکوفا می‌شود، آیا امام معجزه می‌کند؟ جواب این است که چون در آن زمان انسان‌ها خود را به ولی خدا می‌سپارند، کمالات و عقل ولی خدا در مردم ظهور می‌کند و در واقع ظهور کمالات ولی خدا است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی، اضافه کرد: در آن زمان وقتی که مردم خود را به ولی خدا می‌سپارند و تسلیم می‌شوند و مانند سایه‌ای که به دنبال صاحب سایه است، در معیت ولی خدا قرار گرفتند، کمالات ولی خدا در مردم ظهور می‌کند، به این معنا که انسان زمانی خود را به ولی خدا می‌سپارد جهشی رشد می‌کند و سریع‌تر بالا می‌رود.

وی به شروط معیت و همراهی با ولی خدا اشاره کرد و یادآور شد: در فرازی از زیارت عاشورا، شرایط معیت معصوم بیان شده که می‌فرماید " فَأَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِی أَکْرَمَنِی بِمَعْرِفَتِکُمْ وَ مَعْرِفَةِ أَوْلِیائِکُمْ وَ رَزَقَنِی الْبَرَاءَةَ مِنْ أَعْدَائِکُمْ أَنْ یجْعَلَنِی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ "، لذا اگر انسان معیت و همراهی اهل بیت(ع) را در دنیا و آخرت بخواهد، سه شرط دارد.

این کارشناس مذهبی، تصریح کرد: شرط اول معیت اهل بیت(ع)، معرفت نسبت به آنها است و معرفت نیز تنها داشتن اطلاعات نیست، البته این خوب است که انسان سیره و تاریخ و فضائل اهل بیت(ع) را بداند، اما کافی نیست، هم چنان که معاویه نیز بسیار اطلاعات داشت و درباره فضایل امیرمومنان(ع) بسیار می‌دانست.

وی یادآور شد: صرف داشتن اطلاعات باعث نمی‌شود انسان در برابر ولی خدا زانو بزند و تسلیم شود، بلکه علاوه بر معرفت‌های ذهنی، باور و معرفت قلبی نیز ضروری است، یعنی انسان باور داشته باشد ولی خدا از خود انسان به مصالح وی مطلع‌تر و مهربان‌تر است.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اهمیت باورقلبی در عرصه معیت و همراهی با ولی خدا، گفت: زمانی که فرد باور کند ولی خدا ولایت و سرپرستی انسان را دارد و آگاه‌تر است و تا ابدِ فرد را خبر دارد، بنابراین اختیار خود را به ولی خدا می‌دهد، همانند سلمان که این گونه بود " جَعَلَ هَوَاهُ هَوَا أمیرَ المُؤمِنین" یعنی سلمان میل و باطن خود را مطابق میل حضرت امیر(ع) کرده بود.

وی در ادامه با اشاره به شرط دوم معیت با ولی خدا، اظهار کرد: شرط دوم برای معیت ولی خدا، معرفت نسبت به دوستان اهل بیت(ع) است، " وَ مَعْرِفَةِ أَوْلِیائِکُمْ "، به این معنا که اگر می‌خواهید خود را در دل اهل بیت(ع) جا کنید، باید به دوستان اهل بیت(ع) احترام بگذارید.

حجت الاسلام والمسلمین عالی، افزود: در زمان پیامبر اکرم(ص) و معصومین برخی بودند که به پیامبر(ص) احترام می‌گذاشتند، اما برای دوستان رسول خدا(ص) احترامی قائل نبودند و به پیامبر(ص) می‌گفتند یا رسول الله این افراد را از خود دور کنید تا ما با شما همراه شویم، لذا این آیه نازل شد که "و اصْبِرْ نَفْسَکَ مَعَ الَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِیِّ".

وی حفظ احترام نسبت به اطرافیان و حتی افراد غریبه را مهم عنوان کرد و یادآور شد: اهل بیت(ع) نسبت به شیعیان و دوستان خود تعصب داشتند، یعنی اگر فردی به یکی از دوستان آنها بی‌احترامی می‌کرد، بی‌احترامی به آن فرد را بی‌احترامی به خود تلقی می‌کردند و می‌فرمودند " مَنِ اسْتَخَفَّ بِمُؤْمِنٍ فِینَا اسْتَخَفَّ وَ ضَیَّعَ حُرْمَةَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ " اگر کسی مومن و شیعه‌ای را بی‌احترامی کند، به ما بی‌احترامی کرده است.

این کارشناس مذهبی، با اشاره به داستان علی بن یقطین و عواقب بی‌اعتنایی وی به یکی از شیعیان امام کاظم(ع)، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) رو به روی خانه خدا ایستادند و فرمودند " ما أعْظَمَکَ و أعْظَمَ حُرمَتَکَ علَی اللّه! و اللّه، لَلْمؤمنُ أعْظَمُ حُرمَةً مِنکَ " لذا حرمت مومن از حرمت کعبه نیز بیشتر می‌باشد، بنابراین نه تنها باید به اهل بیت(ع) معرفت داشت، بلکه باید به دوستان آنها نیز معرفت داشت.

وی اضافه کرد: شرط سوم معیت اهل بیت(ع) نیز این است که باید از دشمنان آنان برائت نمود، یعنی هم محبت اهل بیت(ع) و هم بغض دشمنان آنها را داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha