سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
1

حوزه/ آثار مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم حضور پر رنگ‌تر و جدیدتری خواهد داشت و در کنار ارایه آثار پژوهشی،نشست‌های مختلف علمی و رونمایی از آثار جدید و برنامه‌های متنوع دیگری را برگزار می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام اکبری شاهرودی مدیر مرکز انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام با اشاره به برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در گفت و گو با خبرنگاران از حضور این ناشر تخصصی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد.

برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب و محاسن آن
وی گفت: نمایشگاه کتاب از سابقه بسیار طولانی در کشور ما برخوردار است. گرچه در نقاط مختلف جهان، مانند آلمان، لندن، مسکو، پکن، مصر، بیروت، هند و ... با اهداف خاصّی برگزار می‌شود، امّا در ایران اسلامی ما، اهداف و سیاست‌هایی مبتنی بر اندیشه‌ها و افکار اسلامی دارد.توصیه‌های قرآن و اهل بیت علیهم السلام به علم آموزی، نوشتن کتاب و خواندن آن، بن‌مایه چنین اقدامات عظیمی در نظام اسلامی است و همگان باید اهتمام در این امر داشته باشند و صد البته که ظرافت‌ها و لطایف دقیقی نیز باید در برگزاری چنین رویدادی مراعات شود تا آنچه مورد توصیه تعالیم و آموزه‌های دینی است محقق شود و نقض غرض نگردد؛ مبادا این همه هزینه و نیروی انسانی صرف شود ولی آن چیزی که باید نتیجه گرفت حاصل نشود و صرفاً برگزاری صدها غرفه و دید و بازدید باشد و تمام! و هیچ اثر مثبتی در افزایش فکر و اندیشه سالم در جامعه نداشته باشد.

حجت الاسلام اکبری شاهرودی بیان داشت: به نظر بنده، نمایشگاه کتاب غذای جان و روح یک ساله جامعه است؛ باید مسئولان و همه مراقب باشیم غذای مسموم در قالب آثار انحرافی به این نمایشگاه راه پیدا نکند؛ البته بهترین راه حل برای این کار این است که مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستشان را در دست علما و اندیشمندان دین و حوزه علمیه قم قرار دهند تا از راهنمایی های کارشناسان و متخصصان دین بهره مند شوند و اگر جایی انحرافی مشاهده شد بگویند.

حضور در سی وچهارمین نمایشگاه
مدیر دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام ادامه داد: حضور این مرکز به علّت وسعت فعالیت‌ها و اقدامات پژوهشی و همچنین با توجه به اینکه آثار و تولیدات علمی آن بنیادین و مورد استفاده مراکز علمی و نیز ارگان‌های حکومتی است، همواره مورد درخواست اساتید حوزه و دانشگاه و محققان و پژوهشگران و نیز مسئولان بوده تا بتوانند از آثار و پژوهش‌های جدید این مرکز مطلع و آگاه شوند.

وی افزود: امسال دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در سی‌امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که در ماه مبارک رمضان برگزار شد بسیار خوب درخشید و سعی داریم با عنایات خداوند و لطف اهل بیت علیهم السلام، در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هم حضور پر رنگ‌تر و جدیدتری داشته باشیم و در کنار ارایه آثار پژوهشی، حتماً نشست‌های مختلف علمی و رونمایی از آثار جدید و برنامه‌های متنوع دیگری را برگزار نماییم.


عناوین قابل ارایه در نمایشگاه
وی افزود: آثار مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در زمینه‌های مختلف پژوهش‌های فقهی، آثار تفسیری، کلامی اعتقادی است اما غالب آنها در زمینه پژوهش‌های فقهی به صورت تخصصی و مرتبط به مسایل مستحدثه و جدید است؛ حدود ۳۸۵ عنوان کتاب که قریب به ۵۰۰ جلد می‌رسد در این نمایشگاه عرضه خواهیم کرد که مشتمل بر آثار مرجع فقید آیت الله العظمی فاضل لنکرانی و نیز آثار و تألیفات آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی و همچنین تألیفات و آثار اندیشمندان و محققان مرکز است.

پیشنهادهایی برای بهترشدن
گفت: باید رویداد بزرگ نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نقش مهم خود در گفتمان‌سازی فرهنگ اسلامی را درک و به خوبی اجرا کند، و نمایشی و تشریفاتی نباشد.

مدیر دفتر انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام افزود: اوّلین پیشنهاد اینکه سعی کنیم سالن‌ها و غرفه‌ها به طور تخصصی‌تر چیدمان شود تا مراجعه‌کننده، بتواند ارتباط خوبی با آنچه مطلوب ومورد نیاز اوست برقرار کند و اوقات محدودش با دورزدن بی فایده، تلف نشود. ثانیاً با توجه به گستره ارتباطات امروز جمهوری اسلامی با کشورهای مختلف دنیا، بخش بین الملل باید ظهور بیشتری داشته باشد و به صرف چند کتاب و پوسترگذاشتن از کشوری اکتفا نشود.

وی گفت: باید از سفرای کشورهای خارجی، اساتید و دانشجویان و طلاب خارجی دعوت شود در این نمایشگاه حضور یابند تا هم بتوانند آثار و پژوهش‌های کشورهای خودشان را به نمایش بگذارند و هم از آثار و تولیدات علمی ناشران کشور ما بهره‌مند شوند. یکی دیگر از مطالبی که به نظر بسیار ضروری می‌نماید بحث برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه کتاب است. باید کتاب‌هایی که مخاطبان زیادی دارند معرفی شوند و احیاناً به نقد و بررسی آن پرداخته شود تا موجب رشد و تولید علم و دانش گردد.

حجت الاسلام اکبری ادامه داد: مطلب مهم دیگری که به عنوان نکته آخر عرض می‌کنم لزوم و ضرورت تجلیل از آثار و تولیداتی است که نظریات و آراء خود را به مدل حکمرانی مطلوب رسانده‌اند؛ اگر این آثار انتخاب و تقدیر شوند، یقیناً از سوی ارگان ها و نهادهای حکومتی مورد استقبال قرار می گیرند و درنتیجه، در تنظیم اسنادبالادستی و قوانین و مقررات برای پیشرفت نظام اسلامی در ابعاد مختلف، اثرگذارخواهند بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احمدی IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
    0 0
    درود بر این ناشر فعال حوزوی که واقعا در نمایشگاه قرآن خیلی خوب درخشید و من شاهد این بودم