شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
تصاویر/ویژه برنامه «ظهر بهاری» در حرم زینبیه اصفهان

حجت الاسلام عالی داستان همراهی حضرت موسی(ع) با حضرت خضر(ع) را یکی از نمونه های امتحان خداوند در خصوص ایمان به غیب و پشت پرده مسائل بیان کرد و گفت: اولین امتحان خداوند در عالم، امتحان ایمان به غیب است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی ظهر امروز در سلسله جلسات معنوی حرم حضرت زینب(س) خواهر امام رضا (ع) در اصفهان با عنوان ویژه برنامه «یک ظهر بهاری» با اشاره به این که یکی از مهم ترین وظایف انسان معیت و همراهی با معصوم و ولی خدا است اظهار داشت: تمام هدایت، سعادت و قرب خداوند متعال در همین مسئله است و درجات انسان به درجات پیروی از معصوم و معیت با ولی خدا بستگی دارد.

وی افزود: در عین حال همراهی با معصوم دشوار است و در کنار ولی خدا امتحاناتی از انسان گرفته می شود که پشت پرده های آن را نمی داند، اما ولیّ خدا از آن مطلع است، لذا انسان باید روی خود، میل خود و فهم خود پا بگذارد.

کارشناس مذهبی با بیان این که خدا و ولی خدا آگاه به مصلحت انسان و پشت پرده امتحانات می باشند گفت: ممکن است امتحان خلاف فهم و تحلیل و میل ما باشد، بنابراین آنجا انسان باید پا بر روی خود بگذارد تا بتواند با ولی خدا همراه باشد، در غیر این صورت از ولی خدا جدا می شود و سختی معیت با ولی خدا در همین نکته است.

وی اضافه کرد: این که در روایات زیاد فرموده اند " إِنَّ أَمْرَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ لَا یُقِرُّ بِهِ إِلَّا مَلَکٌ مُقَرَّبٌ أَوْ نَبِیٌّ مُرْسَلٌ أَوْ عَبْدٌ امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِیمَانِ "/ ولایت اهل بیت سخت است، و تحمل آن را ندارند مگر سه دسته، ملک مقرب، پیغمبری که رسول است و آن بنده ای که خداوند آن را در کوره های امتحان قرار داده و پا روی خود گذاشته و تسلیم شده است.

کارشناس مذهبی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در خصوص صبر بالای شیعیان اهل بیت(ع) عنوان کرد: در روایت از امام صادق(ع) است که فرمودند: " إِنَّا صُبَّرٌ وَ شِیعَتُنَا أَصْبَرُ مِنَّا قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ کَیْفَ صَارَ شِیعَتُکُمْ أَصْبَرَ مِنْکُمْ قَالَ لِأَنَّا نَصْبِرُ عَلَی مَا نَعْلَمُ وَ شِیعَتُنَا یَصْبِرُونَ عَلَی مَا لاَ یَعْلَمُونَ "/ زیرا ما پشت پرده ها را می دانیم و صبر می کنیم، اما شیعیان ما بدون آن که بدانند تحمل می کنند.

عالی اولین امتحان خداوند در عالم را امتحان ایمان به غیب عنوان کرد و گفت: خداوند متعال گِل آدم را قبل از این که روح در آن دمیده شود، چهل سال در گوشه ای رها کرده بود و ملائکه از کنار آن عبور می کردند، سپس خداوند متعال فرمود: "فَإِذَا سَوَّیۡتُهُۥ وَنَفَخۡتُ فِیهِ مِن رُّوحِی فَقَعُواْ لَهُۥ سَٰجِدِینَ" زمانی که این گل را شکل دادم و از روح خود در آن دمیدم بر آن سجده کنید.

وی خاطر نشان کرد: خدای متعال در این قضیه، ظاهری و پشت پرده ای درست کرد که ظاهر آن گل و پشت پرده روح الهی بود، یعنی اگر از ابتدا آن روح را به همه نشان داده بود همه و حتی شیطان سجده می کردند، اما خداوند آن را نشان نداد و پشت پرده قرار داد.

این استاد حوزه با تاکید بر تسلیم نشدن شیطان در برابر این امر و امتحان الهی تصریح کرد: امیرمومنان(ع) در نهج البلاغه در خطبه قاصعه آبروی شیطان را برده است می فرماید"و لَکنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ یبْتَلِی خَلْقَهُ بِبَعْضِ مَا یجْهَلُونَ أَصْلَهُ تَمْییزاً "خدای متعال از مخلوقات خود به آن اموری که نمی دانند امتحان می گیرد تا مومن از غیر مومن جدا شود.

عالی داستان همراهی حضرت موسی(ع) با حضرت خضر(ع) را یکی از نمونه های امتحان خداوند در خصوص ایمان به غیب و پشت پرده مسائل بیان کرد و گفت: حضرت خضر(ع) در هنگام جدا شدن از حضرت موسی(ع) به بیان پشت پرده کارهای خود پرداخت و فرمود " وَمَا فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْرِی".

وی افزود: ما نیز در روزمره درباره امتحاناتی که پشت پرده آنها را نمی دانیم با خدا و ولی خدا درگیر می شویم و یکی از امتحاناتی که از ما می گیرند در مورد حاجات است.

عالی عنوان کرد: خداوند بخیل نیست و می داند که انسان چه می خواهد و دارد و می تواند که به انسان بدهد و عاجز نمی باشد و کینه ای نیز از بنده خود ندارد و بی نهایت مهربان و بخشنده است، لذا به این دلیل برخی از حاجات را نمی دهد که اگر پشت پرده آن را نشان دهد به ضرر یا مصلحت انسان است، بنابراین مواقعی حاجت را نمی دهند و برخی اوقات نیز دیر می دهند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مواردی که انسان با خدا یا اهل بیت(ع) درگیر می شود در بلاها و گرفتاری ها است، حال آن که اگر پشت پرده بلا را نشان دهند به طور حتم مصلحتی بوده است و گاهی نیز مصیبت به واسطه اعمال خود انسان است.

کارشناس مذهبی دلیل برخی از بلاها را از بین بردن غرور و منیت انسان بیان کرد و افزود: اگر پشت پرده بلاها را به انسان نشان دهند، انسان متوجه می شود که در هیچ کار خداوند خطا وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: در دوران امام حسن(ع) در حالی که امام حکومت داشت، حضرت صلح کرد و حکومت را به معاویه واگذار نمود، یعنی به یک باره امتحان صلح از مردم گرفته شد و عده ای به امام(ع) گفتند برای چه صلح می کنید در حالی که لشکر دارید؟ آنها پشت پرده را نمی دانستند و امام در پاسخ آنها فرمود: من چیزی می دانم که شما نمی دانید.

کارشناس مذهبی امتحان دوران امام حسین(ع) را امتحان جنگ عنوان کرد و ادامه داد: زمان امام حسین(ع) برعکس دوران امام محتبی(ع)، امتحان جنگ از مردم گرفته شد و یک عده گفتند برای چه به جنگ می روید؟ امام در پاسخ آنها فرمود: ماموریت الهی است و ابن عباس از امام سوال کرد برای چه کودکان و زنان را با خود همراه می کنید؟ حضرت فرمودند: این نیز جزء ماموریت ما است.

وی اضافه کرد: در این واقعه ابن عباس باید همراه امام می رفت و فهم و تحلیل خود را کنار می گذاشت و فهم امام را مقدم می داشت، اما همراه امام نرفت، یعنی تسلیم نبود و فهم خود را بر فهم امام مقدم کرد، لذا سختی امتحان همین مسئله است، بنابراین هنر این است که پشت پرده ها را ندانید، اما به ولی خدا اعتماد داشته باشید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha